Gå til innhold
  • Bli medlem

Din favoritt KOPP på tur - hvilken og hvorfor?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel alt. :)

Selv bruker jeg enkelt og greit en 3dl plastkopp som er avlang. Litt forskjellige grunner til dette:

1. Koppen med stor overflate nederst er mindre utsatt for velt, på den andre siden så er den mer utsatt for å skvulpe over når man bruker 2dl i en rett i koppen blanding.

2. Plast har en fin tempratur regulering. Varm drikke vil jeg gjerne ha i thermos, så når jeg har drikka i koppen så vil jeg gjerne at det skal kjøle seg ned til drikkbar temperatur relativt fort. Derfor bruker jeg ikke thermokopp.

3. Den tåler alt utenom å stå over bålet. Jeg orker ikke å tenke på å kunne ødelegge koppen ved røff behandling, både metall og trekopper er mer utsatt for dette.

4. Plast er midt på skalaen i vekt. Tre er tyngst (vil jeg tro - om den er solid nok), titankopp er lettest.

Mao. den gode gamle "trekanta" plastkoppen er min favoritt. Men er faktisk på let etter en med dimensjoner som kan lettere pakkes mht. volum. Favorittkoppen er en meeeget gammel versjon som ligner på den her:

post-6430-133474772775_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommerstid bruker jeg nesten bare snyltekoppen som er i matkitet.

Når det er kaldere har jeg en eller annen tremokopp. Enten en reklamekopp fra jobb, gammel statoilkopp eller noe. Har og en Canon 24-105 kopp og en presskannekopp men de er sjelden med. Blir mer brukt å ha med til vannet ved hytta når jeg skal fiske.

Så noen direkte favoritt nei, men bruker snylters klart mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med den bror din spikka til deg! Personlige gaver er vanskelige å trumfe - fin kopp :)

Snyltekoppen tror jeg alle kjenner til, praktisk sak men skulle vært å få i litt mer volum.

Jeg har både den minste, og en på 0,5 liter. Den minste har jeg alltid i lomma, mens den store brukes til irish og som tallerken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snyltekoppen tror jeg alle kjenner til, praktisk sak men skulle vært å få i litt mer volum.

Snytlekoppen finnes i stor utgave også, vet ikke helt volum og sånn.

Hvis du er på Oslo S kan du stikke innom den butikken (tror den heter handysize?) som selger dingser til reiser. Ligger på samme plan som avgangshallen, i retning mot kjøpesenteret Oslo City. Der finner du små og store snyltekopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffen (og blank "fløte") smaker alltid best i en godt innkjørt trekopp! Basta! :(

Jaggu er jeg helt enig... hvor mye veier herligheten egentli?

Tenker bare på koppen, "fløten" din veier sikkert rundt 500gram for en helg :)

Ser at noen har funnet store snyltekopper. Tror jeg må innom Oslo S og titte på den koppen. Skal man først snylte så kan man like gjerne dra frem en real kopp og snylte stort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Den ‎01‎.‎11‎.‎2011 at 11.57, SuperTed skrev:

Moro med den bror din spikka til deg! Personlige gaver er vanskelige å trumfe - fin kopp :)

 

Snyltekoppen tror jeg alle kjenner til, praktisk sak men skulle vært å få i litt mer volum.

Snyltekoppen finnes i stor utgave.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skuffen full av foldekopper som avbildet over her. De er uovertrufne på tur.

Jeg har et par trekopper, ungene har hver sin med dåpsdato innbrent osv. Problemet med trekoppene er at de er for små, for runde, velter lett osv. Kanskje jeg kan spikke en når jeg får noen dage til overs i ca år 2023.

Nei, foldekoppen / snyltekoppen vinner. Mange fine farger også, slik at alle i følget har hver sin farge. Min er oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vidar56 skrev:

Dette er ikke min kopp, men en gave fra meg til en veldig god kompis. Med på nesten alle turene våre hadde vi en fantastisk flott og klok turkompis i hunden Caro. Eg fikk derfor laget en turkopp til kompisen min i anledning storbursdagen hans i år. Produksjonstiden hos kunstneren tok litt tid, så i mellomtiden måtte de dessverre la Caro dø, men han var da over 14 år og hadde i lengre tid hatt økende kroppslige plager. Nå er Caro «i ånden» alltid med på våre turer.

Bildene viser originalbilde sammen med den endelige turkoppen.

2016-02-08_CaroCaro_c.jpg

2016-02-08_15.43.34-1_c.jpg

For en fantastisk fin gave.

Hvem lagde koppen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen lettpakker, men favorittkoppen min er nå veldig lett da. En Lifeventure 4,5dl kopp i titan på noen og 70g. www.lifeventure.com/products/cookware/titanium-mug#reviews-section  Den holder ikke godt på varmen, men det passer meg fint. Slipper da å blåse og blåse før jeg får i meg drikken. I kulden går det i termoskopper i ulike varianter/størrelser, ingen favoritt der.

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tar oftest med en STS Delta InsulMug. Den rommer nesten en halvliter, og er såpass romslig at et Finum tefilter (som jeg bruker som kaffefilter, metallnettingen er ganske finmasket) fint går oppi koppen når man brekker av en av flappene. Dette er min vandre-kaffemaskin :thumbsup: 

DeltaMug (P6210102).JPG

Koppen veier 72g, isolasjonstrekket 36g og lokket 18g. Isolasjonstrekket er ikke kjempeeffektivt, men holder kaffen varm litt lenger samtidig som at utsiden av koppen ikke blir ubehagelig varm - når det er kaldt, funker en kopp kaffe fint som håndvarmer også med isolasjonstrekket på :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoilkoppen. Var gratis og funker supert og den er med meg nesten daglig på jobb, trening og tur. 

Har en veldig god og gammel plastkopp, som også er med på tur (snyltekopp) men brukes bare til kald drikke/bekkevann osv. Den funker ikke til varm drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittkopp er for tiden Wow cup. Den er bare plast, men jeg drikker ikke varm kaffe uansett. Derimot er det kjekt med en kopp som er tett uansett hvilken vei den ligger/står, og som kan drikkes av direkte uten dikkedarier. Funker flott både med iskaffe, vann og saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel med to kopper på tur. En enkel brettekopp/snyltekopp som lett får plass i lomma. Da er den alltid klar til en sveip i bekker som passeres og slikt. På kveldstid er den i en fin størrelse for en aldri så liten smak på skotsk kildevann fra flaska i sekken.
Den andre er en STS Delta Insul-Mug. Har nappa av den lokket siden det aldri er i bruk uansett. Kan ikke fordra å drikke av sånne "høl-i-lokket". 
Denne koppen rommer gode 4dl og brukes til alt fra kaffe og iste til kakao/solbærtoddy og funker til dels som "suppetallerken" når nudler eller f.eks,. tomatsuppe står på menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.