Gå til innhold
  • Bli medlem

Kultivering av overbefolkede vann


Borgar

Anbefalte innlegg

Var på fjelltur til eit vatn langt oppe i Tafjordfjella i helga. Stor fisk der før i tida. Siste par tiåra har vatnet blitt lite fiska i. Snakka med dei som kultiverte det før i tida. Dei var fortvila. Færre folk fiska der. Storfiskane har forsvunne, og no har vatnet blitt endå eit overbefolka vatn på Sunnmøre. Eg fekk 16 fiskar i sluddbygene. Samtlege var mellom 20 og 30 cm. Hofiskane hadde rogn sjølv om dei var små. Den eine mannen som framleis fiskar i vatnet seier han kjempar ein fortvila kamp. Han tok ut 200 fisk for eit par veker sidan, men det er berre ein drope i havet. Vatnet vender tilbake til normaltilstanden med mange og små fiskar. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Flott tråd!

Utfisking er og blir vanskelig i overbefolkede røyevann, og man ser ikke om man lykkes før hardt fiske i flere år. Hvis det er mye dvergrøye så kan det vise seg å være en umulig oppgave, og man trenger i så fall nytt genmateriale i vannet. Jeg oppfordrer ikke til ulovligheter, men det er ikke enkelt å få det til på lovlig måte. Krever en del papirarbeid og en velvillig fylkesmann. Når det gjelder rusefiske så kan man enkelt lage en slik med litt utstyr. Har en link til hvordan man lager slike selv: http://www.villmarken.net/hvordan-lage-en-fiskeruse.64815-941.html.

I tillegg får man tak i svært finmaskede garn på blant annet storruser.no. Hvis du vet hvilken størrelse på fisken du ønsker å fiske på så har de stor kompetanse på hva du trenger. Når det gjelder antall fiskedøgn med garn, så er det å foretrekke mange garn pr døgn og flytte på garna når fisket går i mink. Å stenge bekkeløp med garn og aller helst med ruser har svært god effekt. Fisk som er gytemoden når størrelsen er liten er alfa omega. Kanskje den mest effektive kultivering som kan drives?

Dialog med grunneier er viktig. De fleste grunneiere er positiv. Grunneiere som er negative lar seg ofte overtale hvis man driver litt opplysningsarbeid og viser at man er seriøsitet i det man driver med.... Rapportering i forhold til hva som tas ut og stikkprøver i forhold til effekt gir goodwill over tid, og er spennende for både grunneier og utfisker.

Det jeg er usikker på er følgende: Når man utfisker i overbefolkede vann med garn så kan det synes at man forbedrer levekårene for fisk som går gjennom maskestørrelsene. Har ingen dokumentasjon på dette, men har hørt om vann som det ikke hjelper med utfisking. Er dette årsaken eller er det andre faktorer som spiller inn. Har også hørt om vann der det er tatt ut flere hundre tusen fisk med ruser uten at vannet blir bedre. Hva kan dette skyldes? Det høres jo ulogisk ut.... Noen erfaringer?

Vil til slutt komme med en utfordring! Sats gjerne på et nærliggende vann som er lett tilgjengelig. Det letter arbeidet og man slår samtidig et slag for kommende fiskere. Sikter her spesielt på rekruttering av barn i forhold til fiske :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Borgar

Jeg har endel erfaring med relativ omfattende tynningsfiske, og skal driste med til å komme med noen innspill:

først: er det slik at det dreier seg om et lite skogsvann på 20-30 mål med rein ørretbestand? Med utgangspunkt i et normalt skogstjern: Litt avhengig av hvor dypt tjernet er (når sollyset til bunn og lager store produksjonssoner ute i vannet osv ??) ta utgangspunkt i en årlig tilvekst på 0,4-0,6 kg/mål, og 1,5 kg biomasse per mål under oppstart. Beregn hva du må ta ut ut i fra det. Ta gjerne opp mot 90% av biomassen fra start av.

Tynningsfiske tar tid. Det er først når det vokser frem ørret som har hatt gode vekstforhold fra starten av livet at du virkerlig ser resultatene. Slik er det bare. Underveis kan du observere at voksen fisk får mer kjøtt på kroppen, men størrelsen skjer det lite med på allerede gytemoden ørret.

Sørger du for å bruke garn som er småmaskede nok? Det er ofte ikke nok å ta gytefisken. Du må sørge for å ta mye av de små underveis. Sjekk på www.dreamtm.no som garn ned mot 10mm maskevidde bundet i 0,10mm nylon. Disse garna tåler ikke mye, men er utrolig effektive på ørret ned i 6-7 cm.

Et annet tips er å rake over gyteområdene med ei jernrive etter at gytingen er over. Slik får du begrenset tilvekst av yngel.

til sist: slipp ut igjen de store fiskene. Disse har hatt suksess i vannet ditt og disses avkom er per def. mer tilbøyelig til å ha suksess i ditt tjern. Dessuten er de allerede attaktive sportsfisk. Litt gøy å vite at det går noen fine fisk i vannet du holder på med.

Lykke til!

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette lov? Og er det best for naturen eller sportsfiskeren?

Just asking! :)

Selvfølgelig er det lov å tynningsfiske for å kultivere bestanden. Fisken blir friskere og sundere, og sportsfiskeren får større og penere fisk å fiske på. Bra for både sportsfisker og natur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Personlig tror jeg at metodene for kultivering gjør like mye skade som gang. Det er flere faktorer som kan spille inn.

1. Har det vært noen dårlige insekt år?

2. Balansegangen i fiske av storfisk vs. småfisk. Hvor mange storfisk skal du ta ut per småfisk.

Vannet er som alt annet i naturen underlagt Darwin. Den mest effektive og kloke fisken vokser seg større mens andre vokser lite. De små fiskene og evt. yngel blir deretter mat for den effektive storfisken. Verden er ikke slik at alle fisk får lik mengde med mat og trenger lik mengde med mat hele tiden.

