Gå til innhold
  • Bli medlem

Vertikal AS ... Neoair


dagoberto

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som har erfaring fra Vertikal AS angående reklamasjon?

Nå har jeg prøvde å sende mail til dem to ganger uten å få svar. Må si jeg er litt skuffet. Sømmene har sprukket flere steder etter kun ett par turer og jeg veier 65 kg og har kun blåst den passelig full av luft. Ikke har jeg behandlet den værre enn man kan forvente heller. Etter ett søk på nett så er det tydelig at dette er ett utbredt og kjent problem med enkelte produksjons serier. Må si jeg er litt skuffet både av neoair og av kundeservisen til Vertikal AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gå til forhandleren, så hjelper de deg. Du får helt sikkert erstattet det hos Vertikal. Vel og merke med mindre du har vært dum nok til å kjøpe det fra utlandet.................

Importøren har ansvaret for merket, selvom det er kjøpt fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importøren har ansvaret for merket, selvom det er kjøpt fra utlandet.

Nei, det er altså ikkje rigtigt.

Som udgangspunkt er en hver reklamation eller "sag" omhandlende et produkt kjøpt av ein privat person (forbruker) av ein neringsdrivende (sælger) en sag mellem den næringsdrivende og forbrukeren, og rettigheterne for forbrukeren er sikret i forbrukerkjøpsloven. At selger så etter på vil tage sagen med importøren eller agenten er så igjen en sag mellem kjøper og selger (og dette bør vel i princippet ikkje vedrøre forbrukeren, selv om butikkerne har en tendens til å vil ha importør/agent med på råd når dei skal tage stilling til en reklamation). Har du kjøpt produktet i EU har EU vedtaget at det er reglerne i købers (forbruker) land som er gjeldende ved kjøpet (mener dette og dekker EØS samarbeidet). Har du kjøpt produktet i utlandet (EU) er det den utlanske selger du må kontakte med norsk forbrukerkjøpslov i lommen, har du kjøpt af en selger uten forbindelse til "EU", så tror jeg du står dårligt (dette er vel hoved-argumentet imod å kjøpe på nett?).

Det siger jo sig selv at ein norsk importør ikkje kan eller skal stå til regnskab for hva ein selger i Indien eller tyskland har lovet kunden. Lige som den norske importør ikkje kan tage omkostningerne ved alle reklamationer i verden, bare fordi alle kjøperne bor i Norge og handler på nett.

(en kompis av meg importerte et kjent merke innen for toppturski/freeride til Danmark, topp pudderskien kjøpte/solgte han bare 5 av, da ski med 125+ under foten til 8-9.000,- ikkje selger på det danske marked (når dei koster en del mindre i Tyskland...). I løbet av sesongen og året etter blev han kontaktet mere en 14 gange ang. reklamation på denne ski - 2 av dei havde kjøpt skien i Danmark... Skulle han da tage ansvaret og omkostningerne for dei 14 ski??)

Hvis der er tale om ein importør, da vil denne ofte få en procentdel af summen af det han kjøper som kompensation for reklamationer fx. 3-5%. Det vil da statistisk set dække de omkostninger importøren har ved ombytninger, reparation og krediteringer pga. defekte produkter. Det siger sig selv, at hvis importøren og de norske butikker selger 100 underlag, men det reelle antal underlag kjøpt af forbrukere i Norge er 1000, så kan ikkje importøren tage ansvaret for dei siste 900 underlag og omkostningerne ved dei 3-5% (27-45 underlag) ekstra som statistisk set er defekte.

Hvis det ikkje er ein importør, men ein norsk agent, kan det økonomiske regnestykket for den norske aktør vere litt anderledes.

Men intet af dette endre på at det er en sag mellem selger (butikk) og kjøber (forbruker).

Nogle producenter giver garantier ut over det dei er forpligtet til jf. forbrukerkjøpsloven, da kan det så komme på tale at det bliver en sag mellem producent og forbruker - og ofte kan agent/importør hjelpe med å "formidle" den kontakt.

"Heldigvis" er det mitt inntryk, at norske importører er utroligt villige til å hjelpe Norske forbrukere der som ein tager kontakt. Importøren er selvsagt og interesseret i "positiv" omtale av sitt produkt.

MEN - og det er vel egentlig det eg ville frem til med heile denne lange smøre - dette er ikkje et KRAV me har som forbruker. Løfter me blikket å ser ut over Norges grenser, er der en klar tendens til at importørerne IKKJE vil ha direkte kontakt med forbrukerne og/eller som minimum vil ha dokkumentation for at produktet er kjøpt i landet. Bruker producenten agenter, vil heller ikkje agenten have kontakt med forbrukeren, men vil som oftes henvise til et regionskontor/lager/sagsbehandler i fx Europa, hvor forbrukeren kan tage direkte kontakt - som fx The North Face.

Tilbake til tråden og tråd-starter, dersom du ikkje har mulighet for å kontakte forhandleren, kan du jo prøve Vertikal direkte - men du har altså ikkje KARV på å få hjelp av dei.

Eg søkte på nett for å finne ut om EU-reglene gjerlder for EØS, og fant denne side:

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=naringr_gjelder_forbrukerkjoslashpsloven#naringr_gjelder_forbrukerkjoslashpsloven

Citat her fra: Du må som hovedregel selv ta opp saken med selgeren (understregning av meg), men du kan rådføre deg med Forbrukerrådet før du gjør dette. Hvis du ikke blir enig med selgeren, kan saken klages inn for Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er altså ikkje rigtigt.

Ok, det gjelder tydeligvis ikke alle merker. Men vet at en del merker med "internasjonal garanti" har en avtale der importøren står ansvarlig for alle reklamasjoner, selv om utstyret ikke er kjøpt i Norge. Slik at importøren får dekket sine utgifter fra produsent. Min erfaring etter en del reklamasjoner er at dette gjelder de fleste store merkene.

Endre innlegget mitt til:

"Importøren har ofte en avtale om ansvaret for merket, selvom det er kjøpt fra utlandet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemte helt denne, men syntes jo det er rett og rimelig at jeg forteller hva som har skjedd. Når jeg endelig fikk kontakt med Vertikal kunne de ikke forstå hvor mailene jeg hadde sendt hadde blitt av. Det har tydeligvis vært noe feil med kontaktskjemaet som de har på hjemmesiden. Det var null problem å få byttet neoairen på garanti siden delaminering har vært ett problem med enkelte produksjonserier av neoair.

Strålende fornøyd når alt kommer til alt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.