Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring på Costa Blanca, Spania


Tom42

Anbefalte innlegg

Om noe tror at Costa Blanca, Solkysten i Spania kun dreier seg om strand, soling og bading, må de tro om igjen.
Fra hotellvinduet i Benidorm så jeg fjellene i bakgrunnen, og jeg merket hvordan de lokket og dro.
Besteg Puig Campana (1410) i 35 graders varme. En flott tur, bare en har med nok flaskevann. Etter turen fant jeg i bokkafeen i Albir en bok av Sverre Ording Fjeld: Fjellturer på Costa Blanca ([email protected]). Anbefales. Med den som guide tok jeg nok en tur, og fant frem til flotte oppmede stier.

Selve turen krever ikke mye utstyr. Kortbukse, sokker, T skjorte, joggesko, (kjøpte lokalt Adidas til 400 kroner)!! Liten tursekk med plass til vannflasker, mat, litt sikkerhetsutstyr lett bukse og fleccejakke.

Til neste år planlegger jeg lengre ekspedisjoner, men det er ikke lett å finne sportsforretninger som har mer enn klær. Lette etter gassboks for skrufeste, men fant kun punlkteringsbokser.
Det var lett å orientere seg uten kart. Prøvde likevel å finne topografisk kart, uten særlig hell, men traff en belgier som hadde kjøpt et i Kalpe.
Vil nok også ta med meg GPS, SPOT, og gamasjer neste gang. Det er brukbar mobildekning i fjellene, og som sikkerhet hadde jeg nødnummeret til Costa Blanca klinikken (norsk) lastet inn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

Nok en rapport fra Cista Blanca - ett år senere

Er nå tilbake i gamlelandet etter tre uker i Benidorm. Dro til Calpe, og fant bokhandlen hvor jeg fikk kjøpt et topografisk kart.

Fikk bare til to turer i fjellet denne gang, men er etterhvert blitt ekspert på bussruter og utgangs/endepunkter.

Det som slo meg denne gangen var alle mulighetene for fljellklatring. Mange steder var det på kartet inntegnet tegn for klatring. Kanskje ikke så lange turer, men du verden hvor stupbratte mange fjell var.

Om noen er interessert kan kjeg sende en kopi av kartet over steder som egner seg.

Ellers er stiene meget godt laget, mange steder kan faktisk STIettheler benyttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Om noe tror at Costa Blanca, Solkysten i Spania kun dreier seg om strand, soling og bading, må de tro om igjen.

Fra hotellvinduet i Benidorm så jeg fjellene i bakgrunnen, og jeg merket hvordan de lokket og dro.

Besteg Puig Campana (1410) i 35 graders varme. En flott tur, bare en har med nok flaskevann. Etter turen fant jeg i bokkafeen i Albir en bok av Sverre Ording Fjeld: Fjellturer på Costa Blanca ([email protected]). Anbefales. Med den som guide tok jeg nok en tur, og fant frem til flotte oppmede stier.

Selve turen krever ikke mye utstyr. Kortbukse, sokker, T skjorte, joggesko, (kjøpte lokalt Adidas til 400 kroner)!! Liten tursekk med plass til vannflasker, mat, litt sikkerhetsutstyr lett bukse og fleccejakke.

Til neste år planlegger jeg lengre ekspedisjoner, men det er ikke lett å finne sportsforretninger som har mer enn klær. Lette etter gassboks for skrufeste, men fant kun punlkteringsbokser.

Det var lett å orientere seg uten kart. Prøvde likevel å finne topografisk kart, uten særlig hell, men traff en belgier som hadde kjøpt et i Kalpe.

Vil nok også ta med meg GPS, SPOT, og gamasjer neste gang. Det er brukbar mobildekning i fjellene, og som sikkerhet hadde jeg nødnummeret til Costa Blanca klinikken (norsk) lastet inn.

grunnet en skulderoperasjon, kan jeg bare benytte høyre pekefinger til å skrive med. der for kun små bokstaver og lite med tegn

 

Siden dette sikkert er et smalt emne prøver jeg å skrive kort.  de som vil ha mer opplysninger kan sende meg et PM

mitt utgangspunkt er Benidorm.

