Gå til innhold
  • Bli medlem

Lade PC på hytta uten strøm


sronnevik

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Er det noen som har kjennskap til hva som trengs for å lade en liten bærbar pc på hytta som har et gammelt solcelle panel og 12V bilbatteri?

Har vurdert Brunton sine "batterier" som en kan lade hjemme på 230V nett, men de er relativt dyre.

Skulle tro at et 12V bilbatteri med en transformator gjorde susen, men den som vi har nå virker hvertfall ikke. Har vurdert å kjøpe ny transformator, men er litt usikker på om dette vil hjelpe. Vet ikke hvor my ampere et bilbatteri kan levere...

Noen som har gode tips?

Tenkte å jobbe litt fra stølen, men trøttanes å gå tom for batteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Transformator?

Håper du ikke mener en vanlig Transformator...

Du trenger en DC / AC omformer på 300watt 150watt er på kanten lite, som gjør 12v likestrøm til 230volt Vekselstrøm...

Når bilbatteriet er fulladdet skal det ikke være noe problem å ladde pcn...

Men det vil tappe batteriet svært raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hei folkens,

Er det noen som har kjennskap til hva som trengs for å lade en liten bærbar pc på hytta som har et gammelt solcelle panel og 12V bilbatteri?

Har vurdert Brunton sine "batterier" som en kan lade hjemme på 230V nett, men de er relativt dyre.

Skulle tro at et 12V bilbatteri med en transformator gjorde susen, men den som vi har nå virker hvertfall ikke. Har vurdert å kjøpe ny transformator, men er litt usikker på om dette vil hjelpe. Vet ikke hvor my ampere et bilbatteri kan levere...

Noen som har gode tips?

Tenkte å jobbe litt fra stølen, men trøttanes å gå tom for batteri...

Først så er det lurt å finne ut hvor mange watt du faktisk trenger til å holde fyr i den bærbare. Først kan du jo sjekke hvor mange watt strømforsyningen kan gi maks. Mine eldre Dell laptoper har 55/65W power, mens nye i7-baserte maskiner vil ha 90W. Er skjermen og maskinen ikke for kvass - så trekker den kanskje 35W.

For å vite eksakt hvor mye maskinen din trekker, så kan du kjøpe en liten strømmåler på Clas Ohlson som viser hvor mye strøm utstyret trekker. Tror den koster et par hundre kroner.

Ellers så er det ordet "gammelt" som kanskje er din største utfordring :D. Det har skjedd mye på solcellefronten de siste årene, og et eldre batteri - avhengig av type - kan ha tapt seg ganske mye. Hvis batteriet i tillegg er et bilbatteri, og ikke et gel-batteri elns - så er det store forbedringspotensiale med valg av riktige og nyere komponenter.

En inverter fra 12-230V kan helt klart gjøre jobben, men hvis strømkilden er 12V, så ville jeg prøvd å finne en 12V strømforsyning til den bærbare. Da unngår du unødvendig spenningsomforming som igjen reduserer effektiviteten.

Du nevner støl og hytte. Er det høyt til fjells? Kjører du til døra eller må du traske?

Hvis du kunne fraktet med deg 240Ah 12V gel/AGM batteri, så kan dette i teorien drive maskinen (35W, 2,91aH) din i 82 timer, og det er jo en stund.

Ellers - hva med å utnytte vindkraft? Med en god generator kan man bygge sin egen vertikale vindmølle - en WAWT - som utnytter vinden godt fra alle retninger.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp pcen din på ebay.com, og finn kategorien strømforsyning for bil.

Jeg kjøpte en der for en stund siden for 15$ca.

Så skaffer du deg uttaket som passer, vanlig sigarettenneruttak fra biltema.

Og så kobler du deg på solcelleanlegget, og du har strøm.

Et bilbatteri leverer hvertfall 60A, så om batteriet og anlegget er i grei stand så er du veldig godt på vei.

Hvis ikke får du vurdere gel eller blybatteri som lades hjemme/vindkraft/solcelle, som det nevnes her :D

Hvis pcen trekker 90Wh, så tilsvarer det 7.5Ah, og er bilbatteriet ditt på 60A så kan du lade/drive pcen i 8 timer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk har vært innom, 2 muligheter uten for mye styr.

1. Skaff en vekselretter fra 12v til 230v. F.eks http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=163530368

2. Skaff en billadekabel til laptop og så koble til et "sigarettuttak" på anlegget ditt.. Finner en del multiladere her http://www.clasohlson.no/product/category.aspx?category=batterier%2fladere:for+laptop&id=164109842&_path=251882;85177594;88597215;164109842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare en omformer ala dette:

http://s.dealextreme.com/search/12v+power

100w holder for lading av batteriet, men skal du kjøre en pc med en krevende grafikkløsning (feks se rikstv i HD) så kan det være behov for feks 300w. Dette kan du måle med et wattmeter hvemme, som nevnt over, men wattmeteret alene koster vel mer enn en 300w omformer på DX. Men så stort strømforbruk vil uansett ikke fungere på et enkelt solstrømanlegg. Antagelig heller ikke en ukes opphold med jobbing hver dag på høsten med lite sol. Da tømmes og forringes batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids seriekoble flere batterier også helt til du når forbruket ditt.

6 nye bilbatterier, en liten vindmølle og noen solpaneler hadde nok vært ok. Problemet med den norske sola er at den beveger seg mye over horisonten og solpanelets optimale stillestående vinkel blir da den retningen du oftest har sol og kraftigst sol.

FYI: Batteriene må da stå på lading mens du er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids seriekoble flere batterier også helt til du når forbruket ditt.

6 nye bilbatterier, en liten vindmølle og noen solpaneler hadde nok vært ok. Problemet med den norske sola er at den beveger seg mye over horisonten og solpanelets optimale stillestående vinkel blir da den retningen du oftest har sol og kraftigst sol.

