Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål rundt Vedlikehold/reperasjon av samekniv.


StorHans

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av en strømeng samekniv i vinter. Dette er av den store typen "husker ikke hvor mange tommer?.

Etter jeg var på tur langs Numedalslågen en ukes tid så, var det kommet en del rust på bladet. Bladet har blitt noe errodert tidligere også, men det har vært mulig å reparere.

Men etter turen på elva så er det kommet for mye, eller for dyp rust til at jeg får polert bladet blankt igjen.

Er det noen som vet hva som kan gjøres for å fikse dette?.

Har ellers startet å smøre inn bladet med vaselin etter endt tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt en flaske rustomvandler fra en bilsjappe. En av de beste er Würth rustmelk. Et annet alternativ heter "Rustbjørn" om jeg ikke husker helt feil. Dette er kjemiske greier, som trenger inn i rusten og danner den om til organisk metall. Funker som f... på bil, og vil neppe funke dårligere på en samekniv.

Når det er sagt - forebyggende vedlikehold er gull. La kniven ligge utenom slira og tørke 100% etter at du har rengjort den etter tur. Ikke bare sleng den i hylla liggende i slira når du kommer hjem. Og som du allerede har nevnt, sett gjerne inn bladet (etter at den er tørka) med noe fett, olje e.l. Selv bruker jeg et tynt lag olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tips tar imot med takk. Har nå pleid å kjøre olivenolja og den har fungert bra. Men jeg bærer ikke dette med meg på tur! Dette er noe jeg gjør når jeg kommer hjem, gjør kniven ren og setter den i slira. Men vaselin er jo noe en kan bringe med seg om man ønsker, for preventivt vedlikehold i felt. Når det er sagt er jo kniven såpass ofte i bruk når man først er ute, at det for min del ikke har vært noe problem med rustdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips jeg har benyttet meg av er sopp på grantrær. Husker ikke helt hva denne soppen heter, men tror den heter noe som "barber mushroom" - noe i den dur. Uansett så heter den det den heter fordi den ble brukt til kvessing av barberkniver i gamledager. Det er den hvite delen av denne tresoppen som brukes til å gi en sylskarp egg på en allerede oppsatt kniv.

Har testet den på en plate og det funker på lik linje med fint sandpapir på en musematte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kniver.jpg

Ikke meningen å stjele tråden din (eller jo :shock:), men jeg har noenlunde samme problemet med barndomskniven som har liigget i kjelleren til bestemor i en god del år. 12-15år. Det har kommet en del rust på den. Bladet på denne kniven er blankt på en måte som får den til å virke "billig". Det er jo helt klart ikke rustfritt. Jeg trenger litt tips om restaurering av denne. Jeg tenkte gå i gang med stålull, men så kom jeg på noen polish produkter til chrome på bil som gjør underverker. Kanskje det er en ide?

På bildet kan en se samekniven jeg trudde jeg hadde mistett men som lå i samme eske i like lang tid, noe som forteller litt om kvaliteten :shock:. Dette er jo en annen type stål hvor polish ikke har noe for seg mener jeg... Hvordan behandle den? Jeg tenker våpenolje eller 5-56...

Hvis polering, hva slags snakker man om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt metal polish fra biltema. Det ble kjempebra det!. Men det er jo en annen en annen en som er "helt konge!!!!!" hehe. Men jeg husker ikke hva den heter ...

Men nå for litt siden så ble det for omfattende eller for dyp rust til at dette ble en suksess. Men den fra biltema kan absolutt anbefales, "brukte bare fille med guffe på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autosol. Chrome polish som dere får på bensinstasjonen.

Fungerer aldeles udmerket.

Den gamle barndomskniven kan være forniklet eller forkrommet. Forsiktig så du ikke polerer dette vekk.

Fjerning av rust:

Fosforsyre. Selges som rustkiller o.l

Pensle på, la stå

Skyll av.

Men, då må du ha på olje ellers ruster det som f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.