Gå til innhold
  • Bli medlem

Tova ullsokk


orre

Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer helt an på hva du mener med tova ullsokk.

Skal du lage en sokk i reint filt, tror jeg du får plassproblemer.

Strikker du sokker/lester i rent ullgarn, og tover disse får du et bedre produkt.

Ren ull har dårlig slitestyrke.

Du kan øke slitestyrken med å blande inn silke, spesielt i forfort/såle og hælparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner hva enm tova ullsokk er.

Men, det finnes flere måter å lage dem på.

Bruker du ull i flak og filter det, får du etter min mening en filtsokk.

Strikker du og tover får du en ullsokk med mulighet til å bevege deg i.

Du får samtidig mye bedre kontroll på tykkelsen av ulla.

En ullsokk du skal ha i en sko, trenger ikke hard toving. Den skal være mest mulig luftig for bedre isolasjon.

Tover du hardt/filter minsker isolasjonen, samtidig som du får en sokk som blir mere umulig å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg prøvde å belære deg i hva en tova ullsokk var, det var ikke meningen, heller dårlig formulert.

Det jeg mente at sokken blir strikket av rent ullgarn, så tove. Ser ikke for meg at dette skulle bli en hard toving, da jeg er enig i at dette kan bli ukomfortabelt å gå med.

Ulempen slik jeg ser det med denne varianten av tova ullsokk er at den sikkert ikke blir veldig slitesterk, men noen mil bør den vel tåle :wink:

Ser for meg en tynn liner sokk feks, så den tovede ullsokken utenpå. ingen med erfaringer om hvordan dette er å gå med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg prøvde å belære deg i hva en tova ullsokk var, det var ikke meningen, heller dårlig formulert.

Det jeg mente at sokken blir strikket av rent ullgarn, så tove. Ser ikke for meg at dette skulle bli en hard toving, da jeg er enig i at dette kan bli ukomfortabelt å gå med.

Ulempen slik jeg ser det med denne varianten av tova ullsokk er at den sikkert ikke blir veldig slitesterk, men noen mil bør den vel tåle :wink:

Ser for meg en tynn liner sokk feks, så den tovede ullsokken utenpå. ingen med erfaringer om hvordan dette er å gå med?

Har ikke følt at du har forsøkt å belære meg, snarere jeg som belærer.

Hvis vi nå snakker om strikket ullsokk, så fungerer det udmerket.

Ut å handle deg garn og pinner. Pinner i tre er lettere for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg dessverre ikke, du får prøve å google. Mine ble kjøpt av en lapp i Nord-Sverige, hvor de ofte setter opp boder for å selge ting & tang til turister. Regner med du får kjøpt slike hos samene i Norge også. Ta en pause i kjøreturen og se, neste gang du kjører forbi en turist-lavvu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.