Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel eller Optimus Nova?


Sherekan

Anbefalte innlegg

Jeg har titta litt på multifuelbrennere en stund, og valget står mellom Omnifuel og Nova. Men jeg heller mest mot Nova. Men liker detaljer fra begge, som f.eks. pumpehandtaket, fuel-kabel lengden og bøyligheten og flammestyrke regulatoren på

Omnifueln. Men overall liker jeg Nova best. Men den er også vesentlig dyrere enn

omnifuel'n.

Det å kunne bruke gas er ikke noe arguemnt da jeg kommer til å kjøpe en liten

seperat gassbrenner hvis jeg sku få lyst på det.

Det jeg er ute etter er positive/negative erfaringer med begge brennerne i bruk.

På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg fått testet Novaen min under de helt ekstreme forhold enda, men til nå har jeg ikke vært annet enn kjempefornøyd.

Har sett en del diskusjoner på nett og folk blir egentlig aldri helt enige om hva som er best...

En kompis som har Omni (den gamle) sverger til den etter å ha sett min, men skal jeg være helt ærlig tror jeg det bare er fordi han er vant til sin egen (slik jeg er til min Nova).

Dersom Omni'en er så mye billigere er det nok fordi det er den gamle typen, Omni 2 koster vel det samme som Nova omtrent. Nova får du dessuten til 1350 på XXL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette går veldig mye på hva du er vant med, og hva man selv har prøvd. Begge disse primusene er vel veldig gode primuser, som holder mål.

Jeg kan bare uttale meg om Omnifuel som jeg har brukt et par år nå, og har ikke hatt problemer i det hele tatt. Bruker ikke parafin, kun miljøbensin, og det har fungert utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

i følge svenskerne på www.utsiden.se har optimus problemer med kvaliteten på Nova brennern. Jeg er førnøyd med Omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill bare slå et slag for Novaen. har ennå ikke opplevd noe som ligner problemer med brenneren. Novaens patenterte rensesystem fungerer også utmerket. Du vil ikke angre et sekund. På den annen side, Omnifuels brenner virker like bra. Trekk lodd, du blir garantert fornøyd uansett.

Fikk ikke frem linken på utsiden.se, men hva skulle være i veien med Novaen? Jeg er inne i 3 sesong med Novaen, godt brukt i sprengkulde og milde sommerturer. Ikke opplevd noen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha med 2 stk Optimus Nova ifm en 5 måneders lang sykkeltur gjennom Kina, Tibet og Nepal. Jeg skal komme tilbake med utstyrserfaring etterhvert :)

I utgangspunktet har jeg ihvertfall stor tro på at Nova'en vil fungere utmerket i alle typer miljø (varme, kulde, tynn luft etc). Det er ikke tilfeldigheter at vi har valgt nettopp denne brenneren.

http://www.sykkelekspedisjon2005.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har 4 års erfaring med Primus Omnifuel, og har kun bra erfaringer.

Den er brukt til gass om sommeren, i øsende regn, ved sjøen i saltvannsmiljø, med renset bensin på 7000-meterstopper og 25 kuldegrader. Jeg har KUN gode erfaringer. Eneste minuset er hassselet med å bytte dyse til forskjellige brennstoff, ikke fordi det er vanskelig, men fordi dysen (og verktøy) er små og lett kan forsvinne.

Jeg kjenner ikke den andre, men kan ikke skjønne at noe kan være særlig bedre.

Men det finnes vel billigere bensinbrennere hvis det ikke er kombifunksjonen du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg ville gått for omnifuel. Den har fått bedre omtale enn novaen. I min vennekrets er det flere som har hatt problemer med novabrenneren. Ulempen er også, mener mange, at novabrenneren har så små deler at de er lettere å miste - samt ødelegge. I tillegg har omnifuelbrenneren større flate, slik at det er lettere å plassere kokeutstyret på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fornøyd med min Omni også. Brukt like mye gass som bensin. Og elsker å kunner gjøre begge deler. Kjøpt på tilbud også, er andre sesong for meg med den. Og den er fin til å varme opp kalde kropper med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg vil slå eit slag for Expedition-brennaren til MSR. Nydelege greier. SÅ enkel og grei i bruk, lagar litt lyd...men det er jo berre sjarmerande når ein ligg på x-antal høgdemeter og kosar seg :) Det er veldig få delar på denne brennaren, så kven som helst klarar å mekke på eiga hand.

Utover det er nok omnifuel det absolutt beste satt opp mot novaen.

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Novaen fungerer helt perfekt, bare du får trent deg 1 gang eller 2 på opptenningen. husk å ikke la den blå flammen dø ut... OG følg bruksanvisningen ellers til punkt å prikke. Feks. bruk magnet før og etter bruk slik at nåla dras på plass. Husk å kun bruke godkjent brenselsstoff. Jeg bruker renset bensin, det har jeg aldri hatt problemer med.

