Gå til innhold
  • Bli medlem

Across Alaska


Lunder

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er tre gutter som i juni 2012 skal krysse Alaska på tvers til fots og ved hjelp av packraft. Vi kommer til å starte fra eskimolandsbyen Kaktovik på Alaskas nordøstkyst, og vil forflytte oss sørover langs Hula Hula River over tundraen. Vi kommer til å krysse vannskillet i Brooks Range ved Guilbeau Pass, og slippe oss ned til Sheenjek River, som vi vil padle til Fort Yukon. I Fort Yukon vil vi proviantere før vi fortsetter vestover på Yukon River, Alaskas største elv. Yukon følges helt til Kaltag, hvor vi igjen tar beina fatt og går "over åsen" til vi kommer til Unalakleet River. Den padles så helt ut til kysten og landsbyen Unalakleet, som er endepunktet for turen. Ruta kan ses her: http://maps.google.no/maps/ms?msa=0&msid=200448945911412166551.0004b0d1a85c77efb746a

Totalt vil vi tilbakelegge ca. 1800 km, hvorav ca. 250 km er til fots. Turen er planlagt å gjennomføres på én måned, dvs. at vi i snitt må ha 60 km om dagen. Dette er langt, men siden mesteparten av turen foregår på forholdsvis raske elver, skal det gå greit.

Vi arbeider for tiden med å skaffe sponsorer, og hjemmesiden vår vil komme nærmere desember, men enn så lenge går det an å følge med på www.facebook.com/acrossalaska.

Har dere spørsmål, fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir nok en flott tur!

Syntes dog det hørtes litt stressende og måtte ha 60km hver dag. Gir lite tid til ekstra utforsking og slappe dager ved bålet og evt avslapping i dritt vær. Skal selv være to år i Can/alaska, og gir meg dermed god tid:) Men for all del, gleder meg til å følge turen, blir så definitivt minner for livet:)

EDIT: Hva er reiseruta deres til Alaska? Har dere kommet med noe spessifik avreisedato? Jeg skal også over i Juni 2012, riktignok til Whitehorse. Planen er å kjøre bil til Frankfurt, og ta Condor derfra direkte til WH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martin.m: Skal fortsette å poste her underveis, og turrapport kommer selvfølgelig!

Koppen: Vi har ikke funnet noe som tyder på at andre har gjort denne ruta. Folk har krysset Alaska før, men så vidt vi vet, ikke via denne ruta. Det er ikke en "naturlig" rute, siden den starter på nordøstkysten.

mingebritsen: Ja, 60 km er langt, men elvene har forholdsvis rask strømningshastighet. For eksempel renner Yukon med en fart på 10-13 km/t i snitt. Da går det an å relativt raskt gjøre unna dagens påkrevde kilometerjag, og resten av dagen kan brukes til fisking, bålfyring og fotturer. Er stor fan av å ta det rolig på langturer, men syns også det er spennende å utfordre seg selv litt mer og flytte grenser.

Har fulgt med på alt omkring turen din, høres fantastisk ut! Gleder meg til å følge med. Tenker du å bruke SPOT eller lignende for å oppdatere underveis?

Skal du leie bil da, eller? Vi har ikke satt avreisedato enda, men jeg vil tro det blir 31. mai eller 1. juni. Har sett en del på Condor jeg og, de flyr også direkte til Anchorage. De flyr også til Fairbanks, men ikke før 21. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det :) Planen er å bruke DeLorme InReach som er samme greia som spot, bare med toveis kommunikasjon. Jeg kan dermed både sende, og mota svar fra villmarka. Dere bruke spot?

Har brukt SPOT en del før, og den funker bra. Men frister med DeLorme InReach, så blir nok enten det eller satellittelefon. Hvordan vil du fikse strøm til android-telefonen? Solcellepanel er jo greit om sommeren, men kanskje det finnes en måte å lade opp telefonen vha. AA-batterier eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et utkast til pakkeliste, mest for å få oversikt over hva vi trenger, ikke trenger.

