Gå til innhold
  • Bli medlem

Over De Syv Søstre (Til slutt)


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Fløy inn til Brønnøysund denne torsdag 22. september. Kom meg på bussen oppover riksveg 17 til Sandnessjøen. En buss og ferjetur som går gjennom et nydelig Helgeland landskap. Parkerte offshorebaggen i oppbevaringa på SS buss stasjon. Tok så bena fatt tilbake den samme vegen tilbake og etter halvannen times traving ankom jeg trafostasjonen under Grytfoten. En stille og grei plass til å slå opp teltet på. Søstrene stod som bautaer mot den mørke høsthimmelen.
De syv søstre sett fra ferja.
49403073.jpg
Våknet til tåke om morgenen og låg og drøyde den litt og så det letta-
Bestemte meg for å gjøre et forsøk, og pakket ned telt og pose.
33803688.jpg
Men 10 minutter etter da sekken var pakket så det slik ut:
86341956.jpg
Tok likevell avgårde og tåka kom og gikk. Ikke så ofte det var utsikt utover Sandnessjøen og skjærgården på Helgeland
92318522.jpg
Stien oppover var greit merka og det var tilogmed lagt ut tau på de bratteste partiene. Sikkert for gamle besteforeldre som meg med 18 kilo sekk på ryggen.
41189476.jpg
På toppen av den nordligeste søstra, Botnkrona, var tåka tett som graut. Jeg innså at dette ikke ville være noen stor opplevelse og bestemte meg for å returnere. Men etter å ha gått ned et par hundre høydemeter forsvant den hvite skiten. Orket ikke tanken på å gå opp igjen på Botnkrona og videre på stien der til Grytfoten. Skar derfor over på nordsiden av Botnkrona og følgte bunnen av stupa og dreide så opp på bandet mellom Botnkrona og Grytfoten. Her oppe ble været helt elendig med vind, tåke og hagl. Her skulle jeg ha funnet stien, men så ikke spor av den. Fant heller en rolig krok og fikk opp teltet selv om det var tidlig på dagen. Godt å komme ned i dunposen og varme seg litt. Senere mot kvelden roet det seg og tåka lettet av og til. Kom meg ut og fant stien bare 50 meter nedenfor teltet. Såg også at jeg lå rett under Grytfoten.
Rolig sted rett under Grytfoten:
99526392.jpg
Neste morgen var tåka like tett, men stien var tydelig merka så ingen problem med å finne fram.
Etter en halv time var jeg på Grytfoten.
84656887.jpg
Ned igjen fra Grytfoten og videre til Skjerdingen
Ingen tvil om at her går stien til Skjerdingen:
36735126.jpg
Videre til Skjerdingen gikk det i tett tåke, tiltagende kuling, regn og hagl. Da jeg ankom toppen hadde jeg fått nok. Snudde bare demonstrativet rundt varden og gikk ned igjen. Slengte en stein i retning av tvillingane og forbanna været, uflaksen og de helvetes søstrene. Rotet meg tilbake til Grytfoten og fant en sti som var merket herifra og ned til trafoen. Fulgte stien og svaene nedover og kom under tåka i 300 meters høyde. Men da jeg ankom trafoen var hele tåkeskiten borte og tindene stod der og gliste av meg. Fikk opp teltet og utstyret og lot det tørke et par timer mens jeg tok en middagslur og forbannet avgjørelsen på å gå ned.
34653934.jpg
Utpå ettermiddagen ble iveren etter å komme opp i fjellet for stor. Jeg fikk pakket ned og travet langs asfalten et par kilometer nedover og tok opp på bandet mellom Skjerdingen og den lille Tvillingen. Kjente at humøret var på topp igjen og tok de 700 høydemeterene på en time og kvart.
97434758.jpg
Ankom fortoppen til den lille Tvillingen. Merkelig at bok til signering lå på denne toppen og ikke på tvillingen. Fpr å komme opp på tvillingen måtte jeg ned igjen en 20-30 meter i et skar og så litt artig klyving opp på selve tvillingen.
Her i skaret var et par blokker kilt skikkelig i sammen. De får nok stå slik noen år til før tyngdekraften tar dem.
97624099.jpg
Fra den lille Tvillingen og mot Skjerdingen. Toppen hvor forbannelsene over tåketuren ljomet.
80091038.jpg
Store Tvillingen og Kvasstinden sett fra den lille.
73472797.jpg
Nesten slik jeg vil ha det på tur. Utsikt !
37488887.jpg
Jeg tok meg god tid på lille Tvillingen, satt lenge og nøyt kvelden. Tuslet deretter opp på den store og ankom i tussmørket. Satt lenge og beundret utsikten. Til slutt var det nesten svartmørkt. Bare en liten glans etter solnedgangen i vest og noen lys fra Sandnessjøen. Men også noen grønne striper nordlys på nordhimmelen.
Jeg fikk til slutt tent lyset i capsen (en genial oppfinnelse). Og kløv nedover mot Kvasstinden. Fant et par tre kvadratmeter nesten flatt stykke moderjord og fikk opp teltet. En flott ettermiddag/kveld hadde det vært. Det gav store forhåpninger til resten av turen i morgen.
Men bare en time over midnatt hørte jeg regnet på duken, og vinden økte på. Våknet igjen i 6 tiden i drittvær. Sov bare videre, men i halv åtte tida kom det ei vindkule mye sterkere enn de andre. Hele høyresiden av teltet reiste seg. Tomsekken som låg der ble kastet opp i telttaket og ramla ned på meg. Jeg måtte bare hive meg over til høyre og presse teltet ned igjen. Kom meg ut og så at to bardunfester var røket. Havlslarvet bardunfesting kunne ha kostet dyrt.
Elendig utsikt før dagens marsj.
24862587.jpg
Jeg lå og roet meg ned og ventet til været løyet litt, men den forbannede tåka var komen for å bli. Typisk pålandsvind her i de kystnære strøk.
Kom meg rundt Kvasstind og begynte på tåk turen til toppen. Merket ikke at det var spesielt bratt her, men tåka skjulte det meste. Fjellet var som på alle de andre toppen svært godt å gå på, men ikke noe særlig å ta på. Virket som en gneis med innsmeltede glasskrystaller. God friksjon var det i hvert fall. Rundet varden og ned att og tok fatt på turen bort til Stortinden. Som ved et under letta tåka der over alle toppene så jeg fikk slengt avgårde etraskt foto mot Søstrene før det lukket seg igjen . Traska ned til vegen utennom stien og labbet de to timene inn til Sandnessjøen. Hele tiden under streng oppsikt av søstrene som nå ble klarere og klarer. Et hotellopphold i Sandnessjøen gjorde godt før heimreise dagen derpå. En kronglete veg over Søstrene var over. Men jeg kommer nok tilbake en gnistrende fin sommerdag.!!! For her er det fint....... :)
20023653.jpg
En kronglete og lang tur over søstrene ble det. Me lett sekk kunne det ha gått på en lang sommerdag. Nå ble det to netter og tre dager.
66477675.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott rapport! Ikke mange som går der så sent på året.

