Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på langs


Eivind80

Anbefalte innlegg

Beklager hvis jeg kunne brukt en påbegynt tråd, men jeg fant ikke helt hvor jeg kunne spørre om dette.

Sysla litt med tanken på å gå til fots Nordmarka på langs fra Jevnaker til Tverrsjøen - Katnosa - Sandungen - Kikut - Kobberhaughytta - Ullevålseter - Sognsvann (evt annen rute om noen måtte ha forslag)

Lurer vel egentlig bare på to ting. Ca antall kilometer og snøforhold og isforhold på vanna på denne tida av året. Når er det snø i Nordmarka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jevnaker og opp til Tverrsjøen er jo en fin stigning :)

Uten at jeg har vært oppi den delen av marka vil jeg blli overasket om det er noe is, annet enn på smådammer og slikt på morgenen noen dager. Er vel ikke snø heller.

I fjor kom det en del snø og kulde oppover rundt Mylla ganske tidlig. Var en tur oppe på jakt og siste turen litt uti november har greit 10-15 minus om natta og en 40 cm snø på tunet. Dog ligger kulda litt etter i år etter hva jeg husker.

Kjenner bare distansene oppi norddelen på ski. Fra Tversjøen til Sogsvann vil je tippe ca 32-35km. Har ikke gått akkurat den løypa inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du runder 50km fra Jevnaker (Toso) til Sognsvann om du regner faktisk antall kilometer du tråkker og ikke rette linjer på et kart.

Fra Tverrsjøstallen ta gjerne blåstien over Pershusfjellet, østsiden av Spålen, til Katnosdammen, Sandungen, over Sandungskollen/Kikut og ned til Kikutstua, over Kobberhaugene og til Sognsvann. Du får med deg det aller beste av Nordmarka. Det høres ut som en to-dagerstur og fine overnattingsmuligheter er det jo flere av på nevnte rute.

Det meste av turen går i terreng 4-600 meter, så det fryser nok ikke til før et stykke ut i november og de større vanna er neppe trygge før enda senere. Snøforhold er jo ikke lett å spå, men det er ikke ofte jeg får snøproblemer til fots i marka før i desember, selv om det kan skje. Jeg mener oktober og november er de fineste månedene til fots i marka. Ikke minst under barfrosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.