Gå til innhold
  • Bli medlem

Tubbs Mountaineer truger: 30 vs 36


Stigris

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har klart å bestemme meg for å kjøpe Tubbs Mountaineer truger, men er usikker på størrelsen. Jeg veier ikke mer enn 75 kg, så i utgangspunktet ligger jeg på grensa opp til str 30 ifølge tabellene. Str 30 passer for 77 - 113 kg ifølge tubbs egne sider. Med litt oppakking (antagelig ikke veldig mye) blir det klart at jeg ikke kommer til å velge noe mindre enn str 30 hvertfall. Spørsmålet er om jeg kan/bør gå helt opp til 36. Jeg har lest om personer som angrer på størrelse pga synking i løssnø blant annet. Mitt størse spørsmål er vel: er det noe spesielt negativt med å velge str 36 for meg? Jeg tenker at det kan være lurt å kjøpe litt for stort enn litt for lite når det gjelder truger...men har ikke erfaring med truger, så det kan hende jeg tar feil... 200 gram forskjell i vekt har vel ikke så mye å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ingenting om kroppslengden din, bein og skrittlengden din er ganske avgjørende.

Om du i tillegg til din lave vekt måler under ca.180cm mener jeg absolutt du bør holde deg unna 36"

Tror ellers du blir fornøyd med trugevalget, dette er blandt de beste allroundtrugene i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholda er vel så viktige som vekta.

Dersom du har tenkt å gå i djup laussnø, vel det største trugane, du søkk uansett nedi, så det er bare eit spørsmål om kor langt ned du søkk.

På den fastare snøen på snaufjellet, treng du ikkje så store trugar. Til fjellbruk har eg sjølv 25"-trugar, og det nok i massevis for mine 75kg+sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR har flere truge-modeller med forlengere, slik at du får både 30" og 36". Her er et eksempel

http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-lightning-axis-30-truger-25151.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-lightning-tails-5-25638.aspx

Selv bruker jeg Lightning Acent som har en kraftigere, men mer plundrete binding. Men disse er jo ganske dyre løsninger i Norge (kjøpte selv fra sunnysports, som ikke lenger ser ut til å få levere MSR utenfor USA).

Forøvrig, om noen er interessert så har jeg disse forlengerene

http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-evo-tails-6-25302.aspx

til salgs for 300kr (pga. feilkjøp/ubrukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.