Gå til innhold
  • Bli medlem

Olavsbu - Gjendesheim/Bessheim - Beitostølen


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

Til vinteren har jeg planer om å gå Fondsbu - Olavsbu - Gjendebu - Gjendesheim/Bessheim - Beitostølen.

Jeg har dog ett begrenset antall dager å ta av, så en av dagene MÅ bli litt lengre enn de andre.

Jeg har 2 alternativer i tankene :

Alternativ 1

Dag 1 Fondsbu - Olavsbu

Dag 2 Olavsbu - Gjendebu

Dag 3 Gjendbu - Beitostølen (via nedre del av Leirungsdalen og Valdresflya)

Alternativ 2

Dag 1 Fondsbu - Olavsbu

Dag 2 Olavsbu - Gjendesheim/Bessheim

Dag 3 Gjendesheim/Bessheim - Beitostølen.

Jeg har ikke gått på ski i dette området før og er derfor veldig usikker på distansene/tidforbruket på to av etappene.

Det er de to dagsetappene jeg har uthevet jeg er usikker på og så jeg håper noen kan anslå om i det hele tatt er mulig for en normalt trent mann under "normale" forhold. I begge tilfeller må jeg jo gå mye på Gjende, og hvordan det er/hvor fort det går er jeg veldig usikker på.

Noen som kan hjelpe med litt info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Turen du ønsker å gå er i et flott område som absolutt er å anbefale, men turen du beskriver tror jeg kan bli litt vanskelig med det begrensede antall dager du har til rådighet...

For å svare på spørsmålet ditt...

Alt.1, Dag 3, Gjendebu - Beitostølen.. Denne etappen er ikke mulig å gjennomføre på 1 dag. Selv med perfekt føre og vær, er dette for langt for å kunne gjennomføres på 1 dag..

Alt.2, Dag 2, Olavsbu - Gjendesheim... Dette er totalt ca 35 km, og er etter min mening også for langt for en dagsetappe. Strekningen over Gjende er på 20 km. Ofte er det hardpakket snø på isen så da går denne strekningen greit, men fra Olavsbu til Gjendebu kan det ligge mye snø spesielt i Rauddalen. Flaks med vær og føre så kan det gå, men ville ikke lagt opp til en slik etappe hvis du helst ikke ønsker å bli forsinket:)

Dag 3, Gjendesheim - Beitostølen.. Denne etappen er også ca 35 km lang. Mange høydemeter da du må helt opp på nesten 1400 moh på toppen Valdresflya.. Dette er også en drøy etappe, hvor du nok måtte basert deg på å ta noen timer med hodelykt før du er framme på Beitostølen..

Tror jeg ville sett på noen andre alternative ruter i området. Mange muligheter, men kommer an på om du skal bruke telt, eller er avhengig av å komme inn på hytte? Og om du må starte på Fondsbu og ende på Beitostølen?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! :D

Jeg fryktet (og innså vel )at Gjendebu - Beitostølen) var i lengste laget ja :). Gjendesheim - Beitostølen skal jeg nok kunne klare, for kommer jeg meg først over til Bygdin så fikser jeg resten med hodelykt :)

Da får jeg tenke litt mer...hoste opp en dag til, kutte ut Olavsbu eller satse på knallvær slik at jeg fyker over Gjende og klarer Olavsbu - Gjendesheim på 13-14 timer :)

Eller som du sier legge en helt ny rute som ikke starter og slutter slik jeg tenkte :)

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fra Fondsbu til Beitostølen er det en fin tur å gå Fondsbu - Yksendalsbu - Thomashelleren - Beitostølen. Ikke fullt så høye fjell på den siden, men veldig fint og mye større sjanse for å ha fjellene for deg selv (før du nærmer deg Beito da..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Spiterstulen-Gjendebu-Gjendesheim-Beitostølen i påsken for noen år siden.

Gjende er lang og ensformig, men under gode forhold og i god form mener jeg det er mulig å gå fra Gjendebu til Beitostølen på en dag. Men, det er langt og krever meget gode forhold.

Ville ikke valgt Svartdalen- Leirungsdalen (dersom det er denne Leirungsdalen du vurderer). Meget bratt og skredutsatt opp fra Gjendebu inn i Svartdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for innspill! :)

Nei, det er andre enden av Leirungsdalen, over Gjende til jeg kommer til Knutshøe og deretter opp dalen...dog litt usikker på akkurat den biten....da det totalt er 48 km...dog 18 km paddeflatt over vannet og nesten 9 km ned mot slutten...men allikevel...laaangt :)

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.