 

adkomst.  flyplassen er i Alicante, ca. 1 times kjøretur til b.  på forhånd har vi booket plass på Shuttle Direct.

for fjellklatrere med mye utstyr kan det lønne seg å leie bil, som ikke koster all verden. 

 

 

I b er det et utall av overnattingssteder.  Vi bor på samme sted hver gang.  et enkelt og greit appartementshotell med kjøkken, spisekrok, stue soverom og bad.  oppgradering foregår og det er mulig å leie hvert fall for 4 kanskje 6 personer.  Prisen for leilighetene er ca. 50 – 60 euro pr døgn. 

 

søk på - Apartamentos Oasis Benidorm  

Avenida Mediterráneo, 64, 03503 Benidorm (Show map

 

mat.  mat er billig, både i butikk og på restaurant.  en engelsk frokost får du fra et par euro, og en buffe koster ca 15 euro.

 

transport.  godt og rimelig busstilbud, taxi er og rimelig.  det samme er leiebil

 

språk.  det ser ut som om spanjolene tror at Spania er verdens navle.  Ingen spanjol med respekt for seg selv kan noe annet. 

 

turer.  Det er lett å orientere seg.  fjellene ligger som et bakteppe, og det er relativt lett å dirigere en taxi, spesielt om sjåføren er ung. første gang jeg dro ut fra alfas del pi forklarte jeg at jeg skulle til en veibom, og dit kom jeg.

Ellers pleier jeg å dra ut fra en liten fjellandsby som heter finestrat.  Derfra er det lett å variere mange ruter.

 

stiene er godt merket, men den grove grusen tærer på kreftene.  det er anlagt et formidabelt arbeid med stiene, mange steder er de nærmest hugget inn i fjellet.

 

vann.  det finnes noen kilder med rent vann, men baser deg kun på flaskevann.  det finnes også en del basseng for vanning av olivenlundene, men da må du ha med vannrensesett.  bare spanjoler drikker vann fra springen, men vi koker kaffe på springvann.  ha alltid med deg vann, mye vann.

 

bål.  Gjør aldri opp bål.  Meget stor skogbrannfare. 

 

bekledning.  jeg går i kortbukser, og bena mine ser ut deretter.  bruk også et par litt kraftige joggesko

 

sikkerhet.  det finnes en giftig slange, lik år huggorm.  jeg har aldri sett noen, og jeg har gått på mange steder hvor det måtte være orm.  Om våren forpupper åmer seg i trærne og faller ned på bakken.  de er virkelig giftige

i albir finnes en norsk klinikk costa blanca telefon dit på dagtid er +34 966 86 8686 og nød

+34 649 54 2252.  mobildekningen er god også i fjellene.  noen dødsoner finnes, men de er få

 

reisetidspunkt.  det er flott temperatur, overkommelig for noen som meg, fra august til begynnelsen av november.  Men sett med norske øyn er temperaturen alltid behagelig. 

 

litteratur.  

bok- Sverre Ording Fjeld: Fjellturer på Costa Blanca ([email protected])

kart.  to kart er nok.  et kjørekart.  det har to isbn nummer. isbn 13:978-2-06-710074-9 og isbn 10: 2-06-710074-2  internt nummer er 123.

topografisk kart hvor også fjellklatreruter er avmerket med isbn nummeret kommer senere. 

bilde 1.  utsikt fra hotellet

bilde 2 puig campana1410,  gå opp fra baksiden

bilde 3.  veibom - fra alfas del pi

bilde 4.  grus.  ikke lett å gå på

bilde 5.  forsering av grus - pust og pes

bilde 6 sti og brente trær

bilde 7.  god oppmerking av stier

bilde 8 fjellpartier - slike steile partier er det mange av

bilde 9.  endelig på toppen av p c

 

post-6671-0-10144400-1373020529_thumb.jp

post-6671-0-57464100-1373020566_thumb.jp

post-6671-0-68727400-1373020603_thumb.jp

post-6671-0-00743200-1373020639_thumb.jp

post-6671-0-41945000-1373020678_thumb.jp

post-6671-0-16969600-1373020713_thumb.jp

post-6671-0-37947300-1373020742_thumb.jp

post-6671-0-63958100-1373020776_thumb.jp

post-6671-0-85628300-1373020801_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

grunnet en skulderoperasjon, kan jeg bare benytte høyre pekefinger til å skrive med. der for kun små bokstaver og lite med tegn