På kroppen under forflytning:

Alfa Horn fjellsko

Devold Multisport ulltrøye

Devold Multisport stilongs

Tynne ullsokker

Devold ullhals (brukes også som lue)

Hestra ullhansker (liner)

Haglöfs LIM Gore-tex Paclite-jakke

Haglöfs LIM Gore-tex Paclite-bukse

Gore-tex vindvotter

Klær i sekken:

Tykk ullgenser, 250 gram

Et ekstra par vandresokker, 70 gram

Tykkere ullsokker, 100 gram

Kokeutstyr

Kjele, MSR Seagull 1,1 l (kan også brukes på bål), 420 gram

Brenner, MSR Pocket Rocket eller MSR Windpro, 94 gram/194 gram

Gassboks, 300 gram

Plastskje, Sea to Summit, 6 gram

Kopp, Sea to Summit, 15 gram

Matbolle, Sea to Summit, 30 gram

Annet utstyr

Sovepose, Mountain Equipment Xero MM, 400 gram

Telt, Hilleberg Soulo, 2200 gram

Tarp, 200 gram

Packraft, Denali Llama m/spruttrekk, 2700 gram

Padleåre, 1000 gram

Flytevest, 500 gram (?)

Sekk, Bergans Helium 55 l, 1200 gram (Blir det plass, mon tro?)

Liggeunderlag, Insulmat (brukes også i båten) + et halvt, billig og lett celleplastunderlag, 250 gram

Førstehjelp, 100 gram

Toalettsaker, 50 gram

Kart + kartmappe, 300 gram

Kompass, 20 gram

Kniv, 150 gram

Vanntette pakkposer til mat, klær, div, 300 gram

Tape, 50 gram

Tau, 50 gram

Fyrstikker, 20 gram

Vannrense-tabletter, (?)

Fiskeutstyr, 500 gram

Våpen

Pumpehagle, Remington Wingmaster, 3300 gram

Ammunisjon, 500 gram

Elektrisk utstyr

Satellittelefon, Iridium 9555, 266 gram

SPOT eller DeLorme InReach, 209 gram

Videokamera (GoPro?)

GPS, 200 gram

Ekstra batterier til gps, spot, etc., 100 gram

+ mat for to uker.

Totalt for alt utenom klær på kroppen og mat blir det ca. 16,5 kg i sekken. Har ikke veid dette selv, så kan godt hende at enkelte tall ikke stemmer. Ser at det er mye her jeg kan få ned vekta på, men er det noe jeg kan droppe helt?

Har mine tvil om at alt dette vil få plass i 55 l, blir spennende å se. Noen forslag til litt større, men veldig lette sekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli hardt, men utrolig gøy også!

Vi har alle tre vært i Alaska på tur før, jeg har vel vært der i 14 uker totalt, 10 uker på vinteren og 4 om våren/sommeren. Har vært på tur i flere av områdene vi skal gjennom, som Brooks Range, interior og området rundt Unalakleet. Ellers har vi vært på mange langturer i den norske og svenske fjellheimen.

Selv om vi har en god grunnform og klarer å gå lange distanser med tung sekk, vil vi bli nødt til å legge ned en del trening i å gå lenger enn langt. Dette vil vi gjøre ved å "konstant" gå med en ca. 15 kg tung sekk uansett hvor vi skal; om det er på butikken, til skolen, til trening, etc. Også blir det jo selvfølgelig helgeturer og annet vi får tid til hvor tung sekk og lange dagsmarsjer står i fokus.

Padling med packraft vil vi også trene mye på, og siden to av oss bor i Trondheim, håper vi at Nidelva ikke fryser i vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om det er en flott og spennende tur dere planlegger.

Telt, Hilleberg Soulo, 2200 gram

Tarp, 200 gram

Hvorfor ikke satse på et telt/tarp der åra kan brukes som stang? For de fleste telt av type hustelt og lavvo er dette mulig.

Sjøl bruker jeg Golite Shangri la 3 + Six Moon Designs' Serenity NetTent. Dette veier under 1 kg,og er både telt og tarp.

