Gå til innhold
  • Bli medlem

Januarvær i mars


ods

Anbefalte innlegg

Så fikk en troen på vinteren tilbake. Snakk om skiføre i marka og det midt i mars hvor det vanligvis drypper av trærne og det glipper i sørhellingene på grunn av våt snø. Nå var det full vinter med rundt 10 flotte kuldegrader. Etter at en i helg etter helg har måttet kjøre helt til Mylla for å få brukbart med snø under skiene, var det nå blitt drømmeforhold med silkemyke løyper i det meste av marka. Lørdag i sol fra skyfri himmel og søndag med lett snødryss som ga meg den deilige følelsen av tidlig januar. Fikk gått løyper som jeg hadde gitt opp for denne vinteren.
Fra idylliske Stålmyra på hovedløypa mellom Stryken og Kikut går det et nydelig spor mot nordvest over Lille Daltjuven, Manntjern og Daltjuvmana med fin utsikt. Her hadde det på lørdag gått to skiløpere foran oss og i den dype nysnøen tråkket spor som vi benyttet oss av. Over Daltjuvmana er en inne på traseen til det tradisjonsrike Vidarløpet som nå er en saga blott. Det gikk i graven med så mange andre populære turrenn gjennom de triste, nærmest snøfrie vintrene rundt 1990. En hel generasjon skiløpere gikk tapt med disse vintrene ble det hevdet.
Søndag holdt vi oss lengre syd i områdene Trehørningen/Gørja/Movann. Jeg har aldri sett så mange skiløpere på Gørja. Det var som om folk skulle ta igjen for det de hadde gått glipp av tidligere i vinter. Ved Auretjern kom plutselig Vegard Ullvang susende forbi, slepende med et kobbel av barn i tau etter seg. Selv i bratte motbakker gikk det i en fart som var det tungt å holde tritt med. Det er tydelig at denne karen ikke har lagt treningen på hylla.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så fikk en troen på vinteren tilbake. Snakk om skiføre i marka og det midt i mars hvor det vanligvis drypper av trærne og det glipper i sørhellingene på grunn av våt snø. Nå var det full vinter med rundt 10 flotte kuldegrader.

Fortsetter det sånn, kan mars fort bli den mest vinterlige måneden denne vinteren i lavlandet på Østlandet. Vinterens kaldeste døgn hadde vi jo nylig første uka i mars, og nå er skiføret tilbake selv i lavere strøk. Selv hadde jeg begynt å innstille meg på våren og utepils på verandaen, men den får kanskje vente litt til... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk!

Snøforholdene i sørmarka er ikke så gode, men det mangler ikke mye på at det kunne vært skiføre her også. Den snøen som ligger er mer enn bra, men det er ikke nok :( . Derfor ble det fottur i dag, ikke så galt det heller 8) . På veien til Gaupesteinshytta så jeg plutselig denne spennende isfossen (se bilde). Flott ikke sant? :D

post-594-133474389876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.