Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av hodelykt som skal brukes til jakt, ski, topptur og delvis sledekjøring


Buhaug

Anbefalte innlegg

Hei neste år skal jeg på folkehøyskole (Øytun, Alta). Under folkehøyskolen skal vi gjennom flere turer. Svalbard, Russland, Passvik og Finnmarksvidda vil bli besøkt, mest vinterstid. Angående dette har jeg tenkt å invistere i en god hodelykt. Jeg ønsker at lyktet skal ha betteripakken separert fra selve lykten slik at jeg kan varme den inntil kroppen. Størrelsen på hodelykten er ikke så viktig. Prisen skal ikke overskride 3000,-.

Forslag mottas med takk! ;)

Bendik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, gikk selv på Øytun i to sesonger. Siden du skal bruke den til sledekjøring og skikjøring er det nok greit med en lykt som lyser bedre enn de standard pannelampene. (Har ikke særlig erfaring med skikjøring men en del slede.) Selv ville jeg valgt en lykt uten oppladbare batterier om det bare er ønskelig å ha èn. Mange lykter med oppladbare batteripakker varer ikke så lenge før de igjen må lades opp og det kan være et problem på turer over flere dager.

Selv har jeg nå en Mammut Lucido som er en solid lykt som fungerer bra men synes den er litt smal på langlyset og litt for svak på kortlyset til å være helt optimal. Lånte en Silva-lykt(mener det var en slik en: http://silva.se/products/sport/x-trail-plus ) for noen av sledeturene i mørketiden på Svalbard i fjor vinter og den gir bedre fordeling av lyset samt at den er enklere å betjene med votter. Minuset er altså at den har oppladbart batteri og det ville ikke vart på en lengre tur. Jeg ville muligens tatt en titt på Princeton Tec Apex Extreme, dette virker som en bra lykt med godt lys(har fått prøvet lysstyrken på Apex lyktene et par ganger) og den har ekstern batteripakke hvor du putter inn batteriene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne f.eks. Billig og lyser knallbra. http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer/sykkellykter-refleks/mj-808-900-sykkellykt-1065105

Kan evt bestilles fra DealExtreme fra en biligere penge, ca 500,-. Brukt min 2 vintersesonger på skiturer. En ting er en svakhet og det er at skjøteledning blir lett stiv så isolasjon knekker i kulda.

Teip rundt kontaktene med lit gaffa for å fordele spenn litt. En ny skjøteledning koster uansett ike all verden, ville tatt med en ekstra.

Lykta ble likestilt i test med Lupine Tesla X til kr 3500,-

KJøper du fra DX så velge 5 mode versjon http://www.dealextreme.com/p/ha-iii-cree-ssc-p7-c-sxo-5-mode-900-lumen-led-bike-light-set-4-18650-included-30864

Den har en LOW innstilling, er den styrken jeg bruker mest.

Skal du ha enda bedre lys så finnes denne http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoer/sykkellykter-refleks/mj-872-1600-sykkellykt-1074571

Kraftigere og har mer spredelys. ca kr 1.000 fra Deal Extreme.

KJøper du lykta i en vending her. Så kjøper du reservedeler og slikt i hver sin pakke under kr 200 etterpå for å slippe mva.

Normalt i postkassa 7-10dager.

Selv hadde jeg vel valgt den kraftigste, den har og flere dioder hvis du skulle være så uheldig å ryke en. De ryker dog ekstremt sjelden.

Så hadde jeg bstilt en ene pakke men en ala noen slik http://www.dealextreme.com/p/flood-to-throw-cree-q3-wc-convex-lens-led-headlamp-with-brightness-control-3-aaa-44500

Er vel en slags kopi av H7 til litt over kr 100. Har du en knalllykt og en backup som er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lupine Piko.

Apex er en god hodelykt, men synes lysstyrken blir latterlig dårlig i forhold til en del andre lykter.

Eneste minuset med Piko er at den er oppladbar, så du ikke kan skifte batterier (kjøpe ekstra batteri?)

Magicshine er også fantastisk

Finnes også noen fine 4AA hodelykter fra Fenix som absolutt er verdt å se på. Zebralight er svært fine, men antageligvis for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Princeton Tec Apex Extreme og Magicshine, og kan anbefale begge. Men jeg vil si at det er stor forskjell både på lyktene og bruksområde, Magicshine er litt tyngre, men lyser mye bedre.

