Gå til innhold
  • Bli medlem

Stødig kajakk??


sherpa

Anbefalte innlegg

Har en Otium Winner 520 * 56 cm kajakk som jeg er fornøyd med.

En kompis som skal kjøpe kajakk mente den var noe ustabil.

Er det noen av dere som har erfaring med denne kajakktypen kontra andre?

Hasle Excursion 500 * 56 er et av alternativene han vurderer.

Er det noen forskjell på tverrprofilen på disse som skulle tilsi forskjell i stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Be kameraten din ta en titt på Prijon Kodiak! :)

Den er utrolig stødig, har stor lasteplass og er flere ganger kåret til den raskeste plastkajakken!

Kajakken tåler også mye juling. Om man kommer borti stein og andre skarpe ting, så er resultatet kun små riper som du enkelt fikser med tapetkniv. At den er utstyrt med heve/senkeror som du bemanner fra cockpit er genialt når du skal ut og inn fra land, samt om du padler grunne partier.

Har vært på tur i 2 uker med stappa lasterom og bagasje på dekk uten problemer. Den går da selvfølgelig noe dypere, men merkes knapt på framdriften! :roll:

Basert på mine erfaringer så anbefaler jeg den på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan anbefale Venture Easky 17. Har fått ca. 40 turer med den i år :den er stødig og har stor cockpit kombinert med gode lårstøtter. Den er også lagd i PE-plast og tåler det meste. Easkyen har knekkspant som gjør det lett å svinge ved "kanting" av kajakken i tillegg til ror og sveipetak. Det liker jeg godt. :roll: Den har også god nok plass til overnattingsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kajakk har to typer stabilitet, primær og sekundær. Når kajakk føles ustabil når du sitter stille eller padler rolig så har den i alle fall lav primærstabilitet, men den trenger ikke å være en velte-petter fordi. Mange kajakker som har lav primærstabilitet har høy sekundær stabilitet, dvs når du legger deg mot en av siden så vil den ha høy motstand mot å tippe over. Motsatt så finnes det kajakker med høy primærstabilitet som da føles stabil, men når en kommer over et punkt så tipper den veldig fort. Jeg vil hevde at en kajakk som er 56 cm brei vil være stabil, på den ene eller andre måten.

Jeg har erfaring med Hasle Explorer og 520 Excursion og synes at Excursion kajakken var mindre stabil i forhold til Explorer'en de første gangene jeg prøvde den. Og derav så har kanskje Excursion kajakken en lavere primærstabilitet, jeg imidlertid ikke tippet ufrivillig rundt i noen av de.

Merk også et en lastet kajakk er mye mer stabil enn en med tomme lasterom. Så et tips er å legge inn litt ballast de første turene. Ballasten legges lavest mulig i lasterommene og må sikres slik at den ikke forflytter seg ved krenging. (da blir vondt verre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigste her må være å finne en kajakk som passer til deg. Blir kajakken for stor så har du dårligere kontakt med kajakken, og den lever litt sitt eget liv i bølger og vind. Er kajakken for liten så sitter du ubehagelig og har det ikke spesiellt kjekt.

Ta kontakt med noen padlebutikker og snakk med dem. De fleste har demobåter liggende, evtkan du ta kontakt med padleklubber i nærområdet. Prøv litt forskjellige kajakker og finn ut hva du føler deg komfortabel i, også finner du tilsvarende båt brukt på Finn.no etterpå.

Kajakken som den ene føler seg komfortabel i passer nødvendigvis ikke den andre.

Kodiak og båtene fra Hasle passer meg dårlig fordi jeg følte at jeg ikke fikk kontakt med båten pga størrelsen, så jeg kjøpte meg en Riot Brittany istedet. Den har senere blitt liggende litt glemt i en krok, da jeg prøvde en NDK Romany som jeg straks forelsket meg i (men den passet ikke for han som hadde denne før), men Brittany er en god båt til en rimelig penge hvis man føler at den passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den Otiumkajakken du nevner så jeg kan ikke sammenligne, men jeg har padlet en del i Hasle Excurtion. Det er en stabil kajakk. Nybegynner til litt viderekommen. Aller klarer seg i denne. Minn kompisen din på at læringskurven er relativt bratt på kajakker. Det som føles ustabilt på den første turen kjennes trygt etter å ha tilbragt noen timer på vannet.

Jeg synes Haslekajakken er litt kjedelig. Skrogformen gjør at den er tung å svinge, men relativt retningsstabil. Seabird victory kan være et alternativ i den prisklassen: http://www.kajakk-fritid.no/victory.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Otium Winner 520 * 56 cm kajakk som jeg er fornøyd med.