Gikk du over selve Stortinden/Breitinden? Altså hele ryggen? Ser slik ut på ruten du tegnet.

Det er ikke helt vanlig og jeg trodde det var noe bratt enkelte steder på oppstigningen der?

Ref bildet http://www.kjiver.no/images_7sostre/DSC_3536.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var siste dagen og jeg hadde god tid gikk jeg utennom løypa over den siste søstera, Stortinden.

Nøyaktig hvor jeg gikk vet jeg ikke, men noen bratte partier var det, kjiver-

Tuslet rundt og fram og tilbake, men satte bare en strek over kartet.

Hadde ikke fly før på formiddagen dagen etter så tok meg god tid.

Søndags ettermiddag i Sandnessjøen fristet ikke alverdens.

Her på Stortinden satt det også ganske tett med ryper. Ganske hvite i drakta.

Joda Emil, det ble en omfattende tur, men framdriften var heller skral til tider.

Heldigvis hadde jeg god tid... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig høstturbeskrivelse fra "steinsøstrene", Dag. :lol: Har du sett deg ut nye turmål i området for neste sommer, eller er det andre deler av vårt langstrakte land som vil prioriteres? (Lovund 658 moh kan forresten anbefales!)

Neste vår blir det garantert ny tur til Nordland, dersom været ikke blir helt ille.

Nå med bil for å være mer fleksibel i denne flotte landsdelen.

Andalshatten blir turmål. Skitur i på Svartisen, og en tur til Lovund og Trænastaven står på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag heller nok mest over mot Øyvindvær han også ja... :lol:

Har gått mange nok ganger og forbannet vær og vind, på Dyrhaugsryggen høsten 1999 hadde jeg rett og slett driti meg ut pga raseriet over skyene hvis jeg hadde truffet folk... Men den teltplasskroken under Grytfoten så jo bare herlig ut da! :lol: Kanskje litt ukomfortabel, men man må jo få følelsen av å klare å innrette seg etter forholda der...

Mange herlige motiver langs De Syv Søstre som fortjener godvær ja! Kanskje får vi tatt turen sammen når du skal tilbake? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fin turbeskrivelse. Håper du får bedre vær neste gang!

 

Jeg er meget godt kjent i Søstrene og vil fraråde folk å gå turen slik du gjorde det. Særlig når det er dårlig vær bør man følge den merkede ruten. Det er vel i snitt 2-3 stykker som går seg vill i området årlig. Jeg vil også fraråde bestigning av det høyeste punktet på Tvilling Nord. Toppkassen står på fortoppen fordi klyve/klatreturen over til det høyeste punktet er luftig og utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.