Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund


TorTur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en aktiv gutt, trener og holder meg i god form. Er veldig turglad og er ofte ute på tur. Jeg studerer og jobber litt på siden. Jeg har de siste månedene tenkt på å skaffe meg en hund. Jeg sliter litt i valget av hund pga allergi. Jeg har til dags dato ikke reagert noe spesielt på de hundene jeg har vært i kontakt med, men jeg har forstått det slik at det ikke er anbefalt med hund hvis man har allergi. Noen som kan hjelpe meg med råd her? Og kostnader? Hvor i landet ligger man på utgifter?

Er som sagt veldig glad i lange turer i fjellet, men jakt er noe jeg først startet med i år. Jeg er med i ett jaktlag, og har vært noen få turer på rypejakt. Vil da gjerne ha en hund som trives ute, og tåler litt kulde på vinteren. Hadde også vært kjekt med en hund som kan bære kløv og trives ute på tur i noen uker.

Jeg har tenkt på elghund(svart og grå), ungarsk vizsla, vestsibirsk laika, alaskan malmute etc.

Jeg vet at det kanskje er lite info om meg her, men er dette hunder som passer meg om min "levemåte" eller er jeg totalt på bærtur? Jeg er ingen ekspert på hunder så setter pris på all info, råd og hjelp jeg kan få. Jeg leser meg sakte men sikkert opp på emnet og har ingen hastverk med å skaffe meg hund i morgen. Jeg vil være klar for ansvaret det innebærer å ha hund når jeg anskaffer meg en.

Jeg har snakket med noen som mener jeg burde skaffe meg puddel, siden de er "allergivennlige", men jeg mener at jeg burde ha en hund som passer til min livsstil og ikke bare fordi de er allergivennlige.

En hund ville også vært en super kamerat å ha med på tur, ett stort pluss for meg som ofte er alene ute. ;-)

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både astma og allergi, men merker lite til plager ved å ha hund. Men å være flink å støvsuge og rydde er viktig, blir det for mye hundehår, så blir jeg snørrete.

Jeg har idag Alaska Husky, og har tidligere hatt Gordon Setter. To vidt forskjellig hunder som begge trives svært godt på tur, men som har sine spesielle fordeler og ulemper som man bør sette seg godt inn i.

Økonomisk sett er det ikke dyrt å ha hund. Min spiser for ca 650,- pr mnd, men så kommer litt snacks i tillegg. Med avsetting til nytt utstyr blir det ca 1000,- pr mnd totalt.

Første gang man har hund kommer det endel utgifter som f.eks trekksele, masse potesokker, kløv, matskåler, hundeseng, GPS-dekken for de som vil ha det, osv. Endel tar man etterhvert som bikkja blir større, så ikke utgiftene kommer samtidig.

Jeg skal ikke gi deg noen råd ang spesifikke hunderaser, fordi det er store forskjeller også innenfor rasene. Det er viktig å lese seg litt opp på de forskjellige rasene, men ennå mer viktig er det å oppsøke hundemiljøet, og få gått litt sammens med de hunder du er interessert i. Bommer du med hundevalg, så kan det bli noen frustrerende lange år ;-)

De fleste seriøse oppdrettere har ingenting imot at folk som er interessert i deres rase, kommer innom for en prat, bare ring å avtal først :D

Når det er sagt, så har jeg ingen problemer å anbefale hund som turkompis. Det er mye selskap og morro i en "firbeint" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært student med hund i Bodø. Angående allergi: Først og fremst bør du finne ut om du reagerer når du er inne i et hus hvor det bor en hund. Jeg har en kamerat med tung astma, men med medisiner går han fint overens med min hund både i telt, bil og hytte. Deretter; om du er student og antakelig bor i leid bolig? Hva sier kontrakten om husdyr - her kan man selvfølgelig krangle litt i ft. lovverk, men det er generelt en dårlig ide. SSIB har ingen reele tilbud på studentbolig til folk med hund, til tross for at de fleste hunder lager mindre støy og rot enn mange studenter...