En kompis som skal kjøpe kajakk mente den var noe ustabil.

Er det noen av dere som har erfaring med denne kajakktypen kontra andre?

Hasle Excursion 500 * 56 er et av alternativene han vurderer.

Er det noen forskjell på tverrprofilen på disse som skulle tilsi forskjell i stabilitet.

Jeg har litt erfaring med blant annet Winner Otium og andre kajakker fra Winner samt en skokk med andre typer.

Winner Otium er en kajakk som jeg vil karakterisere som bortimot uegnet for nybegynnere.

Den er langt fra lettpadlet og det er helt riktig at den ikke er særlig stabil.

At den er litt "vippete" er i og for seg greit nok, men det som jeg mener er det største minuset med den er at den har en fullstendig mangel på sekundær stabilitet slik at man får ikke noe "stop-punkt" før man går rundt.

Jeg kjørte i sommer flere NPF intro kurs med Winner kajakker og etter å ha forsøkt å sette nybgynnere i disse kajakkene 2 ganger så ble dem forkastet til kursbruk.

Folk klarte ikke ta et eneste padletak før dem velta.

Det er ikke god pedagogikk i kurs sammenheng.

Hasle Excursion er en stabil havkajakk som har et skrog som er forholdsvis veldesignet.

Dog er jeg uenig med mange av løsningene til Hasle, men rett skal være rett og det er at Excursion serien til Hasle er langt fra dårlige kajakker.

Bare STYR UNNA Hasle Expedition med underliggende ror.

Det roret er rota til alt vondt i en kajakk og gjennom mange kurs og turer så har jeg gjentatte eksempler på at det jævla underliggende roret treffer en stein, blir bøyd og skaper store problemer for padleren.

Ift. tverrprofilen så vil du se at Otium har en form som heller mye mot rund... De fleste gode kajakker jeg kjenner har enten en lett v-profil med en noenlunde markert overgang i sidene som gir stabilitet eller en mer "knekkspantet" form med skarpe kanter på sidene og en flatere bunnprofil.

Vær også obs på at Winner kajakkene har svært store begrensninger ift sikkerhet.

Winner Dreamer for eksempel har et dødrom fra setet og bak til skottveggen som er enormt og som samler opp enorme mengder vann og som er svært krevende å gjøre redninger med om det er litt bølger.

I tillegg så lekker de aller fleste Winner kajakkene jeg har vært borti (15 stk) i skottveggene og roret er lett å knekke.

Ift. kjøp av kajakk så finnes det over hele landet utmerkede entusiast sjapper som selger kajakker som kan gi god veiledning i kjøpsprosessen ift både kajakk og utstyr.

Det finnes også etterhvert en skokk med amatører som selger kajakker som er produsert både her og der av elendig kvalitet og med utstyr som følger som i beste fall må kunne karakteriseres som møkk.

Hobbøl er vel i Østfold så da er ikke kajakk himmelen så langt unna:

- Aktiv Fritid i Sandvika

- Bølgen og meg i Sandvika

- Bull ski og kajakk i Oslo

- Eian Fritid i Mjøndalen

- Kajakkentusiasten i Nevlunghavn (stavern) - (lå tidligere i Skjærhalden, men solgt till nye entusiaster)

De butikkene jeg nevner går jeg god for at driver med god veiledning og selger behovsprøvd utstyr.

Det er sikkert flere som også er innenfor min kategori av seriøse, men det er disse jeg ivertfall kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Be kameraten din ta en titt på Prijon Kodiak! :lol:

Den er utrolig stødig, har stor lasteplass og er flere ganger kåret til den raskeste plastkajakken!

Kajakken tåler også mye juling. Om man kommer borti stein og andre skarpe ting, så er resultatet kun små riper som du enkelt fikser med tapetkniv. At den er utstyrt med heve/senkeror som du bemanner fra cockpit er genialt når du skal ut og inn fra land, samt om du padler grunne partier.

Har vært på tur i 2 uker med stappa lasterom og bagasje på dekk uten problemer. Den går da selvfølgelig noe dypere, men merkes knapt på framdriften! :P

Basert på mine erfaringer så anbefaler jeg den på det sterkeste!

Prijon lager mange forskjellige modeller med ulik stabilitet. Vet at Kodiak har fått mye skryt som rask, robust, stødig havkajakk med stor lasteevne. Har selv brukt en Prijon Yukon Expedition i årevis. Meget stabil både i stryk i elv og i bølger på sjøen, men ikke spesielt rask. Dette er en allroundkajakk for folk som skal skal kunne bruke den overalt.

donoso.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.