Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt


Mr. Bratsberg

Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg et helårstelt i god kvalitet. Det skal være solid, tett og ha god ventilasjon. Det skal være 2 mannstelt ( god plass), med muligheter for å fyre primus i forteltet og å oppbevare to sekker der. ca max 8000 kr. Har sett litt på Hilleberg Nammatj gt.

Men: Vet dere om et bra telt som passer til beskrivelsen.

har sett på hilleberg nammatj gt.

takker for alle erfaringer og annen hjelp 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for et telt med to innganger. Praktisk ved fyring, hvis man er flere i teltet, for å unngå å ligge nedover (ikke alltid like lett å se når du slår opp teltet), og to fortelt er også mer praktisk et ett stort. Enig med Kristian123 om at du bør se på et tremannstelt for to om vinteren.

Jeg har både telt med Kerlon 1200 (Nallo 2 og Kaitum 3) og Kerlon 1800 (Saivo). For vanlig norsk vinterbruk vil kerlon 1200 holde bra nok. Mitt Nallo holdt mer enn ti års hardt bruk, så slitestyrken er også god.

Jeg vil derfor anbefale Kaitum 3 framfor Naimat 2GT. Jeg synes det er helt greit å fyre i forteltet til Kaitum, og liker personlig ikke GT modeller. Men vi er alle forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren er det greit med 3-mannstelt for 2 personer og et større fortelt for utstyr og fyring. På barmark er det ofte nok med et 2-mannstelt for 2 peroner og et mindre fortelt siden en da ofte lager mat utendørs. Du må da velge hva du vil vektlegge og dermed hvor tungt teltet ditt blir.

Selv har jeg et "vintertelt" og et "barmarkstelt", men skulle jeg ha valgt et helårstelt for 2 personer hadde jeg nok valgt Keron 3. Spesielt på vinterfjellet er det greit med to utganger, hvis glidelåsen blir ødelagt på din eneste inngang eller hvis vinden er sterk så har du alltid en inngang i le. Det kan også være greit at du og din turkamerat kan rote på hver sin side av teltet. I tillegg kan snytyngde i løpet av natta presse teltduken ned og gjøre liggelengden din plagsomt kort i Nammatj.

Hvis du bruker å telte i skogen og ikke på fjellet vinterstid ville jeg valgt Kaitum.

I vurderingen din kan det være greit å tenke over om du tror du blir å bruke teltet ditt vesentlig mer på enten barmark eller vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes forteltene til hillebergs keron, kaitum og nammatj ser litt i knappeste laget ut til å fyre primus. stemmer dette?

dessuten, bryr jeg meg ikke om jeg må gå med et ett kilos tyngre telt på sommeren - da er sekken så lett uansett. det viktigste er at teltet er solid og pålitelig på vinteren.

Og hva med Helsport svalbar (high 3 camp)? er litt usikker på vindstabiliteten siden jeg og en kompis opplevde at stengene bøyde seg. (vi hadde bardunert

skikkelig, men likevel føltes det som teltet skulle fyke av gårde med vinden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så har de fleste nye telt, et meget lite forrtelt. Siden jeg er kamikaze-villmarking, så fyrer jeg inni teltet. Altså inni innerteltet eller hva det nå heter. "Litt erfaren med primus er jeg også".

Vet mange sier at det er farlig, men med så små forrtelt så er fristelsen stor. Samtidig er det lettere å få varmet opp innerteltet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindstabiliteten på Svalbard high 3 er veldig bra, synes jeg. Fordelen med det teltet er at stenger krysser hverandre, slik at det ikke er like sårbar som Keron, Nammatj,....ved vind fra siden. Duken blir også strammere, tåler mer snybelastning og bråker mye mindre i styggevær - ikke uten betydning spør du meg. Stormmatter og 5 kg telt blir for meg litt "overkill" om sommeren, men det er et supert "vintertelt". Jeg har vært på tur med Svalbard high 3 i skikkelig styggevær uten bøyde stenger. Stanga i forteltet er nok litt ekstra utsatt - har hørt om mange som bruker doble stenger i tunnelteltene sine vinterstid.

Hvis 5 kg og stormatter sommertid er greit for deg så løp å kjøp!

