Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør dere med det tekniske under kanoturen


runemann

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva andre kanopadlere bruker for å beskytte tekniske dubeditter som kamera o.l. under kanoturen. Jeg liker å ha med meg kamera på tur, men har ingen fullgod løsning på hvordan beskytte det mot det "våte element" om uhellet skulle være ute og både jeg og kamera havner uti vannet. Finnes det noen skikkelige plastposer bergnet på å beskytte f.eks. et kamera. Legg gjerne til linker til butikker eller produkter på nettet.

Takk for alle tips som måtte komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde lenge ett vanntett kamera, et olympus tough modell

Men jeg ble lei av komprimissene i forhold til bildekvalitet og oppgraderte til et mye bedre kamera og en vanntett pose som denne

http://www.japanphoto.no/product/kampanje/undervannsposer/ewa-marine-splashix-2d-2l/

Posen er vanntett til ca 5 meter og i tillegg flyter den.

Bildekvalitet er litt så som så avhengig av om linsen på posen er tørre og rene eller ikke, ellers kan konseptet anbefales.

For kompaktkamera er prisen grei nok, men prisene for poser og vanntette hus for speilrefleks går fra temmlig dyrt til nesten hinsides...

Alternativt kan du sjekke ut Pelican case eller tilsvarende vanntette bokser.

De vil holde kameraet tørt men skal du ta bilder må jo kameraet ut av den vanntette boksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å satse på en GoPro Hero HD2 http://www.akam.no/artikler/ny_superhelt_fra_gopro/103150 Ser jo ut som bildekvaliteten på disse begynner å bli brukbar. Ellers finnes det jo hauger og lass av vanntett og støtsikker oppbevaring. Se for eksempel her http://www.pelishop.no/ Og vanntette poser i størrelse mobiltelefon og oppover finnes det masser av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ala den Ewa Marine til kompaktkamere, annet merke. KJøpte fra USA da jeg kjøpte kameraet så prise var vel halvparten av hva slike koster her.

Til speilrefleks har jeg denne http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=16932

Den er ikke 100% vanntett. Bare 99,99%. Dvs at du skal ikke ha den liggende under vann. Jeg spenner den på spantene i karabin.Slik den er laget så vil låsen flyte oppover. Har hatt den i vann for test og det kom ikke noe inn da hvertfall. Vesken er polstret så den er fin tikl oppbevaring og. Bruker samme vesken på fottur spent fast foran på sekken. Den kan fint ligge ut i regn.

Jeg har et Canon 550D med en 18-250 linse og ekstra batteri, kanskje et filter eller to. Hvis jeg vil får jeg og lagt en Sigma 530 blitz på tvers over kamera. Dog pleier den bli hjemme pga vekt.

Skal du ha helt vanntett så finnes jo undervannshus. Der er det bare plass til kamera og de koster.

Lowepro Dryzone er helt vanntette fotosekker, men mener de koster fra 3000 og oppover.

Til mobil, nøkler etc har jeg en mindre vanntett mappe med snøre som jeg som regel har i lommen på flytevest, kan evt henge rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Ortlieb har vel ikke "vanntette" kameravesker? De har noen vesker med IP64, med disse er kun sprutsikre. Skal veska være vanntett, som i neddykkbar, er det IP67 eller IP68 som gjelder. I praksis vil det si at det må være "lynlås" i tillegg til rullelukkingen. Det engelske "waterproof" betyr ikke vanntett, men sprutsikker. Jeg har en kameraveske fra Pacific Outdoor som holder IP67 , 249,- på XXL.

http://pacoutdoor.com/global-commute/view/f-ps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpenbare er nok å kjøpe seg ett undervanns hus fra ikelite eller noen som ikke tar så gøy pris for de. Til speil refleks koster det vanligvis litt. Men til vanlig kompakt kamera får du mange gode uv hus som du kan betjene alle knappene til kameraet via for rundt 1000-2000 kr. På Dykkesiden.com kan du se etter brukt hus, evt på dykkeprat.no, finn.no og e-bay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortlieb-kameraveska mi har i alle fall '"lynlås" i tillegg til rullelukkingen', og er langt tettare enn bare sprutsikker.

Har god erfaring med kameraveskene fra Ortlieb. Eneste en må passe på er å sjekke "lynlåsen" med jevne mellomrom. Veskene er tilstrekkelig tette til at de kan henge ute i regnvær, og flyter som en dupp om de skulle havne i vannet på kanoturen.

På kanotur pleier jeg imidlertid å dobbeltsikre. Kompaktkamera (G11) i en Ortlieb mappe som er lett tilgjengelig. For speilrefleksen benytter jeg en vanntett pakkpose utenpå kameravesken. Et lite tips for slike løsninger er å legge et par fuktabsorberere (slike små poser som ligger i esken når du pakker ut nye leketøy) ned i de vanntette veskene for å hindre kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg hadde lenge ett vanntett kamera, et olympus tough modell

Men jeg ble lei av komprimissene i forhold til bildekvalitet og oppgraderte til et mye bedre kamera og en vanntett pose som denne

http://www.japanphoto.no/product/kampanje/undervannsposer/ewa-marine-splashix-2d-2l/

Posen er vanntett til ca 5 meter og i tillegg flyter den.

Bildekvalitet er litt så som så avhengig av om linsen på posen er tørre og rene eller ikke, ellers kan konseptet anbefales.

For kompaktkamera er prisen grei nok, men prisene for poser og vanntette hus for speilrefleks går fra temmlig dyrt til nesten hinsides...

Alternativt kan du sjekke ut Pelican case eller tilsvarende vanntette bokser.

De vil holde kameraet tørt men skal du ta bilder må jo kameraet ut av den vanntette boksen...

Enig med deg. Gikk rundt med kano og ødela et Canon Ixus. Kjøpte samme Olympus modell som deg og var kjempeskuffet over hvor dårlig kvalitet det var bildene. Har kjøpte et nytt Canon Ixus som pakkes i Ortlieb vanntett sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
. For speilrefleksen benytter jeg en vanntett pakkpose utenpå kameravesken. Et lite tips for slike løsninger er å legge et par fuktabsorberere (slike små poser som ligger i esken når du pakker ut nye leketøy) ned i de vanntette veskene for å hindre kondens.

det gjør jeg også hehe :) blir fort kondens i vantette pakkposer utpå kveldinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Pelican case 1300. Den passer bra til mitt eos550. Det er også plass til div andre småting...mobil, gps etc.

Den veier litt mer og tar vel litt mer plass, men du slipper å tenke på at utstyret skal bli ødelagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.