Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke


Mathern

Anbefalte innlegg

Annonse

Har kjøpt 2 par, både gode og billig (sub-zero jakke) meget vannavstøttende, tror jeg fikke en til moren i fjor for kun et par tusen lapper. Ulempen er de er litt korte rundt rumpa, men er det tur jakke det er snakkk om er ikke parka aktuelt. Sikler etter en MH absolute zero parka da (men ikke billig!). Ellers har RAB, Mountain Equipment og andre gode jakker. Er noe skeptisk til Bergans og skandinaviske produsenter...stoler heller på kinesere når det gjelder kvalitets-kontroll. Canada goose blir en absolutt versting parka (eller du kan se etter ekspedisjons parka fra flere produsenter - koster alle flesk, om det er Marmot, TNF, osv.). En tips kan være å søke på svenske nettsider, obs det er litt vanskelig med MVA refundering. Jeg ville trolig importert fra USA (Hermits Hut, Backcountry.com osv.). Sir Joseph er jeg ikke kjent med, men de har fått mange gode anmeldelser får soveposene sine i bl.a. villmarksliv osv. Får du en skikkelig ekspedisjonsjakke til under 3000 ville jeg løpt og kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja da skulle jeg til å kjøpe meg jakke, og tenkte på Sir Joseph Spantic til 3000 kr.

Ser at den bare leveres i Medium, og størrelsen der er for liten for meg.

Tips til andre jakker rundt 3000 kr? må være veldig varm og lett å bevege seg i. Ikke en krone mer, helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om anbefaling til Mountain Equipment jakker. Har en selv, og skal ha enda en i vinter.

ME Xero er en lett og god jakke.

Bergans er hovedsakelig på linje med Stormberg hva kvalitet og spesifikasjoner angår. Tunge og dårlige klær for den vanlige mormor i gaten, er min subjektive erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ME Annapurna i 4-5 år og er meget fornøyd med den.

Har alt en kvaltetsdunjakke/turdunjakka skal ha, etter min og manges mening.

Oslo Sportslager har kampanjepris på den nå:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-classic-annapurna-dunjakke-herre--kampanje-23053.aspx

Etter de spesifikasjoner du setter opp, er dette et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan flere støtte MArtin sin anbefaling til den ME jakka? :) ser lovende ut!

Dette er en jakke jeg kommer til å bruke i mange mange år.

Har ikke noe erfaring emd akkurat annapurna, men har "storebroren" greenland og er svært fornøyd.

Det er selvsagt med visse forbehold, da den er alt for varm til det aller meste av det jeg bruker den til, men kvalitet og "udødelighetsfaktor" er meget bra.

Digger nakkekrage og strikk i innerstoffet som gjør at det tetter skikkelig rundt kroppen, det er som å ta på seg en sovepose. Tror annapurna har de samme features (herregud, det hørtes dansk ut ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Har ikke noe erfaring emd akkurat annapurna, men har "storebroren" greenland og er svært fornøyd.

Det er selvsagt med visse forbehold, da den er alt for varm til det aller meste av det jeg bruker den til, men kvalitet og "udødelighetsfaktor" er meget bra.

Digger nakkekrage og strikk i innerstoffet som gjør at det tetter skikkelig rundt kroppen, det er som å ta på seg en sovepose. Tror annapurna har de samme features (herregud, det hørtes dansk ut :? )

Annapurna har elastiske sømmer på innsiden og dunfyllt nakkekrage, akkurat som Greenland.

Har også doble stormklaffer samt glidelåslukking i fronten, to store innerlommer (en med toppåpning i netting som kan brukes til drikkesystem/annet man ikke ønsker skal fryse, og en med glidelås/sidelukking). Har også festeklaff i kragen for slange til drikkesystem.

Det er fire lommer utenpå, to store oppe og de to nederste er med fleecefór. Hetta er med glidelås og avtagbar.

Nok av innstammingsmuligheter på hette og jakke for øvrig.

Alt dette er etter min mening vesentlige forskjeller mellom Sauda, som trådstarter spør om innledningsvis, og Annapurna.

Riktignok har Sauda 750 cuin mot Annapurnas 675 cuin, mens fyllvekten i gram dun er 350 for Sauda mot 420 gram dun i Annapurna. Altså 70 gram mer dun i Annapurna enn i Saudajakka (hvilket jo utgjør en del).

ME Annapurna er en seriøs tur/ekspedisjonsjakke.

Er man lysten på en noe enklere jakke, så velg Sauda. Funker sikkert den, har ikke sett noen brukererfaringer på jakka ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg deler din oppfatning om Miltrads JIB. Den er ganske varm, men den tar veldig stor plass, er tung og ikke minst dyr i forhold til en dunjakke. Er det viktig at jakken har camofarge (den er grønn på den ene siden og hvit på den andre, og kan brukes med begge sider ut) kan den kanskje være aktuell, men jeg ville kjøpt meg en dunjakke.