Keron GT eller bare Keron: Mål opp på stuegulvet og sett primusen foran deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være farligere å fyre inne i teltet enn i forteltet. Tar teltet fyr går ting fort uansett. Den store faren må være at man lettere søler noe inne i teltet når man lager mat.

Innerduken tar letter fyr enn ytterduken, men det er farligst om ytterduken smelter på noen, kontra innerduken som bare brenner opp, og ikke smelter benevnelig. En måte å teste på er å holde en flamme mot en ripstopnylondu, så en innerduk. Har sett begge og kan si at det var meget vanskeligere å få fyr på en ripstopnylonduk, men om den tar fyr så regner det brennende plastikk.

Søler inni teltet. Litt dasspapir har reddet meg der mange ganger.

Eneste man burde passe på er å lufte, når man har noe over brenneren som lager CO, som en kjele eller lignende.

For å varme opp innerteltet lukker jeg både selve lukene og myggnettingen. Brenneren står som oftest midt i teltet. Lufting skjer innimellom når jeg føler for det. "Kan garantere det blir varmt".

Tror den FALI faktoren om nye ting, som inniteltfyring og bensinfyring, er litt av grunnen til at mange frykter dette. Må jo huske at det en gang var ulovlig å bruke bensinbrennere på bensin, fordi noen fjotter hadde bestemt at bensin var farlig. Nyere tilfelle er vell hva småbarn blir utsatt for, skjermes fra omverdenen, kan ikke klatre i trær, og i sandkassa er det jo naturlig å ha på seg hjelm.

Etter å ha fyrt og lært mye om og med bensinfyring, så vil jeg heller si at det er en myte at det er farlig. "Om ikke du har en uprøvd søppelprimus som aldrig burde værdt produsert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes forteltene til hillebergs keron, kaitum og nammatj ser litt i knappeste laget ut til å fyre primus. stemmer dette?

Eg har fyra masse i fortelt til Nammatj og Tarra. Men eg grev alltid ut masse snø i forteltet for å ha ståhøgde og god plass. Og då vert det automatisk god avstand frå brennaren til teltduken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest andre innlegg, men +1 for teltet mitt da! TNF Mountain 25, veier noe, og 2 lags, men dønn solid! Tror ikke du får telt som tåler mer vind bortsett fra MH Trango, eller TNF VE-25. NB ikke klaffer på de gamle (crap, too long in publishing!) - snø-ett eller annet. Mer enn nok plass til 2 (bare prøvd på sen-høst, men mener det er god plass vinterstid for 2), og vanligvis på billig-salg i USA (under 400 USD).

OK det var mine 2 cents... :D

edit: gamle MH spire 2 som solotent om vinteren....I like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om mange som bruker doble stenger i tunnelteltene sine vinterstid.

Har de fleste telt plass til det i stangkanalene?

og litt tilbake til fortelt på hilleberg sine tunnelltelt. er det lurt og kjøpe GT versjonen for bedre plass?

og om telt generelt. Tåler de å stå med langsiden mot vinden? (skjønner jo at det varierer fra telt til telt, men for eksempel et et helt vanlig tunneltelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste telt har ikke plass til doble stenger. Hillebergtelt har det. Noen telttyper har trange stangkanaler, da kan det være vanskelig å få inn et par teltstenger pga ising.

Liker ikke GT fordi jeg aldri sitter i forteltet eller trenger ekstra stor plass. Jeg får plass til pulken (som er det største jeg har med meg) både i forteltet til Hilleberg Kaitum 3 (tunnel) og Hilleberg Saivo (kuppel).

Det er upraktisk å strekke seg så langt etter utstyr som lengden det er i et GT-telt. Det er også stor nok plass i to vanlige fortelt til tre store sekker og en pulk. Pulker kan dessuten graves ned. GT sperrer for utsikten. Andre bruker teltet annerledes, og setter stor pris på å f.eks. sitte i forteltet og lage mat.

