Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøre inn mot Femundsmarka fra svenskesida?


Avd_Stavanger

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er en gjeng som skal gå en liten uke i Femundsmarka fra helga av. Har sett på kartet, og lurer på muligheten for å kjøre inn i området fra svenskesida. Ser ut som det går en skogsvei ganske langt inn, fra et sted som heter Tännäs, og helt inn til Käringsön. Er det noen som vet om denne veien er åpen for ferdsel med bil? Kjipt å kjøre så langt og bli møtt av en bom... :lol:

Tenkte da å gå herfra og langs Rogen inn i Femundsmarka. Tar gjerne imot turforslag og andre tips i den forbindelse også! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Veien i Sverige vet jeg dessvere ikke noe, men jeg lurer på hva formålet med turen deres er? Er det fisking, er jeg redd dere kan bli skuffet, det er noen tøffe begrensninger i Femundsmarka for tiden.

I elver/bekker fiske forbudt f.o.m 15.09 t.o.m 31.10. Fiske etter ørret forbudt over alt i samme tidsrom. I Femundselva fra utløpet av Galtsjøen fiske forbudt f.o.m 15.09 t.o.m 31.05.

3. Det er fiskeforbud 15/9-31/10 i Røavassdraget, Mugga, Steinfjellet, Kamptjønnan og Volsjøen, dessuten nærmere elve- og bekkeos enn 200m i Midtre- og Nedre Muggsjø og Flensjøen i forbindelse med gytetid for ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjøre inn til Kjeringsjøen eller Kjeringsjøvallen.

Kan parkere mot avgift begge steder om sommeren, hvordan det er nå vet jeg ikke.

Parkerte selv på Kjæringsjøen i sommer, Det bor folk der men om de bor der hele året vet jeg ikke. Han er oppsynsmann så godt mulig de er der hele året.

Du kan ringe Kjerringsjøen å høre evt 0684-28022. De selger og fiskekort så de vet hva som gjelder av fredningsregler for hvert område.

Det går sti derfra via Rødviken til Reva f.eks.

PS! Tännas er ikke noe storby så ikke glem å kjøp noe på veien opp, annet enn litt fiskeutstyr.

Har du dieselbil så ha full tank, stasjon der har bare bensin. Nærmeste er vel Funäsdalen eller Hede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet for min egen del er nok først og fremst sjølve turen og fotografering. Er nok eit par andre som er med som har lyst å prøve stanga, men ingen av oss er kjempe fiskefanatikere... :)

Prøvde å ringe oppsynsmannen, men kom ikkje gjennom. Kan jo sjå ut som det bør gå greit å komme seg inn der, men får uansett prøve å ringe igjen seinere. Tusen takk for tipset om manglende dieselpumpe forresten! Den type informasjon kan det være greit å ha! :P

Hvorfor er det forresten så sterke restriksjoner på fiske? For "mange" som bruker området de seneste årene eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ringte selvfølgelig landsnummer til Sverige? :)

Fullt nummer fra Norge er 004668428022

I følge info på DNT er det åpent hele året og leier ut hytter. Det er noen små hytter rundt omkring på tunet.

Kan jo kanskje være greit å boke plass for å komme opp sendt en kveld og ta en natt der, så starte på turen tidlig dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.