Vil heller ikke anbefale Helsports Fenris Expedition. Jeg har min andre jakke av denne typen, og opplever for andre gang at dunet på skuldrene og midt på ryggen siger ut av kamrene, og ender i de nederste kamrene. Det er faktisk ikke dun igjen i det hele tatt oppå skuldrene nå. Borrelåsene til straming rundt håndleddet har også løsnet på begge jakkene. Og jeg har brukt både den jakken jeg har nå og den jeg hadde veldig pent/lite.

Men jeg må rose Helsport for veldig bra service. Jeg fikk en prototyp av neste års modell (2010) i posten samme dag som jeg ringte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg deler din oppfatning om Miltrads JIB. Den er ganske varm, men den tar veldig stor plass, er tung og ikke minst dyr i forhold til en dunjakke. Er det viktig at jakken har camofarge (den er grønn på den ene siden og hvit på den andre, og kan brukes med begge sider ut) kan den kanskje være aktuell, men jeg ville kjøpt meg en dunjakke.

Noen mener muligens at 720gram er "tungt". Personlig synes jeg ikke dette er spesielt tungt. Men klart, sammenligner man f.eks med Haglöfs Bivvy Down som veier 440gram, så er det jo "tungt". Ca 300 gram. Men så koster jo Haglöfs jakke en tusenlapp mer.

Og "veldig stor plass" er selvsagt også relativt. Jeg synes personlig ikke at JIB'en tar "veldig stor plass". Når jeg putter den i posen som følger med, er den (målt med en linjal jeg antar viser korrekt) 26cm lang og 14cm bred.

Den jeg har er for øvrig ikke vrengbar. Min er helgrønn. Så det må være en annen variant du tenker på.

Anyway, for 1100,- synes jeg min JIB er helt kanon - Masse deilig varme og komfort for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet det har vært utlevert minst to typer JIB, i allefall som jeg har vært borti. Den typen jeg har, en vrengbar hvit/grønn type, og så kommer jeg på at jeg har sett en del forsvarspersonell bruke en JIB med en hetteløsning også. I mørkegrønn farge.

Så vi har nok ikke brukt samme jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min RAB med Event membran i to år nå, og jeg innser at det er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort på utstyrsfronten. Hetten er noe av det beste jeg har vært borti på en jakke. Membranen er helt vanntett (event brukes også i mange tørrdrakter), lett i vekt og tar liten plass nedpakket i posen som ligger i innerlommen. Med en vanntett jakke er det viktig å lufte den godt ut etter du har brukt den i fysisk aktivitet, men når det sludder sidelengs sitter jeg i dunjakken med et smil om munnen.

Kostet 4000 når jeg kjøpte den, men var verdt hver en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

er sjølv på jakt etter dunjakke og lure på om Norrøna Lyngen Down 750 (M) er ei grei jakke ?? lure litt på den....

er jo maaaassee å velge i.....

nokre gram fra eller til betyr ingenting men greit at den er grei i passform og tett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ME Annapurna i 4-5 år og er meget fornøyd med den.

Har alt en kvaltetsdunjakke/turdunjakka skal ha, etter min og manges mening.

Oslo Sportslager har kampanjepris på den nå:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-classic-annapurna-dunjakke-herre--kampanje-23053.aspx

Etter de spesifikasjoner du setter opp, er dette et godt valg.

Jeg kjøpte Annapurna i fjor til samme pris. Tror dette er vanlig pris på den, forskjellen er at prisen er i rød skrift. Kan ikke huske å ha sett den dyrere iallefall. Forøvrig er jeg kjempefornøyd så langt. Masse kjekke lommer (jeg er glad i lommer) og liker veldig godt strikkfunksjonen rundt kroppen. Supergod å ta på, og fryser du i denne, ja da må det pinadø være kaldt! :?

EDIT: Her er min dunjakketråd fra i fjor. Kanskje du kan få noen råd der og. Det er jo stort sett de samme jakkene:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=205738&highlight=#205738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Annapurna i fjor til samme pris. Tror dette er vanlig pris på den, forskjellen er at prisen er i rød skrift. Kan ikke huske å ha sett den dyrere iallefall. Forøvrig er jeg kjempefornøyd så langt. Masse kjekke lommer (jeg er glad i lommer) og liker veldig godt strikkfunksjonen rundt kroppen. Supergod å ta på, og fryser du i denne, ja da må det pinadø være kaldt! :?

EDIT: Her er min dunjakketråd fra i fjor. Kanskje du kan få noen råd der og. Det er jo stort sett de samme jakkene:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=205738&highlight=#205738

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.