Gå til innhold
  • Bli medlem

Værstatistikk for Storbrittania/Skottland


mila

Anbefalte innlegg

Leter etter sider som har langtidsstatistikk (>10 år) over steder i Skottland. Særlig interessert i skydekke og tåke. Vet at været neppe kan forutsies på bakgrunn av statistikk, men kanskje man kan redusere muligheten for uønsket vær noe i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah. Tusen takk for den infoen! Det var nettopp Ben Nevis jeg tenkte på. Lyst på en tur til våren/sommeren. Går jo relativt billige flights til Glasgow, og da frister det med ei langhelg. Men jeg er ikke videre lysten på å gå opp alene i tåka, og ev. leie av guide blir ganske dyrt når det ikke er flere å dele på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Tusen takk for den infoen! Det var nettopp Ben Nevis jeg tenkte på. Lyst på en tur til våren/sommeren. Går jo relativt billige flights til Glasgow, og da frister det med ei langhelg. Men jeg er ikke videre lysten på å gå opp alene i tåka, og ev. leie av guide blir ganske dyrt når det ikke er flere å dele på.

Med over 100.000 på fjellet hvert år, tviler jeg på at du vil gå alene noen gang, tåke eller ikke tåke.

du kan muligens se på denne linken http://www.mountainwalk.co.uk/benneviswalk.html

Selv har jeg benyttet anledningen til å gå opp på Lochnagar under en weekendtur til Aberdeen.

Jeg har også gått noen strekninger på enkelte av de merkede rutene - tidene som blir oppgitt virker å gi rom for både pause og en liten stopp av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går deg ikke bort på normalruten på Ben Nevis. Vi gikk der i midten av mai. Da var det tjukk tåke over ca 1000 meter. Det er merket og godt vedlikeholdt sti opp, men denne var tildels borte under sneen i de øvre partiene. Likevel var det helt greit. Det var andre der oppe i griseværet, så vi var ikke alene. Bare vær litt obs så du starter ut i rett retning når du skal ned igjen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med over 100.000 på fjellet hvert år, tviler jeg på at du vil gå alene noen gang, tåke eller ikke tåke.

du kan muligens se på denne linken http://www.mountainwalk.co.uk/benneviswalk.html

Selv har jeg benyttet anledningen til å gå opp på Lochnagar under en weekendtur til Aberdeen.

Jeg har også gått noen strekninger på enkelte av de merkede rutene - tidene som blir oppgitt virker å gi rom for både pause og en liten stopp av og til.

Jeg tenkte også at den ruta må være noe a la Gaustatoppen og lignende populære og lett tilgjengelige topper, altså folkevandring. Etter å ha lest litt fikk jeg likevel inntrykk av at topplatået kunne være noe tricky ift navigering når tåka setter inn. Men jeg får heller skjerpe meg i bruken av kart/kompass, en GPS står også på ønskelista. Regner med å bruke kortere tid enn oppgitt, gikk opp Melderskin (rundt 1300 høydemetre) i fjor på 3 timer med vondt kne, og jeg pleier ikke ta noe særlig pauser når jeg går alene.

Du går deg ikke bort på normalruten på Ben Nevis. Vi gikk der i midten av mai. Da var det tjukk tåke over ca 1000 meter. Det er merket og godt vedlikeholdt sti opp, men denne var tildels borte under sneen i de øvre partiene. Likevel var det helt greit. Det var andre der oppe i griseværet, så vi var ikke alene. Bare vær litt obs så du starter ut i rett retning når du skal ned igjen.

Hvor nært inn til normalruta ligger egentlig de andre rutene? Og er de paralelle til denne et stykke eller vinkler de? Jeg har dårlig erfaring med parallelle ruter. Særlig kombinert med pinlig uoppmerksomhet, he he. I motsetning til mange andre så blir jeg sjelden veldig skuffa over manglende utsikt pga. tåke/lavt skydekke. Det viktigste for meg er turen opp og det å nå toppen, utsikt blir en pen bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelp deg med noen offisiell statistikk, men det sies at sjansen for tåke på toppen av Ben Nevis (1344 moh) er ca 80%.

Garantert et fantastisk sted om man skulle være der på 20%-andelen

:)

Det sies at det er tåke eller tåke og yr ca. 360 dager i året på toppen av Ben Nevis. Det var det også når jeg var der.

da jeg besøkte toppen traff jeg en skotsk turguide som hadde med seg en gruppe engelske skoleungdommer. Alle i like jakker, men ellers var de så typisk engelske som det går an.

Jeg hilste, som vi pleier å gjøre her hjemme når vi møter folk i fjellet, og han ville vite hvor jeg kom fra. Han sa at han kunne se at jeg ikke var britisk og at jeg, ut fra klær og sekk, måtte være vandt til fjell og dårlig vær. De fleste andre som var der gikk i lette joggesko og tynne sommerklær. Været var ufyselig på toppen og mens flertallet stod og frøs og delte en sjokolade, satt jeg med gode varme klær og spiste matpakken min og drakk varm te fra termosen.

Den skotske guiden kunne fortelle at det hvert år var flere redningsaksjoner her på grunn av at folk skadet seg, ikke alvorlig, men nok til at de ikke kunne komme ned for egen maskin. I slikt vær kan ikke helikopteret fly helt til toppen og da blir det en del ekstra tid før folk får hjelp. Det tar også fort 3 - 4 timer å komme ned for å varsle, og når hjelpen endelig kommer er ofte hypotermien (nedkjølingen) en større trussel enn den opprinnelige skaden. (Det er kanskje noe enklere nå når de aller fleste har mobiltelefoner.)

Været på vestkysten av Scotland kan sammenlignes med været på vestkysten av Norge, men kanskje med et par grader varmere gjennomsnittstemperatur.

Fort William er en koselig liten by og turen opp til Ben Nevis og ned igjen tar ca. 8 timer, matpause på toppen innkludert. Store deler av turen går på steinete løst underlag og gode fjellsko anbefales.

Et besøk kan anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde med familien på ferie i Skottland i sommer. Var 5døgn i Fort William, og så toppen av Ben Nevis en dag. Som andre har sagt så er det en koselig by, og landskapet i områdene rundt innbyr til mange fine turer. Var ikke på toppen selv da vi annså det som litt for tøfft for en 6-åring. Har planer om en tur tilbake seinere.

Offisielt veit ikke jeg noe mer en andre her heller, men alt jeg har lest om området rundt Fort William tilsier mye nedbør og lavt skydekke (dvs tåke på toppene). En drosjesjåfør som kjørte oss ett stykke flirte godt og kunne fortelle oss at nå hadde vi kommet til det eneste stedet i Europa hvor det regnet mer enn i Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.