Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting om vinteren, noen tips til å sove konfertabelt.


fjellfanten123

Anbefalte innlegg

Annonse

Om man vil lære seg å sove komfortabelt ute bør en gjøre seg vant med situasjonen og ikke legge seg med en forventning om at det vil bli en kald natt.

Noen av de typiske rådene er:

-Legge seg mett

-Gå på do før man legger seg

-Tykt nok underlag(for varmen sin del)

-Legg deg gjerne med litt klær på men ikke overdriv(dropp yttertøyet!)

-Skift til tørt om du føler det er nødvendig(det vil alltid være endel fukt i klærne du har gått med hele dagen uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt bør en stramme soveposen skikklig, selv en liten glippe gjør det kaldt. God krage inni soveposen og hals hjelper.

Oppblåsbare underlag bør pumpes harde hvis det er kaldt. Utrolig stor forskjell på isolasjonsevnen, men de blir ikke så behagelige å ligge på.

Soveposen bør være passe stor, og tilpasset din liggestilling. Folk som ligger stille på rygg/mage kan godt ha en kroppsnær pose, mens for oss andre bør den være noe bredere i den øvre delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på do før man legger seg er allerede nevnt, men prøv også å unngå å drikke den siste timen før man hopper i soveposen. Våkner man midt på natta fordi det er kaldt, så er det vanskelig å sovne igjen hvis man er litt "nøden". Å da måtte ligge å gnu lenge nok til at man har motet seg opp til å krype ut av teltet, er nitrist... Da er det bedre å våkne å kjenne at man er litt tørst.

En god hodepute er også kjekk, for komforen. Kompresjonsposen til soveposen er toppers med en jakke inni.

Sover man sammens med noen som snorker, så ta med sånne ostepop(?) til å ha i øra.

Barduner teltet godt, selv om det er vindstille og værmeldinga er bra. Blafring i teltduk er i beste fall irriterende.

Viktigst av alt: nyt det at man ikke er hjemme og skal på jobb dagen etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt i de tidligere svarene, men en tisseflaske tilgjengelig kan være gull verdt når gradesokken virkelig bikker nedover.

Slipper å gå ut av pose, finne fram lykt, støvler osv.

Langt mindre stress og en bedre og mer komfortabel natt.

Tips; Dersom man har f.eks spist Real i løpet av dagen kan denne brukes til tissetank, realtivt enkelt å kvitte seg med evt. innhold på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisseflaske!

Jeg har nylig oppdaget dette, og herregud for en ny teltverden! :D

En stor flaske med veldig stor åpning (knyttneveåpning) i orange "warning" farger er glimrende som tisseflaske. Åpne soveposen, legg deg på siden, si "aaaaah", skru igjen lokket og sov videre.

Husk å legg den unna så ingen drikker av den i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt i de tidligere svarene, men en tisseflaske tilgjengelig kan være gull verdt når gradesokken virkelig bikker nedover.

I følge en viss Herr Monsen fungerer tisseflaska i tillegg utmerket som varmeelement i soveposen etterpå. Har dog ikke prøvd dette selv. Kanskje greit å sjekke om korken fungerer på forhånd... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode tips her allerede.

Jeg pleier også å fylle en "stålflakse" med varmt vann og legge i bunnen av posen rett før sengetid. Da sikrer jeg god varme på tærne når jeg legger meg, samt at jeg har lunket vann å drikke natten gjennom eller om morgenen. Er alltid tørst når jeg ligger ute om vinteren.

Har ikke opplevd det som et problem å ha noe "ekstra" å holde varmt i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar ha ei god ull-luve på skallen og tørre ullsokkar på føttene for å haldene endane varme.

I tillegg har eg med meg eit kort oppblåsbart liggeunderlag for komforten sin del. Dette er akkurat passe oppblåst til at eg ligg godt. Under dette har eg tjukt, hardt, fullengde underlag som sørger for isolasjon mot bakken.

Når teltet blafrar for høglydt i vinden, brukar eg øyreproppar.

Så er det bare å ligge og mimre om dagens opplevingar og glede seg til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål (gjelder vel egentlig hele året):

Hva er best av et sånt vanlig simpelt liggeunderlag, og et oppblåsbart/selvoppblåsende liggeunderlag? Hører noen mener at lufta i et oppblåsbart gjør at det blir kaldere enn et sånn vanlig tynt, kompakt et.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå deg varm før du går in i posen. En soveposer isolerer bare temperaturen som du allerede har. Bruk lue og ha en varm nok sovepose, eller 2 mindre varme. En pose til -15 holder ikke ved -28, hvis du i tillegg ikke har lue på. Og hvis du en gang er veldig kald, orker du ikke å åpne poser for å gjøre noe med problemet. Så prøv å gjøre de riktige tiltak med en gang.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål (gjelder vel egentlig hele året):

Hva er best av et sånt vanlig simpelt liggeunderlag, og et oppblåsbart/selvoppblåsende liggeunderlag? Hører noen mener at lufta i et oppblåsbart gjør at det blir kaldere enn et sånn vanlig tynt, kompakt et.

Noen innspill?

De fleste oppblåsbare liggeunderlag har kammere med stillestående luft. Den holder bra på varmen. Blir det mer fritt flytende luft, er det kaldere. De fleste liggeunder har et tall som sier noe om hvor mye de varmer. Med dette tallet kan du sammenligne diverse matter.

Et oppblåsbart underlag er ofte mer komfortabelt enn et vanlig underlag. I tillegg tar det ofte mindre plass i sekken. Fordel med et vanlig underlag er at den ikke kan punkteres, men hvis du behandler en oppblåsbar variant forsiktig og har kjøpt en av god kvalitet, punkteres de oppblåsbare ikke på tur. Vanlig underlag er å foretrekke om du liker å ligge ved et bål som kan gniste. Det hadde jeg ikke gjort med mitt oppblåsbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisseflaske!