Min gamle gassbrenner vokser det nå spindelvev på, har gått helt over til Novaen året rundt. Lettvint å se nårtid det er tomt for bensin.

Utrolig godt å fyre'n opp i 20 blå, fungerer alltid :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etter lang tids research på diverse nettsider og fora tidligere i høst, endte jeg på Omnifuel som det beste alternativet og gikk til innkjøp på XXL. Jeg har ikke testet Nova, men Omnifuelen min imponerer meg hver gang jeg bruker det.

Enkel konstruksjon, genial pumpe, lett å vedlikeholde, lett å forvarme og gir svært god varme. De første gangene jeg kokte opp vann ble jeg overrasket over hvor fort en kjele med vann ble tatt til 100 grader. I tillegg er beina på brenner iskalde hele tiden noe jeg liker når jeg har den i teltet. Med justeringsmuligheter på pumpa og brenneren kan man finjusterere effekten på watten om man vil.

Skal jeg trekke frem en ting jeg kanskje ikke liker med den, må det være at den bråker som et uvær. Men er det uvær utenfor teltet, betyr vel kanskje ikke det så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lang tids research på diverse nettsider og fora tidligere i høst, endte jeg på Omnifuel som det beste alternativet og gikk til innkjøp på XXL. Jeg har ikke testet Nova, men Omnifuelen min imponerer meg hver gang jeg bruker det.

Enkel konstruksjon, genial pumpe, lett å vedlikeholde, lett å forvarme og gir svært god varme. De første gangene jeg kokte opp vann ble jeg overrasket over hvor fort en kjele med vann ble tatt til 100 grader. I tillegg er beina på brenner iskalde hele tiden noe jeg liker når jeg har den i teltet. Med justeringsmuligheter på pumpa og brenneren kan man finjusterere effekten på watten om man vil.

Skal jeg trekke frem en ting jeg kanskje ikke liker med den, må det være at den bråker som et uvær. Men er det uvær utenfor teltet, betyr vel kanskje ikke det så mye

Det viktigste er jo å ha et produkt man føler seg trygg på. Jeg er vel fornøyd med Novaen min, men også den er litt vel hørbar. Hvis Primus fikk med en innebygget rensenål og universaldyse hadde det vært nesten umulig å finne argumenter for noe annet.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med universaldyse?

Bytter du drivstoff flere ganger i løpet av en og samme tur? Gass til frokost, parafin til lunsj og bensin til middag? Jeg bruker i hvertfall en type på en tur!

Den jobben det er og skifte dyse kan jeg ikke skjønne at er noe å sette fingeren på! Jeg vet ikke noe om det, men ser for meg at en universaldyse, som de fleste universalprodukter vil være et kompromiss. Innebygget rensenål har jeg ingen erfaring med, men det kan sikkert være fint. Særlig på de kaldeste turene hvor det er fint og slippe og fikle med småverktøy. Men kan ikke denne innebygde rensenålen fryse fast?

Jobben med å rense omni-dysa er uansett ikke store greiene, og det trenger ikke gjøres hver dag. Hvis universaldyse og innebygget rensenål er de eneste positive argumentene til nova vs omni vil jeg si at det ikke er noe jeg ville lagt vekt på som avgjørende!

Jeg er kjempe fornøyd med omni ihvertfall, selv om den er litt svak på finjustering av effekt. Særlig på svak varme!

En annen positiv ting med omni er at den også kan gå på gass, for enkle campingturer om sommeren. Så lett at modern klarer å bruke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Å jeg kjempekoser meg når det gløder engassjement av innleggene, det var slett ikke meningen å erte opp noen. 8) Jeg hører vel med til gruppen som liker å snakke varmt om det utstyret jeg er rimelig vel fornøyd med.

:D Jeg vet igrunn ikke om jeg har bruk for dysenåla, for den "shaker" rundt og stikker opp dysa mens jeg har primussen i sekken. Jeg bytter som regel ikke drivstofftype underveis, men det er greit å bare fylle noe på flaska selv om den hasr en slump igjen, og da er det ikke nødvendighvis det samme som sist.

:) Bruker mest parafin, selv om bensin er lettere å bruke. Føler meg mye tryggere med parafin, selv om det skal mye til at det går galt med bensin også. :?

:wink: Når det gjelder gassdrift så går det faktisk an å bruke det også hvis du lager en adapter selv, men det har jeg bare gjort for å teste.