Tunneltelt og kuppeltelt oppførerer seg forskjellig i vind. Tunneltelt legger seg ned når vinden blir sterk nok, kuppeltelt er statiske. Hva som er best kommer ann på. Kuppeltelt er litt mindre utsatt for skifte av vindretning. Kuppeltelt klarer seg klart bedre med store snømengder, og egner seg derfor bedre hvis en forlater teltet i lengre tid (noe vel få gjør). Videoer viser godt forskjellen i vind:

Kuppelteltet er er jo jævlig dårlig satt opp, men videoen illustrerer hva som skjer med et statisk telt som ikke er godt satt opp. Videoen under viser Keron i vinterstorm fra siden:

Det tar mye lengre tid å sette opp et kuppeltelt enn tunneltelt, spesielt hvis en er alene. Videoen under viser hvor raskt det går (annet enn at jeg sjeldent lager lemur):

Jeg liker godt å ha tunnelteltet liggende i en stor pose med stengene halveis i. Det tar bare noen minutter å sette opp teltet da.

post-3635-133474774358_thumb.jpg

post-3635-133474774362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du nevner nammatj GT. Har selv fått testet den modellen nokså grundig da vi hadde en del slike på studiet jeg gikk i fjor. I tillegg har jeg et av typen selv(men det ble ikke like mye brukt da det var bedre å slite det som ikke var privat :twisted: ) Har vært ute i rimelig stygt vær med det og jeg tar det gjerne med ut på nytt igjen. Hva slags telt man kjøper kommer mye ann på egne preferanser og det har vel blitt sagt en del om tidligere i tråden så dropper en lengre utredning om det men kan i hvert fall si at jeg ikke har noen problemer med å gå god for kvaliteten og funskjonaliteten til Nammatj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsikt fra åpen Kaitum mot Hårteigen. Hadde ikke gått med GT-modellen.

Joda, det går faktisk med Kaitum GT. I ene enden er det jo identisk.

Og i den andre enden får du en fin bit beskyttelse mot regnskur under tak om du vil sitte å kokkelere med skoa på:

http://www.fliegfix.com/images/produkte-bilder/900x675/4119_18351.jpg

Men, er forøvrig helt enig med det du sier.

Velger heller mer plass i innerteltet framfor ekstra stort fortelt - men dette er veldig individuelt, og mange liker og ha "rotet" (ute i ytterteltet i snøføyka :twisted: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt røde namatj gt 3 er til salgs,som nytt. det er et supert helårstelt. Hilleberg selv anbefaler å ta skalljakka utenpå soveposeenden for å hindre fukt, har ikke hatt probl.med det (den skrå endeveggen) Utsikt; ikke glem de store luftelukene-de er også fine vinduer! har ikke veldig lyst til å selge det ,men trenger 4 manns. Det store forteltet er sikkert å fyre i og gjør at en holder innerteltet tørrere. Send pm hvis intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen under viser Keron i vinterstorm fra siden:

Du benytter antagelig begrepet storm på en folkelig måte. Feks står folk her oppreist og ganske uanfektet av vinden. Mange snakker om at "teltet tåler en storm" osv, men om de da virkelig mener at teltveggen treffes av en vind på 80km/t er en annen sak. Videoen trenger ikke vise vind sterkere enn 10-15m/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen med Hillbergteltet så ser det ut sånn ca 10 sek ut i video at man ser litt av et Svalbard telt.

Ser ikke hele teltet men det virker da som det står klart roligere enn Hillleberg teltet.

Kan så klarrt ha noe med turbulens å gjøre siden det er en fonn foran.

vind inn fra siden er ikke drømmesituasjon på et tunnelltelt akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ikke storm i meterologisk forstand i noen av de to første videoene jeg la ut. Poenget mitt er at tunneltelt og kuppeltelt oppfører seg forskjellig i sterk vind (og det illustrerer videoene).

Kuppeltelt er enda viktigere å sikre mot bakken, da de ikke gir etter. Blafringen, som fort blir ganske øredøvende selv med ørepropper, er mindre i kuppeltelt.

Forøvrig mener jeg at valg av sted og oppsett av teltet har større betyding for vindstabilitet enn type telt, så lenge teltet er av god kvalitet.

Nammatj er sikkert et knalltelt. Jeg har et Nallo-telt, som er en nedskalert utgave av Nammatj. Har satt opp Nallo i liten storm på Hardangervidda vinterstid og følt meg helt trygg i det. Hovedulempen med teltet er den skrå endeveggen. Under noen værforhold vil snø legger seg på den, og redusere den innvendig liggelengde.

Jamez: du har selvfølgelig rett Hilleberg GT-telt kan også få utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.