Jeg har nylig oppdaget dette, og herregud for en ny teltverden! :D

En stor flaske med veldig stor åpning (knyttneveåpning) i orange "warning" farger er glimrende som tisseflaske. Åpne soveposen, legg deg på siden, si "aaaaah", skru igjen lokket og sov videre.

Husk å legg den unna så ingen drikker av den i mørket...

Viktig tilleggsopplysning her er at det er en stor fordel om flaska er kjegleformet, med åpning i den største enden. Hvis ikke kan det bli en interessant affære å få ut det stivspekte urinet neste morgen. Hvis du ikke ønsker å bære det med deg da, eller leke litt med det over primusen/bålet til det er nok tint til å få det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål (gjelder vel egentlig hele året):

Hva er best av et sånt vanlig simpelt liggeunderlag, og et oppblåsbart/selvoppblåsende liggeunderlag? Hører noen mener at lufta i et oppblåsbart gjør at det blir kaldere enn et sånn vanlig tynt, kompakt et.

Det er lufta som isolerer. Men når det gjeld oppblåsbare liggeunderlag, så er dei komfortable fordi dei er mjuke å ligge på. Det betyr derimot at dei vert klemt saman av kroppen på dei same plassane som soveposefyllet vert klemt saman. Og når alt isolasjonsmateriale mellom kroppen og bakken er klemt saman, så vert det dårleg isolasjon!

Oppblåsbare liggeunderlag isolerer veldig godt, men det er avhengig av at det ikkje vert klemt saman, altså må det anten vera veldig tjukt i utgangspunktet (god komfort og isolasjon, men høg vekt), eller hardt oppblåst (god isolasjon men dårlegare komfort). Og eit punktert, oppblåsbart liggeunderlag isolerer dårleg.

Sjølv kombinerer eg eit vanleg, tjukt og hardt liggeunderlag for isolasjonen med eit tynt og mjukt oppblåsbart for komforten. Då er eg heller ikkje sårbar for punktering.

Sumarstid gjeld det heilt andre kriterier. Vekt betyr meir, ettersom alt skal berast på ryggen, og isolasjonsevne betyr tilnærma ingenting, ettersom bakken ikkje er kald. Då brukar eg bare eit tynt og lett liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål (gjelder vel egentlig hele året):

Hva er best av et sånt vanlig simpelt liggeunderlag, og et oppblåsbart/selvoppblåsende liggeunderlag? Hører noen mener at lufta i et oppblåsbart gjør at det blir kaldere enn et sånn vanlig tynt, kompakt et.

Noen innspill?

Du har nok fått flere gode innspill, men det de jevnt over glemmer å si tror jeg er følgende:

De oppblåsbare underlagene det snakkes om her, er de som som er fylt med isolasjonsmateriale.

Ofte har man vel erfaring med Exped sine downmat, som er fylt med dun.

Det finnes også gode oppblåsbare underlag som er fylt med annet materiell.

Om man sover på et oppblåsbart underlag som feks luftmadrass, så tviler jeg på at noen vil kalle en slik løsning varm og god. All kroppsvarmen går til å prøve å varme opp den alt for store mengden med luft under kroppen.

Noen enkle og billige "turunderlag" er på samme måten og gir ingen varme eller komfort på en overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'> Blafring i teltduk er i beste fall irriterende.

Hehe, eller sjarmerende :D Selv trives jeg godt med lyden.

En annen ting som kan hjelpe på komforten er å sjekke at alt er som det skal før man legger seg. F.eks. at ingenting ligger ute og kan blåse bort om det blir uvær og slikt. Så slipper en å uroe seg, evt stå opp om været endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet mitt er rett og slett blitt enklere etter at jeg tok en 1 liters Nalgene-flaske med stor åpning og konverterte til tisseflaske!

Sjønner.

Selvfølgelig trenger alle "STOR" åpning. Men jeg tror de fleste hadde klart seg med en bitteliten åpning, som de kan hive hele stasen inni :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig tilleggsopplysning her er at det er en stor fordel om flaska er kjegleformet, med åpning i den største enden. Hvis ikke kan det bli en interessant affære å få ut det stivspekte urinet neste morgen. Hvis du ikke ønsker å bære det med deg da, eller leke litt med det over primusen/bålet til det er nok tint til å få det ut:)

Tipper dette var en av grunnene til at Monsen fant ut at fyllte tisseflasker var gode og varme å ha inni soveposen, ikke utenfor.

Personlig har jeg aldri brukt tisseflaske på annet enn i småbåt i dårlig vær. Tissing over rekka slutter å være morsomt en stund før du trenger BEGGE hender for å holde deg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere opplysninger om tisseflaske:

Bruker dette fast på alle telt-turer, sommer og vinter. Blitt så rutinert at jeg "fyller opp" stående på kne i soveposen - bør helst ikke glippe da!Powerade-flasker er billige og ok, men i blant litt for lite med 0,5l. I utlandet har jeg kommet over Powerade 0,7l flasker, som har den lille ekstra plassen jeg har trengt. Da kan jeg også drikke før jeg legger meg, og underveis om natta, uten bekymring.

Flaska har noen tjukke striper teip rundt seg - og på korken, og jeg har til og med våget å ha like typer flasker side ved side om natta, der den ene er drikkeflaska - teipen utenpå den andre flaska er lett å kjenne igjen!

Å oppbevare flaska i soveposen gir litt ekstra varme en liten stund også.

Men jeg ville gjerne hørt noen tips om å unngå kondens i teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.