Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinteren på gang?


Halling

Anbefalte innlegg

Nu er det varslet ca 10 cm snø neste 7 dager på hytta.

Da blir det snart slutt på kjøring og frem med ski og pulk igjen de siste 3 km.

Har kjøpt mye støøre pulk til kona, og har holdt henne i form gjennom sommeren, så jeg møter vinteren godt forberedt

:D

Eller kommer vinteren kanskje senere i år enn de siste 3-4 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Her i nord ligger snøen fra ca 500 til 550 meter.

Hadde jeg visst dette før, så hadde jeg hatt med ski.

Bilde tatt ved 602 meter, tatt 22.10.11.

317737_10150901108000512_830940511_21798448_93012197_n.jpg

Tjaaa... Yr varsel for hytta mi tyder på 9 cm med snø mot helgen, men så varsler de mildvær.

http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Ål/Buhovda/langtidsvarsel.html

2 uker varsel for Europa tyder på kjølig de neste 7 dager for så å få mildere vær de neste 7 dagene.

http://www.wxmaps.org/pix/temp4.html

Det er trolig opp i mot 100 faktorer som styrer jetstrømmene og regionalt vær. En av de er sirkulasjonsregime i Stillehavet(PDO og ENSO). og en annen er det generelle energinivået i verdens hav.

Vi har nettopp kommet ut av en El Nino(global oppvarming) og ser ut til å gå inn i en La Nina(global nedkjøling).

Solen begynner også å bli mere aktiv.

Pluss en drøss med faktorer vi veit lite om, faktorer som vi veit at vi ikke veit og en drøss faktorer som vi ikke veit at vi ikke veit.

Så denne vitnteren blir vanskelig å spå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir en del nedbør, så er det nok ideelt å gå på ski der oppe. Kan kanskje se det på de lokale fjellene hvordan sneen har lagt seg?

Det smeltet litt pga noen få plussgrader. Men det har snedd såppas mye at det ikke forsvinner med det første.

Vet du hvordan det er med brøyting oppi Norddalen? Hadde det ikke vært for Lasse og golfen, så hadde jeg måttet brøyte meg frem med min bil. Heldigvis er min hakket høyere, så sneen gikk akkurat under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg lurer sannelig på om det er på tide å få kvinnfolk i hus igjen, jeg trodde ikke de kunne brukes til slikt :)

jeger samler kulturen?

De trives faktisk med å dra enda mere drikkevarer opp til hytta!

Og nå varsler de mildvær så jeg ikke får opplevet dette eventyr?

Nå som jeg har gått litt høyt ut på banen, det er vel ikke kvinnfolk her også?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.