Gå til innhold
  • Bli medlem

Trysil elva


alexstra

Anbefalte innlegg

Annonse

Mesteparten av Trysilelva eller Klara/Klarälven som den for det meste heter, kan padles både med kano og kajakk. Noen steder kan være litt kinkige for uerfarne kanopadlere. Elva består for det meste av rolige partier og snille "stryk." Nå har ikke jeg padlet elva noen gang og har heller ikke sett den i hele sin lengde, men en padletur fra Femunden og ned til Vänern i Sverige er fullt ut gjennomførbar med kajakk og antagelig med kano. Noen steder kan det være lurt å bære en kano forbi, men bare i korte strekninger. Det finnes demninger også. Så vidt jeg vet så er det bilvei tett ved elva det meste av strekningen så bæring byr sjelden på de store utfordringene. Elva er såpass stor så liten vannstand vil nok ikke by på så store problemer slik man av og til kan oppleve i f.eks. Åsta. En flott tur vis man vil oppleve villmarka i de dype skogene. Samtidig er sivilisasjonen aldri langt borte. Man vil aldri måtte padle i dagevis uten å være en kort rusletur fra en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padla strekningen fra Sølenstua nedover mot Sennsjøen med kano noen ganger. Her må du regne med flere bæringer (ca 4-5stk) med mindre du er ekspert. Men ingen av bæringene er lange. Strekningen forutsetter at du har en del erfaring med kano på elv. Utenom siste delen, den er lett.

Nedenfor Sennsjøen er det er lengre strekning nede i en trang dal som ser vel frisk ut med tanke på kano for padlere flest. Tipper det her lønner seg å trille 5-6km på veien.

Videre nedover har jeg kun sett elva fra bilen. Det ser overkommelig ut, litt grunn og steinete til å begynne med. Merk at dette er ei stor og bred elv hvor velt kan få konsekvenser i større grad enn i mindre elver.

Noen klipp fra strekningen: Høst og ganske lav vannstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du noe som kan pakkes bort, tas med på kollektive transportmidler, eller du skal bære langt. Velg ally eller pakboat. Hvis ikke bør du velge noe annet. Royalex er topp, men dyrt. Flere produsenter lager billigere utgaver av roalexkanoene i et enklere materiale. Disse er litt tyngre, men ellers ganske like i egenskaper. En kano som funker bra til allsidig bruk og for tiden til god pris er denne:

http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_25_45&products_id=1223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er vel en god del stryk i den øvre biten av elva og fra Femunden og nedover. Har ikke padlet der, kun kjørt langs elva. Synes den ser relativt frisk ut her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Bare har noen spørsmål om Trysil elva. Den starter jo i Femunden og renner videre langt inn i Sverige. Hvordan er det å padle i den?

Det er ganske ålreit. Fantastisk natur, relativt ufarlig og veldig variert. Enkelte partier ned mot Trysil er ganske stille og nesten litt kjedelig, men å padle nedover Trysilelva er noe man bare må ha gjort. Har laget en liten snutt om dette er: http://www.kobling.no/gjennom-skogens-autobahn-med-cruisecontrol.4782811-157693.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er vel en god del stryk i den øvre biten av elva og fra Femunden og nedover. Har ikke padlet der, kun kjørt langs elva. Synes den ser relativt frisk ut her og der.

Denne delen kommer til å by på utfordringer, og det kommer nok til å bli en del bæringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starter og padler fra Femunden og skal følge elva nedover, så får vi se hvor langt vi kommer. :)

Har du ikke tigligere erfaring med å padle kano i elv hadde du ikke fått lov av meg til å bli med meg ned der.

 

Håper dere er vel utstyrete med flere kanoer meg luftposer eller spruttrekk, hjelmer, kasteline og pinkit og kunnskapen til å bruke det og vurderer risikofaktorene i det dere driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som beskrives gjort i denne linken mener jeg grenser til ren dødslek.

Vær så snill og tenk selv over det du leser på internett og tilegn deg kunnskap før du legger ut på noe du er usikker på.

 

 

Pass på at det er et velidg stort spekter på hva folk kaller "elv", "stryk" og "strømmende vann" og flatt vann i beskrivelsene sine. Kanopadling er veldig mye forskjellig og det er veldig vanskelig over internett å fastslå hvilket nivå personene som har skrevet beskrivelesen er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar på dette, det tas nøye i betraktning, vi har kanotralle og kommer til å vandre mye og unngå å ta unødige sjanser. Det går vei langs elva hele veien. Grunnen til at vi ønsker å ha med denne delen er pga den flotte naturen denne strekninga har å by på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mer representativ video for hva du kommer til å møte i Gløta og på strekket mellom Femunssundet og Elvbrua.

Vannføringen i videoen er 15m3/s på Femundsenden. Klokka sju i kveld var det 49.3m3/s, ca 3 ganger så mye vann.

Strekket mellom Isteren og Femindssundet har jeg aldri padlet og kan ikke si noe om det men jeg antar at det er vesentlig lettere enn det som vises i videoen (siden vi aldir gidder å padle det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange partier nedover som er rimelig heftige. . Dem driver med rafting noen steder her i elven, så det sier seg selv at det kanskje ikke er noe å padle i. Men fra jordet og en god bit nedenfor Trysil er det mulig å padle.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å ta opp i svingen nedenfor Femundsundet og trille ned til Elvbrua. Denne biten har mange bæringer og veien er såpass langt unna at dere ikke vil ha stor nytte av tralle. Strekningen fra øverst på velteplassen nord for Sølenstua ned til denne svingen er fin. Ovenfor der er det flere bæringer på vei ned fra Galtsjøen.

Fra Elvbrua og nedover blir det lettere, men spesielt de første 5-6km har flere stryk som bør vurderes for bæring om du ikke har langt over gjennomsnittlige kunnskaper og ferdigheter. Skal man absolutt padle er det her flere stryk hvor det desidert beste alternativet med kano er å smyge seg langs land på høyre siden.

Fra Snerta og nedover er det mye grei padling, selv om det finnes små overraskelser her også.

Fra Sennsjøen og ned til Engerneset har jeg ikke padla, men ser at det er en god del stryk. Ingen vei ved elva. Jeg ville ha trilla hele denne strekningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap å begi seg ut i de strykene i øv del av Trysilelva med Ally eller lignende. Dette er for godt utstyrte elvepadlere med bananformet kano med oppblåsbare flyteelementer foran og bak. Bare å ta en titt på videoen fra NTNU-gjengen.

Denne type kanoer er mest egnet:

http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=G3C012SCPCs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repost av Peik sin link så videoen er sebar for oss uten mobil.

 

Trysilelva fra Femundssundet og til Elvbrua går fint i Ally, men det er ikke et sted å prøve elvepadling for første gang. Spennende å se hva trådstarter tenker etter å ha prøvd.

 

En må ikke investere 25k i en spesial elvekano for å ha det gøy i elv! Det er mye morro i en Ally.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.