FYI: Batteriene må da stå på lading mens du er borte.

Paralellkople er nok bedre. 6 x 12V blir 72V

Ønsker man bedre kapasitet paralellkopler man dem og spenningen blir den samme men Ah "øker".

Et annet problem er også at enkelte PCer i dag er på 19V og da er det oftere billigere med en 12V til 230V for så å bruke original lader for å få det ned til 19V igjen. Men det finnes 12V til f.eks 19V hvis det er det Pc trenger men som nevnt er det ofte et dyrere alternativ. Men man slipper å huske laderen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekoble=Man øker volt

Paralellkoble=Man øker Ampere

Altså skal en paralellkoble på en slik løsning.

Og det er bare tull at en skal bruke en dyr inverter istedet for en DC-strømforsyning.

En vanlig DC-strømforsyning beregnet for 12V(bil), gir voltstyrken en skal ha til spesifisert pc.

En slik strømforsyning er for det meste billigere, 12V til 18,5V 3.5A koster ikke mer enn 12$ inkl frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis din pc er fintfølende, bør du være forsiktig med en billig omformer/inverter som lager 230V.

De rimelige variantene produserer firkantspenning, glattet firkantspenning som også noen kaller trapes spenning og modifisert sinuskurve.

Selv har jeg kun god erfaring med denne rimelige varienten til min laptop.

http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10511702;c:100135

Formet som en colaboks og passer i koppholderen i bilen også :)

Ønsker du en omformer av høy kvalitet er dette et bra alternativ.

http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10501514;c:100134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din pc er fintfølende, bør du være forsiktig med en billig omformer/inverter som lager 230V.

De rimelige variantene produserer firkantspenning, glattet firkantspenning som også noen kaller trapes spenning og modifisert sinuskurve.

Vil bare utdype at dette er sikker årsaken til at din nåværende vekselretter ikke virke med din laptop. Hvis løsningene dine nærmer seg 3500,- ville jeg heller invistert i en ipad med 10 timers kontinuerlig filmvisning ved fulladet batteri... Jeg er strålende fornøyd og lader min maks en gang i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du en omformer av høy kvalitet er dette et bra alternativ.

http://www.powershop.as/PartDetail.aspx?q=p:10501514;c:100134

Over 2 tusen for en 150W omformer syns jeg var drøyt. Vicron Phoenix 180W koster kr. 1313 fra Farco: http://vimg.iflex.no//PublishFile/File/Farcofeb2011000441.pdf

Jeg har en større Vicron på hytta og er meget fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå lavmål å bruke alle tråder her for reklame for eget firma.

Jeg stiller meg ikke bak påstandene til denne fyren heller.

Hva en inverter gir uansett om du blander inn firkant, trapes, avlang, avlangmedbøy, krokete, eller sirkelspenning, resulterer uansett kun i normal norsk brukandes strøm ut igjen fra neste enhet som er strømadapteret til pcen.

En hvilken som helst enkel og billig inverter holder i massevis om man vil bruke det, men i dette tilfellet holder det jo med kun en strømforsyning til bil som jeg skrev lenger opp.

Hvorfor transformere opp og så ned med enda en unyttig enhet, når det holder med en liten og enkel?

Jeg tviler på at trådstarter lar seg lure, men ved å skrive dette så ødelegger jeg hvertfall det meste av hensikten Power Control med nettsiden www.powershop.as har med sine innlegg.

Nå kommer du nok snart høyt opp på google.no også :)

Og dette er jo vitsen med å få nevt en nettside ofte nok, jo flere sider med lenke til egen side, jo høyere opp på google.

Men hensikten må jo da være å ha positiv omtale på de øverste innleggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå lavmål å bruke alle tråder her for reklame for eget firma.

Jeg stiller meg ikke bak påstandene til denne fyren heller.

Hva en inverter gir uansett om du blander inn firkant, trapes, avlang, avlangmedbøy, krokete, eller sirkelspenning, resulterer uansett kun i normal norsk brukandes strøm ut igjen fra neste enhet som er strømadapteret til pcen.

En hvilken som helst enkel og billig inverter holder i massevis om man vil bruke det, men i dette tilfellet holder det jo med kun en strømforsyning til bil som jeg skrev lenger opp.

Hvorfor transformere opp og så ned med enda en unyttig enhet, når det holder med en liten og enkel?

La nå være å kommentere hvis du over hodet ikke har greie på hva du snakker om... Class ohlson har en med brukbar sinusbølge. Ikke hatt noe tull med den... Ca 300kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All omforming fører til tap og således redusert utnyttelse av batterikapasiteten. Å omformer fra 12V batteri til 230V AC og så til 19V på Pc'en vil medfører større tap en å gå fra 12V til 19V. En 12V PC adapter vil gi mer PC-tid enn et system som går vi 230V – alltid. Hvor mye en bedre utnyttelse avhenger av kvaliteten på omformerene.

Dell, og sikkert de andre leverandørene, leverer orginale 12V strømforsyninger til sine bærbare, dersom du har motforestillinger med å prøve f.eks Clas Ohslon varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All omforming fører til tap og således redusert utnyttelse av batterikapasiteten. Å omformer fra 12V batteri til 230V AC og så til 19V på Pc'en vil medfører større tap en å gå fra 12V til 19V. En 12V PC adapter vil gi mer PC-tid enn et system som går vi 230V – alltid. Hvor mye en bedre utnyttelse avhenger av kvaliteten på omformerene.

Dell, og sikkert de andre leverandørene, leverer orginale 12V strømforsyninger til sine bærbare, dersom du har motforestillinger med å prøve f.eks Clas Ohslon varianten.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.