Til fotturer holder det med Apex'en, men Magicshine er å anbefale til skiturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet kan du løse ved å benytte 2 lykter.

En medium lykt for lavere intensitet og camp-bruk som varer lenge, og en høy intensitet/til å stå på sleden.

Selv på 30% (minimum) lyser Magicshine 870 (modell 3/4 av 872 ellers identisk) vesentlig bedre enn mange standard-lykter på feks 140 lumens som min nr 2 lykt.

Kastelengden på disse nye modellene er ikke enorm, men de gir et veldig godt flomlys.

Ekstra batteri får du for 3-400 kr.

Det går ikke an å sammenligne disse lyktene med de fleste "vanlige" hodelykter, prøv en selv så får du oppleve forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en magicshine-lykt, og er superfornøyd. Ekstremt bra lys.

-MEN DEN ER IKKE EGNET SOM TURLYKT!-

Batterilevetid er kun noen timer før den må lades. Ikke akkurat noe for en ukestur. Ikke mye trivelig til å ha flombelysning til å lese eller kokkelere i teltet heller.

Dette er ei lykt til treningsturer i byen, ikke til turer på fjellet. Kjøp noe svakere og mer varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg å ha en lykt jeg vet holder turen ut. Av de lyktene uten oppladdbart batteri, er det da Princeton Tec Apex (Extreme) som er det beste valget?

Man må vel uansett ha med seg en ekstralykt, men er godt å bruke "godlykta" stort sett hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er nå at lystiden som blir oppgitt på hodelykter er maks og ikke minimumstid. Dermed får du sjelden det antallet timer i praksis.

Hvor mange timer man bruker hodelykten i praksis? Avhenger jo veldig av årstid. Øytun har gjerne ikke de lengste organiserte turene i mørketiden men en kan jo havne på egne turer eventuelt og bare en tredagers tur i den mørke årstiden fordrer en del bruk av hodelykt. Det er et udiskutabelt faktum at det er djevelsk mye mer lys i en Magicshine enn mange andre lykter nevnt her. Om man skal bruke lykten særdeles mye til ski eller sledekjøring i mørket på kortere turer er det jo fint å investere i dette. Ulempen er da at behovet fort melder seg for en lykt nr. 2 til å dekke behovet for lengre batteritid på lengre turer. Spørsmålet blir jo om det er ønskelig med dette. Er man så dedikert til en eller flere typer aktiviteter at man er villig til å investere i flere lykter? Nå kan en back-up lykt for bare bruk i camp og slik annen "vanlig turbruk" like gjerne være av en slik type: http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/lykter-lamper/tikka-2-hodelykt-1057618 men om en har behov for det kraftige lyset under større deler av en lengre tur eller generelt vil ha mer lys enn de minste lampene gir blir det fort en mye større utgift å ha to lykter. Personlig er jeg nå uansett tilhenger av en liten back-up lykt under mørketid uansett men dette er jo smak og behag. Poenget er at mengden lys ikke er den eneste måten å vurdere en lykt på og personlig bruksområde spiller en stor rolle når en skal bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svarene! :D Etter min bruk har jeg kommet frem til at jeg velger batterivarighet fremfor lysstyrke. Det blir så jeg velger Princeton Tec Apex Extreme Longcable. Denne lykten har god nok lysstyrke til sitt bruk, sepparert batterikasse,lang levetid og en ganske solid oppbygging. Uansett så skal jeg kjøpe en lykt nummer to som skal brukes i basecamp og telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lykta der er ubrukelig til hundekjøring, kan være direkte farlig. Prøvde endel av de på et firma-arr. og det var såvidt de lyste. Som telt/camplykt blir den tung og klønete. Kan ikke se at den er best til hverken høy eller lav kapasitet lys, kun et dumt kompromiss. Den er omtrent like stor og tung som en MS og lyser like dårlig som en langt lettere og enklere "hodebånd-lykt". Dessuten er det kun 2,5 time på maks. Mikkemus lys til blodpris, fatter ikke hvorfor noen kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg gikk hundekjøring på Øytun selv for noen år siden. Jeg må si meg enig i at Princeton Tech Apex lyktene gir relativt lite lommelykt for pengene. Selv brukte jeg Ledlenser H7. Denne lykta får du for 400kr eller kanskje enda mindre om du leter litt, og var mer enn bra nok for det vi brukte den til på Øytun. Da trenger du heller ikke å gå rundt å være livredd for å miste den. Ja den har batteripakke på baksiden av hode, men det går halt fint. Faktisk hadde vi en test med Haralds (HK-lærern) PT Apex og Led Lenser H7, og Led Lensern lyste like langt, og nesten like bra som Apex'n. Mista forresten Led Lenser lykta mi på Levajokk Fjellstue et sted under Finnmarksløpet, så om du finner den får du si fra :)

