Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP! Arcteryx Axios50L vs Osprey Exos 46L Hva skal man velge?


Tjukken

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp her folkens!

Er det noen som har erfaringer med disse sekkene?

Skal brukes på fjell/skogsturer året rundt, og noen sykkelturer.. Er ingen klatrer!

Axios mangler lufting i ryggen, det har Exos.

Exos mangler vertikalmulighet til hovedrommet, det har Axios.

Exos er lettere men virker ikke like robust (??) og

tro kanskje Exos tåler mindre vått (??).

MEN det at Axos ikke har lufting i ryggen, det har den 30+6L sekken jeg

har, kan være en deal breaker. Begge koster rundt 1800,-!

Erfaringer erfaringer folkens, trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Axios har bra lufting i ryggen takket være materialet ryggplata er laget i, samt at den har masse små fordypninger som lager luftlommer. Robust er den dog ikke i det hele tatt, veldig tynt stoff. Min viste slitasje etter få turer i påsken.

Solgte den og kjøpte en Bora 50 istedet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt exos 56 på noen turer og er fornøyd med den...

Eneste jeg må klage på er den vannrette metallpinnen/bøylen som går over ryggen på sekken. Pakker du sekken passe full så kan du risikere at den hopper ut av festet...spør du meg så er det en dårlig konstruksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt exos 56 på noen turer og er fornøyd med den...

Eneste jeg må klage på er den vannrette metallpinnen/bøylen som går over ryggen på sekken. Pakker du sekken passe full så kan du risikere at den hopper ut av festet...spør du meg så er det en dårlig konstruksjon

Kjøpte en exos 46 da sportsnett hadde sommersalg i hele butikken, og det samme skjedde meg på første telttur (full sekk!). Fant ut at sekken funka like bra uten. Sparer 30g ved å droppe bøyla pluss vandrestav-stow-on-the-go-tullet :lol:

Ellers veldig forøyd med sekken! Veldig digg med lufting i ryggen, både på lette dagsturer med høyt tempo, og på overnatting med tyngre bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Exos og Axios.

Exos blir brukt om sommeren med vekt under 10 kilo. Ventilasjonen i ryggen er meget behagelig men bæresystemet er noe spinkelt.

Axios brukes med vekt over 10 kilo og om vinteren. Sekken er my lunere mot ryggen når det er kaldt. Den er solid og har et godt polstret hoftebelte som overfører vekt mye bedre en Exos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.