Med f. eks. et Shangri la 5 + myggnettinger vil alle 3 få masser av plass og vekta vil ligge under 1,5 kg totalt.

Sekk, Bergans Helium 55 l, 1200 gram (Blir det plass, mon tro?)

Tror denne blir alt for liten og spinkel. Har selv en Helium 55, og maks vekt for denne ligger rundt 15 kg.

Dere vil sikkert bikke over 25 kg med mat for 14 dager. Da vil jeg anbefale å heller godta noen gram ekstra og bruke en sekk med godt bæresystem.

Det finnes mange sekker på 75-100 liter som veier fra 1,5 til 2 kg.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shangri La står godt i vind. Jeg har brukt mitt i 100+ netter med bare gode erfaringer, bortsett fra 2 netter i sommer ved Rostajaure med ekstrem nedbør (medførte flom og jordras i Troms) og liten kuling fra skiftende retning. Pga. blafring i duken regnet det kondens, samtidig som vann kom inn gjennom ventilen på toppen. Mitt er av den gamle typen, den nye har utbedret ventil og flere bardunfester. Jeg har vært så fornøyd med dette teltet at jeg nå har kjøpt et nytt av den ny typen.

Jeg bruker en 4-delt Aquabound Manta Ray karbonåre. 3/4 deler av denne er passe lang for Shangri La 3

Her er noen som bruker 2 årer i full lengde på skrå i Shangri La 5: Link og link . De har tydeligvis sydd på stormatter sjøl, noe jeg også vurderer å gjøre med mitt nye telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Da var endelig flybilletter i boks! Kilte godt i magen når jeg betalte, en herlig blanding av spenning og en liten dæsj nervøsitet. Avreise blir 1. juni, og vi flyr Oslo - New York - Seattle - Fairbanks, noe som tar 24 timer (Alaska ligger 10 timer bak Norge). Vi kommer til å bruke 2. juni på å kjøpe inn mat og sende forsyninger til Fort Yukon, før vi flyr til Kaktovik 3. juni og begynner turen. Hjemreisen er satt til 5. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Spot enhet på meg. Valgte bort Delorme da de ikke hadde kart for Norge, og ble også billigere med Spot. Mister jo toveis kommunikasjon, men er jo deilig det også. Ser deres ekspedisjon starter og avsluttes før jeg får satt meg på flyet, så dere kommer nok til å gjøre måneden før avreise ekstra hard for meg der jeg sitter hjemme og følger med på blogg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette blir spennende å følge med på!

Det er veldig gode råd dere får fra en erfaren mann i han Mase!

bare for å dra inn et annet aspekt i valget av telt/tarp. Jeg personlig synes det er behagelig å kunne trekke meg tilbake fra de andre deltagerene på tur, være seg om jeg er sliten eller bare trenger litt privat liv. Dette må selvfølgelig veies opp mot vekt, men det er heller ikke et aspekt man bør ta lett på, spesielt på lengre turer.

Foreslår at dere også tar en titt på dette alternativet. Har en venn som sverger til denne modellen og er meget fornøyd. Produsenten syr også ønskede spesial tilpasninger, være seg ekstra ventil, barduneringspunkter, stormmatter eller skjørter av myggnetting hele veien rundt i nedkant for å droppe innertelt osv.

Cuben fibre ytter duk (Dette er 2-pers, men finnes også i 1-pers, men det blir lite koke og lagringsplass.)

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=105

Innertelt: Faes også med cuben fibre bunn. (Solo innertent skaper plass til et lite fortelt for lagring av utstyr, tørking av klær og koking av mat.

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=127

Regn litt på hva cuben fibre ytter og inner lander på, sikkert ikke mye pr person, gjetter på mellom 500-700gr. En åre brukes som stang.