Deretter - rase: Det ser ut som du er aktiv og bruker mye tid ute, hvis du i tillegg er noenlunde villig til å ta dressurkurs og lære av erfarne hundeeiere kan muligens en av vorstherrasene være aktuell, de er kanskje ikke de mest kuldesterke (dog mer kuldesterke enn en ungarsk vizla), men det løses enkelt med en foret fjellduk som du også har nedre del av soveposen i. Vær klar over at de krever konsekvent dressur og mye arbeid, men samtidig er de kanskje de mest komplette jakt og friluftshundene du finner. (Dette er sikkert setter og pointerfolket uenige i...)

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=301

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=299

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=298

Ellers, om du vil ha noe som er enklere å dressere kan kleiner Munsterlander http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=286 være et valg.

Selv om man gjerne gjør narr av puddelen som skjødehund, kan man få en god turhund, både trekk og kløv av en kongepuddel.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=355 (man kan jo la være å klippe de så nedverdigende som den på bildet)

Dyrt; min stirhårede vorsteher spiser rundt 20 kg Labb i måneden, det blir ca 500 kroner, og som forrige taler sier - sett av litt til utstyr hver måned, seler, dekken, halsbånd o.l. i god kvalitet koster litt. Husk også forsikring på rundt 1000 kroner i året - det betaler seg når du må til vetrinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også forsikring på rundt 1000 kroner i året - det betaler seg når du må til vetrinæren.

Svært viktig, dersom uhellet skulle være ute. Min GS måtte amputere en tå etter en smell med et stort tre som ikke ville flytte seg fra der han tydeligvis MÅTTE springe, noe som tappet kontoen min for litt over 7000,- :)

Og når man har blitt glad nok i bikkja, så betaler man hva som helst for å unngå avlivning ved skade, og da er forsikring gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller ikke noe om bo situasjonen din. Noe som er litt vesentlig med noen av rasene du nevner eks: malamut / elghund...

Hvis jeg var deg ville jeg lest litt om finsk spets, norbottenspets evt alaskahuskey... Titt litt på de forskjellige egenskapene... :) Da har jeg vel og merke IKKE tatt hensyn til allergi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev:

Husk også forsikring på rundt 1000 kroner i året - det betaler seg når du må til vetrinæren.

Hvilket selskap tilbyr dette?

Jeg forsikra akkurat min nye valp og fikk tilbud fra Agria og Gjensidige. Pris inkl. veterinærdekning varierte fra 2500 -3500 kr! Det er drøyt å betale mellom 1/4 og 1/3 av kjøpesummen i årlig premie.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sparebank1, koster 1200,- pr år for standard forsikring, og ca 200,- i årsrabatt hvis du er LO-medlem.

Endel av de ovennevnte rasene er brukshunder som er avlet frem etter strenge krav for å få spesielle egenskaper. Jeg vet det sikkert er endel som er uenig med meg i dette, men her bør man tenke seg godt om før man velger en slik. Ikke kjøp en fuglehund dersom du ikke er dønn sikker på at du vil bruke den til jakt de neste 10-12 årene, ei heller en trekkhund hvis du ikke har tenkt å bruke den til snørekjøring/trekking. Dette er hunder som har behov for å få utløp for det som bor i dem, og kan fort bli unødvendig stresset/deprimert dersom de ikke brukes til sine formål. En brukshund krever ikke mye penger for å eie, men mye tid!

For all del, jeg kjenner endel som har brukshund som en ren kosehund og får det til, men jeg vet av enda flere som har slitt med hundene sine, og som endte opp med omplassering eller avlivning, totalt unødvendig hvis de bare hadde tenkt seg litt bedre om før kjøp.

