Gå til innhold
  • Bli medlem

Adkomst til Anarjohka Nasjonalpark


Lofoten

Anbefalte innlegg

Forsøker å finne informasjon på hvordan man enklest kommer seg inn i parken.

Det går jo vei på finsk side fra Karasjok, 9704, inn til Angeli, men da må man jo komme seg over elva på noe vis for å komme seg vestover og inn i parken?

Andre muligheter? Går visstnok en grusvei på norsk side, men den går vel ikke på lang nær så langt som finsk vei til Angeli?

Hvordan er det eventuelt å padle et stykke oppover elva fra Angeli?

Edit:

Adkomst: Fra Karasjok, ni mil på grusvei til Basevuovdi fjellstue i øst.

Kan man kjøre bil helt til denne fjellstua?

All info tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Hei!

Veien på finsk side er mye bedre enn den på norsk side, som er meget steinete og dårlig vedlikeholdt. Jeg ville absolutt kjørt på finsk side. Det er en lettgått sti fra Angeli på norsk side opp til Anders Nilsen-hytta i Nasjonalparken. Denne hytta er åpen. Ingen vet hvem som eier den. Du kan også overnatte i den tidligere Statens Fjellstue på norsk side ved Angeli. Den eies nå av Finnmarkseiendommen. Den er ikke oppført på nettsiden deres, men jeg tror du kan låne nøkkel.

Det er også mulig å overnatte hos Anne Njorgam på finsk side i Angeli. Hun har et par campinghytter og sønnene hennes setter deg også over elven for en billig penge.

Kanopadling.. jeg vet ikke. Etter Angeli er det nokså mange stryk. De er ikke bratte, men heller ikke padlbare på oppovertur. Jeg har padlet dem nedover. Etter Portfossen (som bare er én meter høy) går elva i lange lon mange kilometer oppover. Her er det fint å padle. Når Anarjokka svinger bort fra grensen er det mange stryk opp til Ulvefossen. Her er det få padlbare strekninger. Om du likevel trekker med deg kanoen, er det igjen fint å padle ovenfor fossen.

Nasjonalparken består av mye myr. Landskapet er bølgete og lite kupért. Hovedattraksjonen er et myldrende fugleliv om sommeren. Rundt Ulvefossen er landskapet mer dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å kjøre bil til Angeli (Finland)

For ca 10 år siden tok vi finsk taxi (fastpris, avtalt på forhånd) fra Karasjokk til Angeli. God service og helt grei pris for en maxitaxi med 8 personer og MYE bagasje; mye billigere enn norsk taxi. Padlet Anarjokka nedover fra Angeli.

padle over elva til norsk side, for så å gå derfra?

- Hvordan er forholdene der nå så sent som i november? Er vel ikke mer enn ca 6 timer lyst nå om dagen.

Aner ikke - har kun vært i Finnmark om sommeren :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp kommet fra området og erfart følgende:

- Grusveien inn til parken på norsk side fra Karasjok er ca 7 mil. De to første milene var helt OK, mens resten av veien var dårlig. Kjørte i 20 til 30 km/t så beregn god tid! Det er mye stein og hull, smal vei og kratt som henger inn på veien. Om du er redd for lakken på bilen vil jeg ikke anbefale å kjøre innover. Det gikk akkurat nå å lirke seg forbi de smaleste områdene, men om det ikke kvistes langs veien vil det bli verre til våren. Snakket med en i Karasjok som sa at veien inn er mye verre om våren/sommeren når alt smeltevannet har rast fra seg. Om du velger å kjøre innover her, husk å ha med reservehjul til bilen. Det er sporadisk dekning på finsk mobilnett, men du kan fort måtte gå flere kilometer for dekning. (Jeg punkterte på tur utover)

- Grusveien fra Karasjok til Angeli i Finland var bedre, og ca like lang. Det er ikke mange husene her, så du ser lett på gps`en hva som er beste plass å parkere bilen. Kan kjøre nesten helt ned til elva. Blitt fortalt at elva kan vades, alternativt bruk kano. Vær obs på at elva kan fryse om du drar sent på året. (Jada, den frøs da jeg var der..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.