Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva trenger jeg av utstyr?


Kaldenord

Anbefalte innlegg

Var på "klatrekurs" med jr på 6 i regi av DNT på Holmen klatresenter i dag.

Poden brukte resten av dagen på å forsøke å klarte alt mulig, mase om vi ikke kan lage klatrevegg på alle vegger inne som ut og har mistet tellingen over hvor mange ganger vi fikk hint om at det snart var jul.

Så en kan vel si at klatringen ga mersmak.

Nå har vi forsøkt "buldrevegger" tidligere, men da bare av typen som man finner på lekeplasser og liknende, men etter å ha klatret med tau var han ikke stort interesert i buldringen lenger.

Siden vi nå lakker mot jul så bruker jeg kvelden på å lese meg litt opp på klatring og utstyr, men med utgangspunkt på null så blir jeg ikke mye klok av all informasjonen som står på nettet. Derfor frir jeg nå til den store kunnskapen her på forumet.

Hva i huleste trenger jeg av utstyr for å utvide podens til nå sunne fritidsinteresser med klatring også.

Ser for meg at bruken vil være noe innendørs klatring på vinteren og utendørsklatring på hva vi måtte finne av plasser hvor jeg kan få til en sikring på toppen.

Min erfaring på klatring = det jeg fikk med meg de 2 timene vi var på Holmen.

Men utifra at han klatret fint med sittesele på Holmen så tipper jeg det kan være greit å kjøpe sittesele istede for full kropps sele. Om det er av betydning så er de vitale målene omtrentlig 130 høy og 25 kg fullt påkledd. Har jeg rett oppfattning av type sele? Siden jeg ligger skikkelig på lavbudsjett siden for tiden så vil det være å foreterekke med så rimelig sels som mulig, men alikevel en som er god nok og justerbar nok til at den varer så lenge som mulig (i forhold til at barnet vokser).

Klatretau ser jeg kommer i flere tykkelser, vet også at de kommer i statiske og ikke statiske utgaver. Hvilken tykkelse og skal det være litt elastikk i tauet til det bruket som jeg har antydet over?

Når jeg sikret han på Holmen så måtte jeg også ha sittesele på meg, nå var opplevelsen av å sikre slik at jeg uten problem holdt han igjen med rgepet jeg hadde i tauet før bremsen, slik at jeg som regel hadde slakk i tauet mellom mitt tak i tauet og bemsen (bare bitte liten slakk), dermed så kreves det sikkert ikke all verden av selen jeg har på meg, men om jeg skulle klare å A: klarer å finne mot i høydeskrekken til å forsøke å klarte selv eller B: finne noen som blir med meg å klatrer og som kan sikre meg, så kan det være at mine krav til sele blir litt endret. Derfor bør jeg vel kanskje ikke kjøpe en sele som bare duker til å sikre poden.

I tilegg til dette så benyttet vi en brems, en slik enkel sak med 2 ovale åpningen i bunnen og en virebøyle i toppen, ligner litt på denne: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2025&cid=208

Er dette et greit redskap, eller er det bedre valg av liknende produkter? Er disse bremsene kun beregnet for en tau dimmensjon eller går det litt om hverandre mellom (etter hva jeg har sett) ca 8-10mm.

Er det noe mer en trenger? Sånn for å komme i gang?

Håper det er noen som kan hjelpe meg å få litt forståelse av hva som trengs og hva som en bør styre unna i et frilufts segment jeg aldri har vært innom tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Når du sier "klatrekurs", så er det vanskelig å forstå hva du har vært med på. Du har tydeligvis ikke vært på et kurs hvor du har mottatt noe særlig informasjon om hva klatring dreier seg om. Jeg vil anbefale deg å melde deg på et sikringskurs, slik at du får en skikkelig innføring i klatring og utstyret som trengs da dette ikke er noe du/dere skal sette igang med uten å være klar over hva som kreves for å klatre trygt.

Slike sikringskurs får du tatt ved stort sett alle klatresentere og klatreklubber.

Jeg kan godt si litt om hva slags utstyr du skal ha tak på for å sette igang, men tar du et kurs for du en god oversikt. Man får stort sett kjøpt startsett på butikker som selger klatreutstyr som inneholder sele, brems, karabiner og sko. Når det gjelder sele for poden, så anbefaler jeg (og såvidt jeg vet, Norsk Klatreforbund) kropps sele for alle barn under 10 år. Dette er ikke fordi at en sittesele ikke sitter godt på en seksåring, for det kan den sikkert gjøre, men det er på grunn av vektfordelinga som gjerne er noe topptungt på små barn. Dette øker sjansen for at de flipper rundt ved et fall og dermed slår bakhodet i veggen.

Tau er ikke noe du trenger å tenke på før du evt. skal ut å klatre. Her også anbefaler jeg at du tar et kurs, evt. blir med noen som virkelig vet hva de gjør. Det er ikke bare bare å få til et topptauanker ute, du må vite hva du driver med og hvordan utstyret skal brukes. Alle tau som brukes for sikring er dynamiske tau. Statiske tau har andre bruksområder, også innenfor klatring men da ikke i forbindelse med sikring av klatrere.

Bottom line. Skaff deg godt med kunnskap før du hiver deg igang med noe som du ikke mestrer 8) Klatreklubber og klatresentere er fullt av folk med masse god kunnskap, men også en god del bessewissere. Tar du kurs med godkjente instruktører er du trygg på at du får den kunnskapen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv meg på Swordfish her... Dette kan ikkje seiast klart nok..skaff deg kunnskap først..!

Om du tenker at " så vanskeleg kan det ikkje vere", og fortsett med å halde i tauet ovanfor sikringsbremsen, kan du fort få deg ei overasking når poden vert tyngre og får et fall....

