Gå til innhold
  • Bli medlem

Ammunisjon til rypejakt


jonjon

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg skal på rypejakt og er rimelig fersk... I fjor kjøpte jeg meg følgende ammo " Eley Alphamax 12 kaliber 70mm 2 3/4" 70mm 36 gram-6Bi Bismuth" (På patronen står det at det er 6-hagl og 2,6mm(hva står det for?))

Er dette en ammo som er ok såpass langt ut i jakta?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en OK ammunisjon. Eller, det er en møkkaammunisjon, men det er vel det beste av det som er lovlig. Det er fortsatt ingenting som er i nærheten av bly, men Norge har jo kastet dyrevelferden på båten til fordel for miljøhensynet ift. blyhagl. Så om dyrevelferd er viktigst, kjøper du ammo i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes generasjon tre av Vismuth funker veldig bra. Synes tom. stål skutt i det åpneste løpet funker bra på under 25 meter. Går med Vismuth eller tilsvarende på den ene sida av patronbeltet og stål på den andre siden. Merker ingen forskjell fra Den gode gamle tiden da bly var tillatt. Annet enn på prisen. Det er sinnsykt dyrt med gode alternativer til bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste årene brukt Alphamax 5'er og er strålende fornøyd. Bruker 5'er siden en kan gå på orrfugl i området.

Skutt dusinvis ryper med den ammoen og har ikke noe å utsette på resultatet. Bortsett fra prisen, kan Alphamax anbefales fra min side. Absolutt den ammoen jeg er mest fornøyd med siden blyforbudet kom.

Nærmer meg riktignok 100 skudd så langt i år, kombinert skogsfugljakt og rypejakt, og da blir jo kostnaden høy med en pris på ca 25.- pr skudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis: Ja, for det er jo mulig å gå en hel jaktsesong uten et dårlig treff? Da er du jaggu god til å skyte ...

Nå snakket han vel ikke om dårlige treff, men forsvarlig hold i forhold til ammoen.. Bly er heller ikke svaret på dårlige treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale noe ulovlig blybruk. I hvert fall ikke ulovlig import av ammo. Ikke bare blir det bot, men enkelte lovparagrafer er værre enn andre å ha på rullebladet. Det er ikke noe som går bort om en stund heller. Det er ikke bare når en søker jobb hvor en må levere vandelsattest det dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er at vi må få opphevet blyforbudet. NJFF er heldigvis i gang med saken, etter et massivt trykk fra medlemmene. Sverige snudde, og det bør vi også gjøre. Jeg merker stor forskjell på bismuth/tungsten og bly, det er langt flere sprellende fugl med førstnevnte. Jeg jakter alltid med bikkje og finner derfor igjen fuglen, men det er det ikke alle som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker bly velkommen tilbake, hvis det blir slik. Men inntil videre må man forholde seg til de alternativene man har. Og da er vismut et av disse selv om det ikke funker like bra som forståsegpåere sier. Litt kortere skuddhold hjelper.

Må også nevne at enkelte typer alternativ ammunisjon har bedre effekt enn bly, men prisen på disse gjør dem uaktuelle for de fleste av oss på jakt hvor det kan bli en del skyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har i hele høst brukt stål (2,50kr skuddet) og sink-skudd fra Nitedal, str. 5, da jeg som student ikke har råd til bismuth o.l.

Merker selvfølgelig stor forskjell på disse i slagkraft og rekkevidde.

Ser det skrives lenger opp her at bly er bedre enn Bismuth? Har ingen erfaring med bly da jeg er på mitt andre jaktår. Er det virkelig slik at bly overgår bismuth til 25kr skuddet? Har sett Gyttorp blyskudd i Sverige ned til 5kr skuddet?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at trådstarter, og også noen andre, bruker Eley Alphamax til rypejakt. Min erfaring er at Ely Hymax er bedre. Har testet disse to typene på en papplate og det ser for meg ut til at Hymax har et jevnere spredningsbilde. Kanskje Alphamax er litt for kraftig.

Men min test var med blyhagl. Det kan godt være at bilde blir anderledes med Vismut (Bismuth) patroner.

Trangboringen på hagla kan kanskje også spille inn her. Det finnes jo så mange rare greier å skru inn i løpet på nye hagler nå til dags. Min gamle Beretta hadde bare to alternativer.

Nå har Norges Jeger og Fiskerforbund gitt ut en grei guide for de som måtte trenge det.

NJFFs GUIDE TIL HAGLEAMMUNISJON 2008

Den ligger på nettet og kan lastes ned som .pdf fil.

Og så litt generell info om trangboring og stålhagl for de som måtte ha interresse av det.

http://www.vaabensmeden.dk/sider/jagt/trangboring_staalhagl.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fin tråd, men savner mer fokus på haglstørrelse i forhold til rypejakt. I og med at jeg bor i NN så bruker jeg ikke nr 6 utover i jakta. Så fort rypa begynner å bli hvit så blir 5-er og 4-er skuddene tatt i bruk. Dette er enda viktigere enn tidligere når bly var lovlig. Brukte mye nr 4 i oktober før. Det er en kjensgjerning at blyalternativene dreper dårligere pga lavere anslagskraft, og at holdene ofte blir lengre utover i jakta. Hva skuddene heter er, etter mitt syn ikke så vesentlig. Skuddbildet varierer fra hagle til hagle, så det må man finne ut av selv. Det er det vel de færreste som orker (eller har råd til he,he), så velger derfor å forkusere på haglstørrelse :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Amen til forrige taler. Det er i dag mange dårlige skyttere som er takknemlige for blyforbudet. På banen hører jeg til og med guttunger som er for unge til å ha jaktet lovlig med bly i Norge snakke om at alt var så mye bedre før da man hadde bly.

Argumentet om at miljøhagl ikke dreper like godt som bly vitner om at man ikke har fulgt med utviklingen de siste årene. Det er i dag flere alternative materialer som overgår bly i ytelse. Det eneste argumentet som jeg har for å få blyet tilbake er at de er latterlig billige i forhold til miljøhagl. Klart at det er surt å betale 600,- i butikken for 20 skudd, men med jakt og skyting som hobby er kostnaden med jaktammunisjon forsvinnende liten.

Så om dyrevelferd er viktigst, kjøper du ammo i Sverige.

Jeg vil heller si at om dyrevelferd er viktigst, kjøper du miljøammo av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye ryper det har vært i mine områder i år så er alternativ hagl(foretrekker ikke å bruke miljøhagl, siden ikke bly forurenser i metallisk form) så lenge man ikke skyter stål en merkbar merkostnad i forhold til bly. Kan fort dreie seg om en tusenlapp med vismuthprisene vi har i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.