 

Siden dette sikkert er et smalt emne prøver jeg å skrive kort.  de som vil ha mer opplysninger kan sende meg et PM

mitt utgangspunkt er Benidorm.

 

 

 

litteratur.  

bok- Sverre Ording Fjeld: Fjellturer på Costa Blanca (butikk.jpg

Nomaden i Oslo
Butikken vår ligger i Uranienborgveien 4, rett bak Slottet i Oslo.

Kom innom og ta en titt!

 

Reisebutikken Nomaden er en frittstående butikk, ikke medlem av noen butikkjede. Vi har en fysisk butikk i Oslo og en nettbutikk for hele landet.

Åpningstider for butikken:

Hverdager: 10 - 18

Lørdager: 10 - 16

Hvor finner du oss?
 
Nomaden_Butikk_kart_web.png

 

Vi er både en fysisk butikk, beliggende i Uranienborgveien 4, rett bak slottet i Oslo OG en nettbutikk som sender varer til kunder i hele Norge.

I motsetning til en god del andre nettbutikker har vi altså et varelager i Oslo, hvilket gjør at vi har kort leveringstid!

Våre åpningstider:

Hverdager: 10 - 18

Lørdager: 10 - 16

Butikken:

Telefon: 23131415 / 23131414

nomaden@Nomaden.no Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.

Nettbutikken:

Telefon: 23131416

nettbutikken@Nomaden.no Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.

Bereist butikk

Mens vår butikk har holdt til på samme sted i snart 20år, har de ansatte reist ut, samlet erfaringer om reisemål og utstyr, og kommet tilbake igjen for å gi deg best mulig hjelp og veiledning når du skal velge bøker, kart og utstyr til din reise.

Alt du trenger til reisen - på ett sted

I våre hyller og på våre nettsider finner du både de store reisehåndbokseriene og de mindre, ”ukjente” titlene på de fleste av verdens reisemål, kart i diverse målestokker over alt fra Annapurna til Zambia, samt utstyr både for strandferien og fjellturen. Vi er dessuten en glimrende gavebutikk, også når du skal finne noe til de som har alt. Vi har ting også de ikke visste de trengte.

Vi er med andre ord en godtebutikk for den reiseglade - inntak av Nomaden kan medføre sommerfugler i magen og reisefeber!

 

butikken1.jpg
Endret av torø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Topografiske kart Costa Blanca

Det var ikke lenge Adam var i Paris.  Dagen etter ankomnst slet jeg av to av de tre oprerte senene i skulderen, men heldigvis hadde den utmerkede operatøren  nok gjort mer enn å skjøte.  Mye grums var nok fjernet så smertene plager meg ikke nevneverdig.  Noe annet er at bevegelsene er heller minimale.  Var ute og testet formen på mandag og ruslet rundt 5 - 6 timer

 

Var en tur i Calpe, kjøpte kart og spiste sverdfisk.

 

Kartet jeg kjøpte er:  ISBN 978 - 84-416-0980-9 1:20 000 med tegn for fjellklatring. Dette inneholder fjellpartiet vest for Benidorm og opp til Guadalest.

 

Ellers er det 30 grader om dagen og 27 i vannet.

post-6671-0-07153900-1381520819_thumb.jp

post-6671-0-95043100-1381520873_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortsette å teste formen, den blir bare bedre og bedre av slikt. Fint å høre at du er mobil og har utbytte av opphold i varmen, enten du er i eller over vann! Fortsatt god bedring og fine turer ønskes deg!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.