Gå til innhold
  • Bli medlem

Navn på Norges fjellkjede fra sør til nord


Anbefalte innlegg

Annonse

Fjellkjeden har allerede et navn.

Det er den Kaledonske fjellkjede.

Ingen grunn til å konstruere nytt nasjonalromantisk navn som Tussefjella eller Huldretindan mm

Den Kaledonske fjellkjede er rester etter et skyvedekke som en gang var høyere enn Himalaya.

Geologer mener det er rester av den høyeste fjellkjede noensinne.

Det er bare den sørøstlige delen av landet der dette dekket ikke finnes mer.

Her ligger stort sett det opprinnelige grunnfjellet.

Fjellkjeden har også et navn, Kjølen som Adler nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Adler, er ikke det bildet fra grotta i Musken?javascript:emoticon(':P')

Lukken :roll:

Hei på deg Lukken og velkommen til Fjellforum.

Du har øye for detaljer, det bildet er fra toppen av Storstupet i Råggejavvreraige, da jeg var der i juli 1990. Den er hva jeg vil påstå den dypeste, farligste og mest spektakulære grotta i hele Kjølen-fjellkjeden, eller som Dag skriver, den Kaledonske fjellkjeden, selv om akkurat det er et navn som ikke har blitt brukt siden jura-tiden, for å holde oss til trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

"I et innlegg i Dagens Næringsliv for noen uker siden (lørdag 29. oktober, side 35) påpekte jeg at 1) det finnes en stor fjellkjede i Norge som strekker seg fra Sørlandet til Finnmark, 2) man er ikke sikre på hvorfor den er der eller hvor gammel den er, og 3) fjellkjeden har ikke et eget navn. Jeg skriver om dette i den nye boken min (Bergtatt: Fjellenes historie og fascinasjonen for det opphøyde. Aschehoug), og målet er å få ballen til å rulle slik at noen kan arrangere en nasjonal navnekonkurranse. Foreløpige tilbakemeldinger fra geomiljøene i Norge viser at det er vilje til å sette vår fjellkjede på agendaen. Så noe vil skje etter hvert på navnefronten. I tillegg har klatrere engasjert seg med en egen avstemning: http://olsendriver.blogspot.com/. Her er en litt mer utfyllende versjon av artikkelen min i DN, slik at du kan vurdere saken selv:"

Henrik Svensen.

Les mer på Kollokvium: http://kollokvium.no/2011/11/10/hva-er-det-med-nordmenn-og-fjellet/

post-4167-133474776758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.