Gå til innhold
  • Bli medlem

Fakta på lørdag - NRK


Max1

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke fått sett igjennom hele men ja, sitter med litt blandede følelser her. Det er jo artig at de har lyst til å prøve seg på jakt men herre gud eller alla eller hva nå det er, man kan trykt si at den gjengen sklei ikke rett inn i fjellet og skogen. :)

Edit: i tilfelle noen skulle lure, jeg syns dette er ett supert tiltak. Blandede følelser handler mer om hvor komisk det hele utartet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, for en gjeng :D Men det er jo knallbra om de får snusen på det gode liv i skauen, fremfor å bare drive dank utenfor kjøpesentre i Oslo. Skogen og fjellene er ikke bare for de "innfødte", men for alle. Skulle ønske flere, nordmenn også, kunne finne gleden av friluftsliv, og ikke bare slentre rundt i byene med buksa nedpå knærne, caps`en på skeiva og Ipod på øret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å se en :) i forbindelse med skikkelig integrering.

Rasister har jeg ingenting til overs for.

Du kaller meg en rasist? Basert på det? Det forteller vel en god del mer om deg enn om meg.

Uttrykket hadde ikke noe som helst med rase å gjøre. Synd du setter folk i bås på den måten, hvilket er det samme som rasister er flinke til å gjøre. Altså, dere har mye til felles :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fant ikke innslaget på nettet, men forstår av innleggene at det handlet om innvandrere som lærer om jakt i Norge.

Jeg har alltid hevdet at hvis vi skal mene noe med integrering av mennesker fra andre land og kulturer så burde vi lære dem ekte norsk friluftsliv. Her kunne f.eks. speideren gjøre en kjempejobb blant innvandrerbarna, men på grunn av speiderens kristne profil så stenger de elegant døra for de fleste med en annen religion.

Når det gjelder jakt så er ikke dette noe særnorsk fenomen. I f.eks. Pakistan, India, Afganistan osv. osv. så har de en like gammel og like utbredt jakttradisjon som vi har, og mange av vår nye landsmenn som kommer tilbake til sine hjemland og viser bilder fra jakt i Norge opplever faktisk at deres landsmenn tror at det er de som har tatt sine jakttradisjoner med seg til Norge.

Jeg tok en gang en afrikaner (oppvokst i Italia) med opp til Preikestolen, og det ga meg en venn for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller meg en rasist? Basert på det? Det forteller vel en god del mer om deg enn om meg.

Uttrykket hadde ikke noe som helst med rase å gjøre. Synd du setter folk i bås på den måten, hvilket er det samme som rasister er flinke til å gjøre. Altså, dere har mye til felles :)

Du snek deg pent unna den ja 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet navnet Tor Erlend Bach, som er arrangør og leder (?) av dette prosjektet, og må si jeg ble litt satt ut :) Kildene er høyst tvilsomme, men påstandene er påfallende sammenfallende og konsise. Hvilke motiv han har for å dra med seg disse innvandrerguttene til fjells får være hans eventuelle problem, men håper ingens tillit blir utnyttet (det gjelder også det lokale jeger og fisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet navnet Tor Erlend Bach, som er arrangør og leder (?) av dette prosjektet, og må si jeg ble litt satt ut :) Kildene er høyst tvilsomme, men påstandene er påfallende sammenfallende og konsise. Hvilke motiv han har for å dra med seg disse innvandrerguttene til fjells får være hans eventuelle problem, men håper ingens tillit blir utnyttet (det gjelder også det lokale jeger og fisk.)

Fant oppleget hans ganske useriøst. Eneste unntaket var at han heldigvis reagerte når ungdommene poserte med våpnene rettet mot hverandre på bilder på nettet. Han ga dem 6 måneder utestengning fra våpenbruk: Altså ble det ikke noe jakt på vårparten for dem...

Det jeg reagerte mest på var holdninger som at det skulle bli kult å gå ut å "drepe noe". Han hadde jo bare spilt krigsspill, men nå fikk han kanskje endelig drept noe på ordentlig. Uttalt mens han i spillet går rundt og skyter.

Det var flere slike ting jeg reagerte på. Også holdninger en del viste frem, selv etter avlagt jegerprøve.

Forøvrig pussig at NRK sletter et egenprodusert faktaprogram etter så kort tid. Tro om noe kom opp i ettertid av programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig bra tiltak og det så ut som om personene i filmen etter hvert fikk sansen for friluftsliv og kanskje en hobby for livet :D

Men etter et kjapt google-søk på lederen kan man ut ifra meget tvilsomme kilder nesten lure på hvordan han har fått våpen-tillatelse... Men all honnør til han for et veldig bra tiltak, uansett hva han har drevet med tidligere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildene som dukker opp med google søk er såpass tvilsomme at jeg synes de ikke bør brukes som grunnlag for å sverte denne mannen.

Samme googlesøk avdekket dette selskapet http://www.wildx.no/, der Bach er daglig leder. Websiden deres ser jo tilforlatelig ut, uten at jeg ukritisk lar meg dupere av fornuftig design, innhold og menystruktur.

Dersom dette tiltaket er hva det gir seg ut for så er det KNALLBRA. Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fra dette programmet at det er en scene hvor en eller annen gangstergjeng skal skyte en and uti en myr?

Dersom det er det: Jeg og en kompis så akkurat den scenen ved en tilfeldighet på TV. Det var nok til å få oss til å skifte kanal. Latterlig, uetisk og useriøst opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fra dette programmet at det er en scene hvor en eller annen gangstergjeng skal skyte en and uti en myr?

Dersom det er det: Jeg og en kompis så akkurat den scenen ved en tilfeldighet på TV. Det var nok til å få oss til å skifte kanal. Latterlig, uetisk og useriøst opplegg.

Ja, samme program. Selv synes jeg ikke den scenen var den verste. Jeg skjønner at de blir gira i sitt første møte med skytbart vilt. Dog var det mye annet som var desto mer latterlig, uetisk og useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle rakk bli våte på beina før de fanget den stakkars anden. ANyways, programmet er godt for noe. Før dette var INGEN i min omganskrets interessert i delta på jakt, mens nå vil flere delta på kurs. Holdningen er litt sånn "Klarte DE det, kan hvertfall jeg!"

I den anledning. Noen som kan gå god for et jegerkurs i Oslo etter egen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett hele programmet, så mulig jeg har gått glipp av en del...

Men som jeg ser det så er det en gjeng ungdommer som har lyst til å lære seg jakt. Før dere kritiserer for mye, så husk at disse har vokst opp i byen, sannsynligvis med minimal kontakt med natur og friluftsliv fra før. Om de heter Ali eller Arne har ikke noen betydning, vokser du opp uten den minste form for friluftsliv, har du ikke ballasten til en ungdom som har vært med faren sin på jakt siden han kunne gå, vært på fisketurer og hatt et par hytte til hytte-turer. Men skal de ikke få prøve seg likevel?

At det koker litt i toppen på de første jaktturene er vel heller ikke så uvanlig? Regner med de fleste jegere her inne var noe "heitere" på sin første jakttur enn de er nå... Da jeg var 16 år og kjørte moped opp til fjellet med hagla på skuldra for å gå på mine første jaktturer gjorde nok jeg også en del som ikke nødvendigvis hadde sett så bra ut på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.