Gå til innhold
  • Bli medlem

Høst i Jotunheimen Del 2


coni

Anbefalte innlegg

Stemningsfullt på Uranostind: Jeg har vært på mange topper og opplevd mye på fjellet men når det gjeldet stemning så ligger denne turen ganske høyt oppe på lista. Høytrykket har ligget allerede noen dager over Fjellnorge men da fullmånen meldte sin ankomst var det bare å dra på tur. Som vanlig, når det gjelder å dra på en ukedag, var det Helge som ble tau-kameraten. Etter en tidlig avgang kl 4 i Oslo ble vi etter hvert litt små-slitne av å kjøre bil i tåke og yr. Men plutselig, rett etter Tyinkrysset, ble humøret radikalt bedre da tåket forsvant og ble erstattet av blå himmel. Månen skulle bli et vesentlig element av denne turen. Og den hilste oss velkommen fra et sted rett bak storslåtte Falketind. Det la ingen demper på stemningen da vi måtte konstatere at snøfonnene sperret veien inn til Koldedalen og det ble 4 km ekstra å gå. Bortsett fra et superlett tau (som veier ca like mye som et par skolisser), litt klatreutstyr og mat og drikke var det ikke mye i sekkene våre så veien opp til Uranostind sin søregg var lettgått. Ikke bare var været perfekt. Snøen var til de grader optimal at underlaget var bedre en et fortau i Oslo. Å gå på dette skareføre var som å bite i en fersk ciabatta. Vi prøvde oss på søreggen i slutten av september i fjor. Da måtte vi snu grunnet dårlig vær og vanskelige forhold. Denne gangen derimot var alt tilrettelagt. Eggen hadde så gode, det vil si tørre forhold at det neste ikke var behov for tau. Vi gikk på løpende sikringer og kunne toppe ut en god stund foran skjema. Vi skulle ja oppleve litt fullmåne vi. Derfor var det bare å drøye tiden litt og fortsette traversen over Langeskavltind. Denne toppen er jo ikke akkurat den mest spennende. Men stemningen som ventet oss på toppen var rett og slett magisk. Det skjer ikke ofte i en fjellklatrers liv og oppleve solnedgang og måneoppgang på samme topp innen ti minutter. Vanskelig å beskrive, best å se på stemningsrapporten av bildene! Det hele toppet seg da vi traverserte den nedre delen av Uranosbreen i dagens siste lys og fullstendig vindstille. Månen tiltok i styrken og på veien ut til bilen vurderte jeg nesten å ta på solbriller!

post-83-133474773864_thumb.jpg

post-83-133474773872_thumb.jpg

post-83-13347477388_thumb.jpg

post-83-133474773885_thumb.jpg

post-83-13347477389_thumb.jpg

post-83-133474773895_thumb.jpg

post-83-133474773901_thumb.jpg

post-83-133474773906_thumb.jpg

post-83-133474773914_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fine bilder og fin rapport!

Var det mulig å gå på ski inn langs veien?

Hei, før inngangen til Koldedalen var det ganske bart. Men fra et stykke inne i dalen hadde det gått an å gå å ski. HAdde målet vært å komme på Uranostind på normalruta over breen hadde vi no tatt med skiene. Da snakker vi om toppturski, fordi snøen er steinhard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende det bildet som nilshermann viser til så er det ikke i solsiden, men østover ut mot breen ca 50 m før man kommer til "hakket". Hylla som du ser gå til høyre på bildet er ikke mer enn 25 cm bred, så jeg hadde aldri i livet gått der med snø, da det går blanktslipt sva rett ned til breen på utsiden.

Dog skjønner jeg ikke helt hvorfor vi gikk der, da det hadde vært like greit å gå rett opp de siste 3-5 meterene for å komme opp på ryggen da det kun er ett bittelite klyvetak som skal til for å unngå å måtte gå på den hylla og dermed være oppe på ryggen bort mot "hakket"

Når jeg var der i sommer så sendt jeg faktisk turfølget mitt bort den hylla og opp der som Harald klyver opp på bildet, fulgte etter selv også da det så ut som det er mange som har gått der (inkludert meg og Harald :D ). Fant ut etterpå at det var rimelig mye farligere enn å gå rett opp....så nå vet jeg det til neste gang :)

John

Edit : Tror faktisk det bildet er tatt på motsatt side av der hvor bildet "en morsom og helt vindstille hylle for å spise litt" er tatt. Det er jo tatt på vestsiden av ryggen, mens mitt er tatt på østsiden. Husker godt den hyllen fra i sommer da vi vandret litt frem og tilbake og lurte på hvordan vi skulle komme videre derfra:)...noe som jeg nå vet er lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.