Bruk god tid på å møte flere hunderaser, og velg med både hjerte og hjerne, så kommer du å den fremtidige hunden din til å få mange flotte turer ilag :)

edit: Prisen jeg oppga fra Sparebank1 er på min egen hund, og siden Alaska Husky ikke er renraset, så verdsettes de lavt av forsikringsselskapene, derav den lave årspremien. 2500-3500 for en renraset hund hørtes ut som en ganske normal årspremie. Men uansett, hva hunden kostet som valp, er lite relevant den dagen du er forespeilet en regning på 10-20000,- ved operasjon på en hund du har hatt noen år. Er rart hvor fort man blir glad i en trofast venn, som en hund ofte blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev:

Husk også forsikring på rundt 1000 kroner i året - det betaler seg når du må til vetrinæren.

Hvilket selskap tilbyr dette?

Jeg forsikra akkurat min nye valp og fikk tilbud fra Agria og Gjensidige. Pris inkl. veterinærdekning varierte fra 2500 -3500 kr! Det er drøyt å betale mellom 1/4 og 1/3 av kjøpesummen i årlig premie.

EirikW

Dnbnor, men vi skal ikke se bort fra at det ligger noen rabatter (foreningsmedlemskap, samlerabatter osv.) inne her, samt at avtalen er inngått for 8 år siden.

Agria virker bedre på mange måter, siden de visstnok overfører direkte til vetrinær og ikke legger opp til at du skal legge ut. Om 2500 er drøyt i årlig premie kommer vel egentlig litt an på hvor høye vetrinærregninger du ender opp med - jeg var oppe i over 26000 i fjor (grønn stær og knekt tann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring på hund varierer STORT etter rase...

At noen får forsikring til 1000kr og andre til 4000kr er like normalt som at bilforsikringer varierer fra 3000 til 30000 etter type bil...

Å begrundelsene er samme som på bil også, de som har slike hunder har mye større vet. utgifter en de med slike hunder...

De med slike hunder er ofte hysterise tanter mens de med slike hunder skyter dem i skogen uten å kreve noe fra forsikringen...

For min rase betaler jeg 1925kr å det er med 497kroner i rabatt...

Når det kommer til trådstarter sitt valg av rase, så er det noe trådstarter en nødt til å føle på selv, det må være noe som frister mer en andre, skal du ikke bruke den aktivt i jakt? trene en hundesport? preferanser på størrelse?

En liste over aktuelle snerves svært fort ned om man bare tenker seg grundig om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med allergi trenger du en hund som røyter lite. En kongepuddel hadde f.eks. vært perfekt, ikke en dårlig turkamerat heller. Hadde en kongepuddel helt frem til jeg var 12 år. Noen god jakt hund tviler jeg på du kan trene den opp til å være, men den elsket å være i naturen. Sprang løs i skogen på egen hånd hver dag når jeg ikke var med. Ellers så var kongepuddelen også lenge en av de mest brukte vakthundene før schæferen tok over.

5-15 000 i engangs sum på hun alt etter rase og stamtavle må du nok regne med.

1000kr i mnd før veterinær utgifter høres riktig ut.

Tittet på finn her en dag og fant at noen hadde krysset fuglehund og sibirsk husky. Aner ikke hvordan hunden vil bli, men en meget interessant blanding. Jeg ble fristet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongepuddel er slett ingen "pinglehund", da. Det er en robust støtende jakthund med godt pelslag som kan apportere i isvann.

Mer hardfør enn de fleste fuglehunder, tipper jeg! (Har stående fuglehund selv)

Les jakthistorien på Kennel Skrivarbakken:)

http://www.skrivarbakken.com/

Jøss!! Det forklarer saken :)

Hun var ekstremt dyktig på å lete opp matbiter jeg gjemte langt rundt om kring i huset, så tror på det med viltfinneregenskapene. Men om det er noe vilt der hadde nok hunden jeg hadde dundret på i over langt over hundre! :)

Kongepudlen var fantastisk kjærlig og hun brydde seg stort om eierene sine. Mange mange mange gode minner, faktisk ikke et eneste dårlig minne - var meget lydig, lettlært og en forståsegpåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd.

