Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurrungane 1:25.000


paalv

Anbefalte innlegg

I disse dager kommer et nytt kart på markedet:

Hurrungane - i den store målestokken 1:25.000, trykket med fjellskygge.

Utgiver av kartet er Turtagrøs Venner. Se www.turtagro.no under Turtagrøs Venner, Medlemstilbud. I første omgang selges det på Turtagrø og hos DNT i Oslo, men flere utsalgssteder kommer til i løpet av august.

Meld deg inn i Turtagrøs Venner, så kan du få kartet i posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekket kartet på Turtagrø nå i helgen. Veldig fin å ha på veggen hjemme - nærmest et must. Blir vel mange drømmer av å se den daglig. Den fåes visstnok i 2 versjoner: plakat og brettet-til-bruk-på-fjellet. Spørsmålet er hvilken man skal kjøpe.

Ettersom den opererer med den samme distansen mellom høyde-linjene (20m) som 1:50 000-kartet blir den praktiske bruk på fjellet utover 1:50 000-kartet noe begrenset. Nei, kjøp plakat-versjonen og ha den rammet inn på veggen hjemme (og på kontoret.. og på hytta...)

Egentlig ønsker jeg ikke en kartserie med større detaljgrad enn 1:50 000. Noe av gleden med fjellturer er nettopp oppdagelsen av nye områder. Leser man for på forhånd og har for detaljerte kart, består turen av en stadig bekreftelse av forhåndsinntatt informasjon fremfor gleden av overraskelsende oppdagninger. Jeg har god erfaring med 1:500 000 kart i Sentral-Asia hvor man føler seg nærmest på oppdagerferd i ukjent terreng. Men for de som allerede har hatt noen sesonger i Hurrungane skader det ikke med et detaljert kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med 1:25.000 kart. Tittet på det på Turtagrø tidligere i juli, og det så flott ut. Litt uvant å vurdere høydekotene, og flott med den desente skyggeleggingen.

Har vært en del borte i 1:25.000 kart i alpene (og 1:50.000 også) og der har de en utstrakt bruk av skyggeskravering, slik at lesing av bratte høydekoter nærmest blir umulig... Nå er det jo også slik at de fleste stedene der også er for bratte, men likevel: Jeg har ofte hatt glede av å "søke" ut mulige hyller o.l. i terrenget hvor brattsider lar seg forsere, og ofte går det også, selv om kartene også mange ganger skjuler ufremkommelige partier som iflg. høydekotenes plassering skulle latt seg forsere :)

Innrammet med eget spotlight, på en eller annen sentral vegg i huset? Ikke dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.