Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny i Trondheim


Toril92

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flyttet hit nå i høst, og er veldig klar for å utforske det naturen har å by på. Før bodde jeg i selveste Gudbrandsdalen, og hadde Rondane på ene siden og Jotunheimen på andre. Rett og slett helt perfekt plassert. (Fatter ikke hvordan jeg kunne finne på å flytte fra der..)

Men, nå sliter jeg litt med å finne info om diverse turstier osv. Er det noen steder i Trondheim hvor det selges kart, evt. har info om turmulighetene her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Du har jo turbutikken til TT i Sandgata ( Trondhjems Turistforening ) http://www.tt.no

De selger kart, både lokale og nasjonale

Her kan du få all info du trenger vedr Trollheimen og Sylan

Dessuten har du jo Bymarka og mange turmuligheter i kommunene rundt byen

Løypekart bymarka : http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt kart over Bymarka (to utgaver: Sommer og vinter) og Estenstadmarka på de fleste bokhandler i byen.

I tillegg finnes Friluftskart Trondheim i målestokk 1:50000. Det dekker både Trh og områdene rundt (bl.a østover til Stjørdal sånn ca).

Også har du MASSE flotte fjellområder ikke langt fra Trh. Trollheimen og Sylan er fantastiske "lekegrinder" (ca 2 timer fra Trh med bil). I nærheten av Trh finnes også Brungmarka som gir ordentlig villmarksfølelse fordi den ikke er tilrettelagt med turstier og/eller merking. En tur i områdene rundt Vassfjellet er også å anbefale, for ikke å glemme Skarvan & Roltdalen som def. er verdt et besøk. Også må jeg nevne Jervfjellet (som kan nås enten fra Saksvikvollen eller Øvre Jervan) og Nordmarka (Klæbu). Og Dovre.... en helt spesiell opplevelse.

Ta deg en tur på nærmeste bibliotek. Der finner du gratis kart over flere friluftsområder (bl.a. Vassfjellet og Brungmarka).

GLED DEG til å utforske Trondheim og Trøndelag. Områdene står ikke noe tilbake for Rondane og Jotunheimen selv om vi ikke har så mange 2K-topper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du student på NTNU/Gløs? På Teknisk Hovedbibliotek (i Hovedbygningen på Gløs) har de alle M711-kart over hele Norge. Koster 5 kr å få kopiert et A3-ark i farger. Passer fint for litt kortere dagsturer/toppturer osv. hvis du bare trenger et utsnitt og ikke har lyst til å kjøpe hele kartbladet. Det er mange studenter som bruker tilbudet, så de i skranken er godt kjent med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du student på NTNU/Gløs? På Teknisk Hovedbibliotek (i Hovedbygningen på Gløs) har de alle M711-kart over hele Norge. Koster 5 kr å få kopiert et A3-ark i farger. Passer fint for litt kortere dagsturer/toppturer osv. hvis du bare trenger et utsnitt og ikke har lyst til å kjøpe hele kartbladet. Det er mange studenter som bruker tilbudet, så de i skranken er godt kjent med dette.

Kopierer denne offentlige instansen alt kopibeskyttet materiale for kr 5.-? Høres jo ut som et rimelig sted å gjøre innkjøp på... Si fra når de starter med å kopiere DVD-er og spill for kr 5.-, da tar jeg turen oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bil? Ta deg turen inn i Brungmarka, 25 min kjøring fra Trondheim. Mye bedre alternativ enn å gå i kø i Bymarka. Dessuten kan man spasere på milevis innover i fjellet og man møter nesten ikke folk. Parkér feks her: http://kart.gulesider.no/m/aNzow

Det er kanskje ikke så mye stier, men et godt kart gjør susen. Mesteparten av Brungmarka får plass i kartblad 1621-3 Støren i norgesserien 1:50 000. Men hysj, ikke si det til noen, vil nødig ha de hordene jeg observerte i bymarka etter en morgentur forrige søndag oppi der.. :D

Fiskevann er det også, fiskekort kjøpes på G-Sport Heimdal eller YX Klæbu.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre er en av mine favoritter. Tog til Kongsvoll hvis du ikke har bil.

Snøhetta er et naturlig mål, men det finnes mye mer å ta seg til der.

Fosen har mange fine turmuligheter. Med hurtigbåt kan du dra til Vanvikan og dra en tur på Munken.

Ellers alt som finnes på Størenkartet (N50). Brungmarka er den delen som ligger i Klæbu kommune. Flåmarka er den delen som ligger i Melhus kommune. Høyeste topp er Reinsfjellet (941 moh).

I Budalsfjella ligger Forolhogna nasjonalpark. Det fine med dette området er alle de åpne buene.

Kan leses om i boka Buene i Budalsfjella. Dette er et område som er greiest å nå med bil.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.