Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptenning av bål i våt høstskog - en instruksjonsfilm


Widowmaker

Anbefalte innlegg

Annonse

He he, må jo ha godt verktøy! Det er en cold steel Trailmaster, San Mai III. Jeg har prøvd mange kniver gjennom årene, men den der overgår alt. Barberblad skarp, selv etter mange ganger i skogen. Og nei, det er ikke en stein under, men en trestokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin film og fint bål. Hva slags triks er det du gjør med tennstålet ditt? Jeg har et som jeg må dra mot en kniv eller noe og da er det umulig å få gnistene dit jeg vil. Får ikke fyr på noe som helst. Har riktignok ikke prøvd bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygut: prøv bomull neste gang, det er utrolig effektivt. Så tar jeg bare ei tyriflis eller lignende, og stikker borti bomullsflammen. Jeg drev også og knota med tennstål og knivblad før, men det endte bare med at jeg slo borti bålet mitt, så alt ramlet sammen.

Så kom jeg over denne: http://paracord.no/blastmatch.html

Den er nå fast inventar i bålposen, og gjør tenning av knusk eller bomull til en lek. Enkel i bruk. Anbefales!

Hvis du virkelig vil ha noe som får futt i bålet, kjøper du ei krukke vaselin, og en pose bomullsdotter, og jobber vaselinen inn i disse dottene. Ta så en dott og sett tennstålet borti. Like lett antennelig, og brenner leeeeeenge pga vaselinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å holde skrapen der du vil ha gnistene, og trekke tennstålet mot deg? :shock:

Det funker fint, og ellers hvis man ikke holder stålet løst i lufta men presser det ned mot det en skal tenne så flyr heller ikke alt alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke bommul for å fyre opp med tennstål. Alt ligger i forarbeidet på bålet. Tennstålet brukes på oppstartsdelen. Her bruker jeg et stykke bark. Går over barken med kniv eggen og rasper opp mye fint "sagmask" lignende materiale - bare mye mer luftig - fra barken. Splitter noe bark i veldig tynne flak og legger oppå der, så sender jeg gnistene rett på det. Sjelden det tar mer enn 3 gnistforsøk, også når det er fuktig.

Det er neste delene av bålet som er viktigst, bygge med stadig større deler (forarbeidet) - så sikrer du deg et bra bål. Bruker du ved på bunnen av bålet også så har du det som kalles et "selvmatende" bål. Da slipper du legge på kubber hele tiden første 1-2 timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bygut: prøv bomull neste gang, det er utrolig effektivt. Så tar jeg bare ei tyriflis eller lignende, og stikker borti bomullsflammen. Jeg drev også og knota med tennstål og knivblad før, men det endte bare med at jeg slo borti bålet mitt, så alt ramlet sammen.

Så kom jeg over denne: http://paracord.no/blastmatch.html

Den er nå fast inventar i bålposen, og gjør tenning av knusk eller bomull til en lek. Enkel i bruk. Anbefales!

Hvis du virkelig vil ha noe som får futt i bålet, kjøper du ei krukke vaselin, og en pose bomullsdotter, og jobber vaselinen inn i disse dottene. Ta så en dott og sett tennstålet borti. Like lett antennelig, og brenner leeeeeenge pga vaselinen!

Vil bare korrigere den linken til Blastmatch: http://www.paracord.no/nb-NO/produkter/survival--tur-tilbehor/blastmatch---1-hands-tennstal.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur i skogen idag, og fant ut at jeg skulle prøve å lage en kort instruksjonsfilm om tenning av bål. Var også for å teste ut det nye turkameraet, Panasonic Lumix 3.

Videon ser du her:

http://youtu.be/pmvS8Q0Ij0I/

Hei :-)

Ikke no nytt, men bra . Ikke prøvd tennstål ennå.

Så det må jeg nok skaffe meg:-) Hvilket fabrikat anbefaler du ? Noe man ikke skal kjøpe

Jenseman:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bygge opp bålene mine helt motsatt...

Grov ved på bunnen, så et lag på tvers av disse, så et lag på tvers av det laget igjen. kan godt ha flere lag om en vil.

Trør litt bjørkenever ned mellom veden, og et lite never blanda kvistreir på toppen. Og fyrer opp. Har aldri opplevd at det har

slukna igjen. Full fur så og si med en gang. Har en video hvor jeg knoter i vei på engelsk og viser det fram. Teknikken med fyrstål

for å tenne på bjørkenever vises også...

Bare spol forbi de første 10 minuttene så kommer dere til bålfyring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Ikke no nytt, men bra . Ikke prøvd tennstål ennå.

Så det må jeg nok skaffe meg:-) Hvilket fabrikat anbefaler du ? Noe man ikke skal kjøpe

Jenseman:-)

Kjøper mine på Rema 1000, biltema, etc. Funker helt fint....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for så vidt greit at du som leverandør korrigerer den lenken som var feil - til din nettbutikk, men jeg stengte den kommersielle annonsen du i tillegg la ut i forumet.

Vi er et entusiastdrevet forum og av og til kommer det grensetilfeller i forhold til regelverket vårt - dette er kanskje ett av dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.