Duomid cuben fibre samme oppsett som beskrevet over:

Jeg bruker denne sekken, mye plass i forhold til vekta på 2,2kg. Litt trang åpning synes jeg. Perfekt vekt i sekken har jeg funnet ut for min del er 25-28kg.

http://www.fjellsport.no/lowe-alpine-tfx-expedition-75-95.html

Lykke til!

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Spot enhet på meg. Valgte bort Delorme da de ikke hadde kart for Norge, og ble også billigere med Spot. Mister jo toveis kommunikasjon, men er jo deilig det også. Ser deres ekspedisjon starter og avsluttes før jeg får satt meg på flyet, så dere kommer nok til å gjøre måneden før avreise ekstra hard for meg der jeg sitter hjemme og følger med på blogg :P

Stilig! Du må si ifra hvordan du syns Spot Connect fungerer, rimelig sikker på at det blir den på oss også. Har brukt førstegenerasjons Spot mye og er veldig førnøyd, så blir nok bra det. Trodde du skulle dra samtidig som oss, jeg?

Og vi skal gjøre vårt beste for å gjøre måneden ulidelig hard! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette blir spennende å følge med på!

Det er veldig gode råd dere får fra en erfaren mann i han Mase!

bare for å dra inn et annet aspekt i valget av telt/tarp. Jeg personlig synes det er behagelig å kunne trekke meg tilbake fra de andre deltagerene på tur, være seg om jeg er sliten eller bare trenger litt privat liv. Dette må selvfølgelig veies opp mot vekt, men det er heller ikke et aspekt man bør ta lett på, spesielt på lengre turer.

Foreslår at dere også tar en titt på dette alternativet. Har en venn som sverger til denne modellen og er meget fornøyd. Produsenten syr også ønskede spesial tilpasninger, være seg ekstra ventil, barduneringspunkter, stormmatter eller skjørter av myggnetting hele veien rundt i nedkant for å droppe innertelt osv.

Cuben fibre ytter duk (Dette er 2-pers, men finnes også i 1-pers, men det blir lite koke og lagringsplass.)

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=105

Innertelt: Faes også med cuben fibre bunn. (Solo innertent skaper plass til et lite fortelt for lagring av utstyr, tørking av klær og koking av mat.

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=127

Regn litt på hva cuben fibre ytter og inner lander på, sikkert ikke mye pr person, gjetter på mellom 500-700gr. En åre brukes som stang.

Duomid cuben fibre samme oppsett som beskrevet over:

Jeg bruker denne sekken, mye plass i forhold til vekta på 2,2kg. Litt trang åpning synes jeg. Perfekt vekt i sekken har jeg funnet ut for min del er 25-28kg.

http://www.fjellsport.no/lowe-alpine-tfx-expedition-75-95.html

Lykke til!

Nikke

Hei, Nikke!

Helt enig, privatlivet må ikke undervurderes. Er selv godt vant med å ligge med flere i telt, men har i de senere årene begynt å foretrekke solo-soving på tur. Veldig gode teltforslag du kommer her, de blir tatt med i vurderingen vår. Forøvrig er det nok aller mest pengene det står på for vår del, uten de begrensningene som økonomien setter hadde vi nok uten tvil gått for tre telt.

Har sett på den sekken før og den virker bra. Fin vekt på den! De to andre sekkene jeg står mellom er Haglöfs OXO 80 og Bergans Alpinist 110. Er kjempefornøyd med Alpinisten, men den kan bli litt for stor og tung, selv om bærekomforten er på topp. OXO har jeg ikke prøvd ordentlig selv, men har hørt mye bra om den.

Takker for meget gode forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det trodde igrunn jeg og.. :)

Måtte endre biletten for å få med bikja, Condor var plutselig fullt med reservasjoner for hunder. Kort tid etter biletten ble endra, måtte jeg forrøvrig avlive hunden min. Så nå skal jeg reise alene uten hund, men gidder ikke endre biletten enda en gang. Sjefen min kjenner de fleste hundekjørere der over, så skal kanskje få en eldre erfaren hund i Canada. Avreise 15.Juli fra Frankfurt, hjemreise: forhåpentligvis en gang i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.