:? I den varme årstid bruker jeg Trangia med gassbrenner, men det er bare fordi jeg fikk et en del gassbokser gratis. :D

:) Det er jo kjempekjekt å få plass til brenneren i kaffekjelen, og lettvint med gass. Har hatt et lite miljø-samvittighets dilemma med halvtomme gassbokser som ikke har nok til en tur osv, helt til jeg fikk oppskriften på å fylle over slumpene slik at jeg har en passe full boks med hver gang. (max volumprosent væske i boksen)

:wink: Vurderer gassløsningen sikkerhetsmessig bedre enn bensin og dårligere enn parafin.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overgang laget av 2 gamle koblinger til gassboks. Lar gassen renne fra den ene til den andre, kontrollveier med kjøkkenvekta.

http://photobucket.com/albums/v480/dsk/adapters/?action=view&slideshow=true

Husk sikkerheten: Minst 20 % rom igjen for ekspansjon, butan er mer lettantennelig enn både bensindamp og propan. Ventilene kan begynne å lekke. boksene er tynne, og kan få skader/ruste.

Gjør dette utendørs.

Så får vi vel si som amerikanerene: selv om dette har gått bra for meg så gjør du dette helt på egen risiko.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hovedpoenget med Omni vs Multi er nettopp at den også går på gass. I og for seg foretrekker jeg rensert bensin, men man skal ikke underslå den verdien det har å kunne forvarme med gass, ettersom 37mm dysen fungerer for begge. Selv setter jeg stor pris på å våken i teltet i - 20 for så å ta frem en liten gassbeholder fra soveposen og fyre med denne til brenneren og luften er varm. Etter dette kan man bytte til miljøbensin .....

Denne funksjonen må ikke undervurderes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Har testa både Optimus Nova og Omnifuelen(har omnifuel selv). En stor ulempe ved begge de to er bråk!!! Bråket er vesentlig. Skulle jeg kjøpt ny primus nå ville jeg garantert gått for MSR whisperlite(en som jeg også har mye erfaring med. Reguleringsmulighetene er noe dårligere, men duverden for en herlig stille og enkel primus!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett OmniFuel som på i alla fall paddelturer fått stå tillbaka för det gamla slitna Whisperliteköket. Brännare som lever om som OmniFuel är ju OK om man är döv men vill man ha det roligt och ändå inte vill köra MULTI så finns det utmärkta alternativ, som är billigare dessutom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa både Optimus Nova og Omnifuelen(har omnifuel selv). En stor ulempe ved begge de to er bråk!!! Bråket er vesentlig. Skulle jeg kjøpt ny primus nå ville jeg garantert gått for MSR whisperlite(en som jeg også har mye erfaring med. Reguleringsmulighetene er noe dårligere, men duverden for en herlig stille og enkel primus!)

Hadde bestemt meg for en Omnifuel, bare å sette i bestilling, men :? Hvordan er kvaliteten på whisperlite?? Leser at den er stille, noe æ har irritert meg på de fleste andre. Har selv forsvaret sin. Lånte meg en omnifuel å testet, mye bråk, men lett.

Link til whisperlite:

http://www.sportsnett.no/

Asbjørn

post-1089-133474409906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min Nova i 4 år nå , og alltid vært fornøyd med den. Men i sommer på en 10 dagers tur på Hardangervidda sluttet den rett og slett å virke. Etter mye plundring og grubling fant jeg ut at jeg ikke hadde vært nøye nok med å riste den før oppfyring. ( Min har ikke noen magnet. Jeg må riste den for å få rensenåla til å gjøre jobben) Og dermed hadde dysa tettet seg såpass til at den ikke fungerte , og heller ikke lot seg rense på vanlig måte. Jeg skrudde opp dysa med leathermannen min og festet den lille rensenåla i tanga og klarte å stake opp dysa slik at den begynte å fungere igjen.

Da oppdaget jeg at det lille messingfilteret i enden av sugeslangen i pumpen hadde løsnet og lå og skranglet i drivstoff flaska. Brenneren fungerer uten den , men den blir jo veldig følsom for rusk og rask som måtte forville seg opp i flaska. Og dette filteret ser ut til å være umulig å få tak i som reservedel. Og hvordan skulle jeg i så fall feste det på slangen igjen ?

Det kan se ut til at jeg må kjøpe ny pumpe for å få dette filteret på plass igjen.

I det hele tatt tapte Novaen noe av glansen på den turen. Men jeg vet jo at dette med dysa var min feil.

Jeg har bare brukt renset miljøbensin på primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson og andre.

Jeg har en Nova og den har fungert bra, men min er av noe nyere dato. Jeg har magnet og et lite universalverktøy som fulgte med når jeg kjøpte den, slik at det problemet er hvertfall eliminert på nyere utgaver :) Før og etter bruk drar jeg alltid magneten som står på universalverktøyet under brenneren og det har altså fungert bra.

Jeg har demontert hele utstyret med dette universal verktøyet, det gikk helt greit uten problemer. Ville bare forsikre meg om at det virkelig dugde dersom jeg skulle få bruk for det en gang... En slipper altså å ta med hele verktøykassa på tur i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.