Med kunnskap, kjem kjennskap:) Lukke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum mengde utstyr:

Sele til deg selv. (ikke en gang tenk på å klare deg uten!)

Skrukarabin og brems. (den bremsen du har brukt er helt fin)

Sele til poden. Vil i utgangspunktet anbefale kroppsele, du kan eventuelt få noen med erfaring innen temaet til å bedømme behovet. Unger er bygd ulikt.

Da har du minimum for å klatre inne, på steder hvor det er montert topptau.

Klatresko er også kjekt å ha, men til unger de første gangene går det greit uten.

Mange klatresentre krever brattkort for at dere skal kunne klatre på egenhånd. http://www.brattkort.no/Dette er et bevis på at du mestrer det grunnleggende. Du bør nok uansett skaffe deg litt mer kunnskap før dere starter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når du sier "klatrekurs", så er det vanskelig å forstå hva du har vært med på. Du har tydeligvis ikke vært på et kurs hvor du har mottatt noe særlig informasjon om hva klatring dreier seg om.

'Du har nok veldig rett, lærte å knyte poden til selen med 8 talls knute og lærte å legge tauet i bremsen på meg selv. thats it.

Jeg vil anbefale deg å melde deg på et sikringskurs, slik at du får en skikkelig innføring i klatring og utstyret som trengs da dette ikke er noe du/dere skal sette igang med uten å være klar over hva som kreves for å klatre trygt.

Er det da brattkurs du tenker på eller noe mer omfattende?

Slike sikringskurs får du tatt ved stort sett alle klatresentere og klatreklubber.

Jeg kan godt si litt om hva slags utstyr du skal ha tak på for å sette igang, men tar du et kurs for du en god oversikt. Man får stort sett kjøpt startsett på butikker som selger klatreutstyr som inneholder sele, brems, karabiner og sko. Når det gjelder sele for poden, så anbefaler jeg (og såvidt jeg vet, Norsk Klatreforbund) kropps sele for alle barn under 10 år. Dette er ikke fordi at en sittesele ikke sitter godt på en seksåring, for det kan den sikkert gjøre, men det er på grunn av vektfordelinga som gjerne er noe topptungt på små barn. Dette øker sjansen for at de flipper rundt ved et fall og dermed slår bakhodet i veggen.

Jeg ser fornuften i argumentasjonen om å bruke kropps sele fremfor sittesele og vil nok satse på det. Er ikke god butikk å bruke masse penger på utstyr også er det en uheldig opplevelse som gjør at poden ikke vil drive med klatring lenger.

Tau er ikke noe du trenger å tenke på før du evt. skal ut å klatre. Her også anbefaler jeg at du tar et kurs, evt. blir med noen som virkelig vet hva de gjør. Det er ikke bare bare å få til et topptauanker ute, du må vite hva du driver med og hvordan utstyret skal brukes. Alle tau som brukes for sikring er dynamiske tau. Statiske tau har andre bruksområder, også innenfor klatring men da ikke i forbindelse med sikring av klatrere.

Bottom line. Skaff deg godt med kunnskap før du hiver deg igang med noe som du ikke mestrer :) Klatreklubber og klatresentere er fullt av folk med masse god kunnskap, men også en god del bessewissere. Tar du kurs med godkjente instruktører er du trygg på at du får den kunnskapen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sikringskurs setter deg ikke nødvendigvis i stand til å ta brattkort. Sikringskurs kan innebære kun sikring på topptau, for å ta brattkort må du også blant annet kunne sikre en som klatrer på led og også vite hvordan du leder selv.

Tilfeldig valgt eksempel etter søk på sikringskurs + klatring: http://www.klatre.com/default.asp?ID=176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har selv klatret for mange år siden, men ikke vert aktiv i veggen på snart 13 år. Nå har mine gutter selv fått smaken på klatring. Så vi har kjøpt en sele til hver, og skru-karabin og brems. Meldt oss inn i en klubb

 

Jeg tok brattkurs og og har nettopp tatt kortet nå. Når eldstemann bli gammel nok skal han også sendes på kurs, så han får forståelse for hvorfor, og hvordan vi sikre. så nå venter veggene på oss ute i de forskjellige sentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg vet lite om klatring (har kun gjort det 3 ganger med instruktør).. Dette blir da et spørsmål til de som har peiling på det.

 

Hvis man lager et opplegg for hjemmebruk, kan det da ikke være et enkelt alternativ å lage en bouldervegg med tykke matter under? Da slipper du å bruke tau og sele. Tenker at det kan være lettvindt for barn å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg vet lite om klatring (har kun gjort det 3 ganger med instruktør).. Dette blir da et spørsmål til de som har peiling på det.

 

Hvis man lager et opplegg for hjemmebruk, kan det da ikke være et enkelt alternativ å lage en bouldervegg med tykke matter under? Da slipper du å bruke tau og sele. Tenker at det kan være lettvindt for barn å bruke.

 

Det går fint an og lage sin egen buldrevegg, hjemme, Vi har det i barnehagen der jeg jobber.  Min erfaring, er man da bør lage den så pass stor at den utfordrer tilpass mye, og man bør kunne lage "nye" ruter. når barna begynner og finne den for lett. ( er jo god trening for både store som små). Har selv planer om å sette grep, på veggen ved trappa her i huset, eller ute på gavlen, men da med topp tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brattkortkurs/sikringskurs er i mine øyne et must for klatring på tau. Flere og flere senter krever dessuten dette hvis man skal klatre inne.

Eventuelt kan man jo se om det er noen senter i nærheten av deg som tilbyr barneklatring, der instruktører sikrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.