Ja, i et veldig langt perspektiv har du forsåvidt rett i det før eller seinere vil oppstå en ny balanse i vannet mellom stor og liten fisk. Det vil ta svært lang tid, og problemet er da at vannet vil tåle svært liten beskatning av de store (mest attraktive fiskene for sportsfiskerne) individene før ubalanse på nytt oppstår. Bestandene er jo tilpasset at det tidligere ble fisket til matauk. Overbefolknigsproblematikken oppsto jo etter at garnfiske til matauk opphørte. (nå snakker jeg ikke om dette konkrete vannet, men om den generelle overbefolkningsproblematikken nå hele norge sliter med)

I et lite vann med kanskje kun en ørretstamme er det hele enkelt. Øs opp, men pass på å fiske noenlunde jevnt på de forskjellige årsklassene. gjerne la de store gå.

I større innsjøer, med mange arter, og gjerne flere ørretstammer som har ulike egenskaper er tingene mye mer komplekse. Her er det veldig lett å fiske feil.

Kul tråd forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist sommer var jeg på besøk på hytta til en bekjent, og der hadde de drevet med kultivering av vannene i mange år.

Noen vann hadde kilos ørret, mens i andre var det tendenser til at det var småfisk i overflod.

Dette løste de med å bruke katenot. Da sopte de over et etort område og trakk fisken på land.

Nota dreper ikke fisken så det var mulig å plukke ut den fisken som skulle leve videre i vannet.

I røyevann kan man f.eks. bruke not sent på høsten, når det har blitt nesten mørkt. Da går røya inn på grunna og i noen tilfeller også opp i små bekker. Da er det bare å hente opp "tusenbrødrene".

For noen år siden var jeg også med på å hente røye med hov. Et bilbatteri, en tusenmeter og en lanskaftet hov. Det ble over 7 kilo røye på under halvtimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utviklet en ny taktikk som går ut på at jeg stort sett bare fisker i vann som ikke har noe spesielt kultiveringsbehov og som har mye stor fisk. I de vatna er det hardest beskatning på storfisken, men det virker som om det ikke er så farlig ettersom det er godt næringsgrunnlag. Mye marflo gjør at fisken fort vokser seg stor og feit. De kan nå ei vekt på 3-4 kilo uten å gå over til utpreget fiskediett. Det er lett å se fordi mange av de store fiskene er knallfeite med lite hode. Noen få går derimot over til fiskediett og de har mye større hode og kraftigere kjever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utviklet en ny taktikk som går ut på at jeg stort sett bare fisker i vann som ikke har noe spesielt kultiveringsbehov og som har mye stor fisk. .

Ja, det merkes jo at flesteparten tenker slik. Tror ikke det kvalifiser for å kalles "ny takttikk".

Tenk hvor mange flere gode vann du kunne velge blandt dersom flere bidro til høyere fisketrykk i vann med overtallige bestander. Da hadde dere sluppet å reise fordømt langt avgårde hver gang også...

Vil også si at dette med innlandsfisk også har endel etiske aspekter vi bør ta innover oss. I de store innsjøene i Sør-Noge så dør hundrevis av tonn fisk en naturlig død hverdt år. Speisielt sik - forøvrig Nores mest eksklusive sportsfisk - kunne mettet mange munner det...

D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det merkes jo at flesteparten tenker slik. Tror ikke det kvalifiser for å kalles "ny takttikk".

Tenk hvor mange flere gode vann du kunne velge blandt dersom flere bidro til høyere fisketrykk i vann med overtallige bestander. Da hadde dere sluppet å reise fordømt langt avgårde hver gang også...

Vil også si at dette med innlandsfisk også har endel etiske aspekter vi bør ta innover oss. I de store innsjøene i Sør-Noge så dør hundrevis av tonn fisk en naturlig død hverdt år. Speisielt sik - forøvrig Nores mest eksklusive sportsfisk - kunne mettet mange munner det...

D

Poenget mitt er bare at det ikke nytter å kultivere overtallige bestander med kasteslukstanga eller fluestang. Da må man over på garn og rusefiske etter småfisken, som forøvrig har vært diskutert her nå. Og isteden for å bruke tid på et kanskje håpløst kultiveringsprosjekt velger jeg heller å bruke tida på å dra til gode vann. Det skal ganske mange stangfiskere til for å gi bidrag til å redusere tusenbrødre... Derfor er det ingenting galt i å bevisst lete etter de beste vannene og konsentrere fiske sitt der. Det er rimelig stor forskjell i tilfredsstillelse av fiskefeber å dra seg en 3-kilos i forhold til en 3-hektos.. Å måtte vandre langt avgårde innover fjellheimen for å komme til gode vann gjør meg ingenting. Det er gir bare god trening, mer naturopplevelse og lengre avstand fra sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis mange nok stopper og fisker noen småfisk så hjelper det faktisk. Problemet selvforsterkes jo av at alle labber forbi disse vannene og skal videre til de få vanna med naturlig pen fisk. Om man heller ikke har noen tilknyting til vann/sted føles det jo også fånyttes å sette noe - skjønner godt. Det finnes dessuten mye uvitenhet/vranghet blandt grunneiere, og for ikke å snakke om inkompetanse i sportsfiskeklubber/jff'er.

Men tynningsfiske/kultivering er ikke nødvendivis overkommelig, og når en ser reslutatene er det gøy. Selv tynningsfisker jeg en meget stor og kompleks innsjø. Og det funker - bare man går hardt nok til verks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.