Gå til innhold
  • Bli medlem

På Preikestolen med hjerte i halsen


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Klikk her for full rapport med stemningsbilder: http://uteligger.com/wordpress/?p=590

Et av målene mine for året, var å ta turen opp på Preikestolen. Det skulle vise seg lettere sagt enn gjort, spesielt når ønsket var en dag med fint vær, samtidig som jeg hadde fri. Jeg har fulgt med på yr.no i lengre tid, men værmeldingen har vist regn, regn og atter regn hver gang jeg har hatt en mulighet. Når det en midtukedag i starten av oktober var meldt strålende solskinn, fant jeg ut at jobben måtte vike, og med en forståelsesfull sjef var turen et faktum. Jeg luftet tanken for svigersønnen, og jeg tror han brukte et halvt sekund på å bestemme seg. Svigerfars drøm

Vi reiser fra solskinn i Arendal på ettermiddagen, og etter noen timers kjøring melder vestlandsværet sin ankomst og vindusviskere går for fullt. På radioen går landskampen mot Kypros, og gledelig er det at våre menn vinner 3-1, men akkurat nå er tankene vendt mot morgensdagens opplevelse. Jeg vet at min lille høydeskrekk kommer til å gi skikkelig sug i magen når vi står der oppe på kanten, men jeg tror det er det som gjør det hele til en så stor opplevelse. Vi tar en av kveldens siste fergeavganger fra Lauvvika til Oanes og finner oss en plass vi slår opp teltet. Utrolig nok stopper regnet i det vi går ut av bilen, og starter igjen når vi legger oss inn i soveposene. Deilig å sovne til regn som trommer mot teltduken.

Neste morgen våkner vi til et flott vær, med masse sol og litt skyer. Yr.no har holdt det de “lovet” og det gjør opplevelsen mange hakk bedre, enn å stirre ut i tåkeheimen. Vi hiver nedpå frokosten og legger i vei oppover den storslåtte naturen. Som førstereisgutt må jeg si meg mektig imponert over den jobben som er lagt ned for å gi oss turgåere en fin vei til toppen. En steintrase med nærmest fliselagt presisjon og en sti av jernbanesviller over bløte myrer, gir oss en behagelig tur oppover. Så møter vi da også alt fra små unger til ustøe pensjonister med krykker som har tenkt seg til toppen.

Etter halvannen time er vi på toppen og ser Lysefjorden strekke seg innover landskapet under oss. Bare noen minutter til nå, så setter vi beina på det som er et av Norges mest populære turistmål. Vi tråkker over sprekken som går på tvers av Preikestolen, og tankene vandrer fort innom muligheten for om det noen gang vil gi etter og brase ut i fjorden. Vi står der og nyter utsikten i noen minutter. Jeg kjenner det kiler i magen og trenger å “klimatisere” meg litt før jeg våger meg ut de siste meterne til kanten av stupet. Samtidig ser jeg på alle som nærmest løper rundt og ikke er det minste redd for høyden. En asiatisk jente sitter på kanten mens kjæresten gjør klar kameraet som står på stativ. Minnet skal foreviges og selvutløseren starter, mens han spretter ut til kanten som om det ikke skulle være noe stup der.

Jeg tar mot til meg og nærmer meg forsiktig kanten. Utsikten og følelsene som strømmer gjennom kroppen kan vanskelig beskrives og må oppleves for å forstås.

Vi provianterer og koser oss på platået i en god stund før vi vender snuten nedover igjen med en herlig følelse i kroppen. Norsk natur er i verdensklasse, og jeg er utrolig takknemlig som har muligheten til å oppleve dette!

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar mot til meg og nærmer meg forsiktig kanten. Utsikten og følelsene som strømmer gjennom kroppen kan vanskelig beskrives og må oppleves for å forstås.

Da må det bli Kjerrag neste gang. Prekestolen er bare en krakk i sammenlikning. (600 mot 1000) og i tillegg har Kjerrag "bolten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt inhabil ift. Preikestolen og Kjerag, for jeg har har hatt Jørpelandsheia inkludert Preikestolen som lekegrind siden midten av 70-tallet. Skal man først sammenlikne de to turmålene, vil jeg heller gå ti turer til Preikestolen før jeg går en tur til Kjerag. Greit nok at Kjerag er (1000-600)/600=67% høyere, men jeg synes BÅDE at selve turen til topps OG Preikestolens fantastiske hylleform gjør den til et mye flottere turmål. Selve turen ut til Kjerag er direkte døll, men selvsagt er det fint på Nesatindane og kult med Bolten.

Gratulerer med flott fjellopplevelse. Jeg koser meg hver gang der oppe, selv om det er mye folk. Da vi gikk søndagstur dit på 70-tallet, gikk vi nesten alene, og de få vi traff, var stort sett lokale folk. Så tilstrømningen har vært eksplosjonsartet, med ca. 135.000 besøkende siste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt inhabil ift. Preikestolen og Kjerag, for jeg har har hatt Jørpelandsheia inkludert Preikestolen som lekegrind siden midten av 70-tallet. Skal man først sammenlikne de to turmålene, vil jeg heller gå ti turer til Preikestolen før jeg går en tur til Kjerag. Greit nok at Kjerag er (1000-600)/600=67% høyere, men jeg synes BÅDE at selve turen til topps OG Preikestolens fantastiske hylleform gjør den til et mye flottere turmål. Selve turen ut til Kjerag er direkte døll, men selvsagt er det fint på Nesatindane og kult med Bolten.

Gratulerer med flott fjellopplevelse. Jeg koser meg hver gang der oppe, selv om det er mye folk. Da vi gikk søndagstur dit på 70-tallet, gikk vi nesten alene, og de få vi traff, var stort sett lokale folk. Så tilstrømningen har vært eksplosjonsartet, med ca. 135.000 besøkende siste år.

Takk, takk :? Jo, det var en flott opplevelse som helt sikkert ikke blir med denne ene gangen. Det skal bli spennende å forsøke seg på Kjerag også, så får vi se hva jeg synes om opplevelsen av disse to plassene. Fordelen med Kjerag er den kortere reiseveien fra Arendal, samt flere overnattingsmuligheter på veien opp til toppen. På vei opp til Preikestolen Fjellstue virket det ikke til å være så populært at man teltet. Vi fant nå en grei plass alikevel og ble i alle fall ikke jaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål fra en som ikke har vært på Kjerag; den bolten som alle tar bilde av seg selv på, er det virkelig tusen meter rett ned under den? (Sjekk for løse skolisser før man går ut på.)

Mmmnei, men det er 1000 meter ned.

Rett under bolten ender du i fjellveggen, men du stopper ikke før du er i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.