De pengene du sparer på å kjøpe denne lykta kommer godt med når du er der oppe. Strengt talt ville jeg ventet med å handle noe som helst før du kommer opp. Det blir organisert fellesinnkjøp og du får ganske mange prosent på stort sett alt gjennom en avtale når du er der oppe. Og da finner du mer ut hva du trenger. Så jeg vil absolutt anbefale deg å vente med å handle utstyr til du er der oppe. Tro meg, det går med mer penger der oppe enn du tror!

Du har et fantastisk år forran deg med masse bra folk og fantastiske opplevelser! Kjenner jeg blir litt misunnelig jeg nå! Er det noe mer du lurer på i forhold til Øytun er det bare å spørre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker ledlenser H7 til telt, campliv og rolig rusling til fots eller ski i mørket. Så har jeg med xera gemini hvis jeg trenger kraftig lys til skilkjøring ol.

Du kan jo sjekke ut arctic light 2000 fra burfjord sport. De kommer også med en ny lykt snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei neste år skal jeg på folkehøyskole (Øytun, Alta). Under folkehøyskolen skal vi gjennom flere turer. Svalbard, Russland, Passvik og Finnmarksvidda vil bli besøkt, mest vinterstid. Angående dette har jeg tenkt å invistere i en god hodelykt. Jeg ønsker at lyktet skal ha betteripakken separert fra selve lykten slik at jeg kan varme den inntil kroppen. Størrelsen på hodelykten er ikke så viktig. Prisen skal ikke overskride 3000,-.

Forslag mottas med takk!

Bendik.

Hei !

I en tråd under "Utstyr" finner du en omtale av flere lykter.

Jeg endte opp med en Led Lenser H14 fra xxl som skal under juletreet som gave til min sønnesønn. Jeg har sett på den, men er litt i tvil om det kan være den riktige. Jeg syns "betjeningsknappen" må bli litt komplisert å bruke under marsj i terrenget.

Den har 210 lumens og mange skryter av den. Den kan nytte både oppladbare og ikke oppladbare batterier. Det er jo en stor fordel.

Det var derfor jeg valgte den, men jeg vet altså ikke hvordan den oppfører seg under bruk.

God tur og lykke til på skolen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har noen bemerkninger til noen av lyktene som blir anbefalt her på forumet. Nå er jeg fryktelig sent ute med å peke fingre, men jeg håper det får gå :)

Led Lenser h7 er en veldig god lykt for prisen, men den har fryktelig dårlig feste for selve lykta og kommer til å ryke veldig raskt.

Led lenser h14 har en klossete innretning for ledninger, slik at du ikke akkurat kan legge den i lomme under jakken.

Princeton apex koster 3 ganger mer enn jeg mener den er verdt. Latterlig lysstyrke og den har ikke engang skikkelig fokus! Den vant en test, men jeg tror testpanelet er innefiser :( (tror det var turistforeningen, dessverre)

Disse 3 har jeg eid og prøvd. Av disse er jeg mest fornøyd med H7, inntil den svake innretningen for lykta gikk i stykker. Det er ikke samme sjarmen når man ikke kan bevege lyktehodet. Alle har grei batterikapasitet, og jeg har brukt de over flere dager uten å miste styrken på lyset.

Nå sparer jeg til en HID-lykt. De er dyre men jeg har fremdeles ikke funnet noe jeg er fornøyd med i mellomklassen. Fysj så mye skrap som lages! :))

God jul, håper du blir fornøyd med det som ligger under treet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led lenser h14 har en klossete innretning for ledninger, slik at du ikke akkurat kan legge den i lomme under jakken.

Ikke noe problem å legge batteriet i innerlomma, ulempen er at bryteren sitter på batteripakken og blir da også med inn i lomma. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for trykke på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å legge batteriet i innerlomma, ulempen er at bryteren sitter på batteripakken og blir da også med inn i lomma. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for trykke på denne?

Hei !!

Det er omtale av mange lykter her. Hvilken lykt er det du omtale her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.