Advance: Jeg bor i Bodø i en 45 kvadrats leilighet. Jeg har bodømarka så og si som nærmeste nabo. Jeg kjenner noen som har elghund og de har dem stortsett ute hele tiden, det kan jo bli et problem for meg som leier og ikke har mulighet til å sette opp en innhenging de kan være i.

TurNerd: Jeg fristes av elghund, men det er kanskje fordi det er den rasen jeg har mest omgang og kjennskap til. Men Malamut og Huskey er også høyt oppe på ønskelista. Det kanskje viktigste for meg er å ha en som jeg kan ha med på tur året rundt, men jeg ønsker å ha en hund jeg kan bruke i jakt ja. Men jeg er som sagt nybegynner i jakta, så jeg vet enda ikke hvor mye tid jeg kommer til å bruke på det i framtida. Hehe, skulle tro den lista ble kortere og kortere, men jeg klarer liksom ikke helt resonere meg fram enda. Skal i neste uke ut å treffe noen hundeeiere og gjøre med kjent med noen forskjellige raser. Gleder meg til det:)

SuperTed sier at jeg burde ha en hund som røyter lite pga allergi. Men er det ikke slik at det hårene ikke er så ille på allergien? Det er hud og spytt som gir allergiske reaksjoner?

LuckySilver: "Bruk god tid på å møte flere hunderaser, og velg med både hjerte og hjerne, så kommer du å den fremtidige hunden din til å få mange flotte turer ilag" - Hehe, det er det jeg håper på. Nå må jeg bare få hjerte og hjerne til å samarbeide:)

Du som har en Huskey, hvordan tror du den kommer til å trives hos meg i bodø by? Når jeg er på jobb og skole? Tåler den litt "Inne og alenetid"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren bor i leilighet med en grå elghund og vi stortrives.

Myten om at elghunder måtte stå ute og var mannevonde kom fra gamle dager da dem stod i hundergården 11 måneder i året og ble lite sosialisert med mennesker.

De som står ute hele året får også en tykkere og varmere pels enn de som bor inne og blir følgelig irritable når dem er innendørs. Man kan lett tenke seg hvordan det føles å ha på seg en boblejakke i stua. De som er vant til å være mye innendørs får ikke like tykk vinterpels som utehundene og takler stuevarmen bedre.

Hun får mye aktivitet og sosialisering ved at hun i tillegg til å brukes på jakt også følger meg overalt unntatt på jobb. Vi løper, fisker, telter, går på ski, besøker venner, drar på skytebanen og går turer sammen. Dette gjør at hun er rolig innendørs, gjør lite av seg og er kosete.

Den eneste grunnen til at jeg ikke vil anbefale folk til å anskaffe seg elghunder i leilighet er den voldsomme røytingen som den får to ganger i året. De er av den grunn antageligvis lite allergivennlige.

Gamlingene på jaktlaget synes at bikkja mi har et eksepsjonelt godt lynne og mener at det skyldes at jeg var heldig med avlen på den. Jeg tenker at det er godt mulig, men jeg tror at det er fordi dem aldri har hatt en elghund som innehund før.

Elghund på rypejakt? Til å kløve patronene og lunsjen kanskje? :roll:

Det er bare å spørre om du har noen spørsmål om elghund i leilighet. Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg kan fortelle om hvordan det er hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utifra det du skriver, vil jeg tro at engelsk eller welsh springer spaniel hadde passet deg veldig godt! Allside hunder til friluftsliv og jakt, en ypperlig førstegangshund som tåler litt vind og vær.

Ang. allergi: det er tre ulike ting man kan reagerere på; hudavfall, pelsmidd eller spytt. Hva du er allergisk mot styrer hvilke hunder du er allergiske mot. Vi har en samojed av løpslinjer, dvs en liten traktor av en trekkhund, og min samboer er allergisk men reagerer ikke på bikkja vår. Derimot kjenner jeg en allergiker som blir skikkelig dårlig av pels og spytt fra puddel, men som tåler retrievere. Det er veldig individuelt, finn noen raser du liker og besøk folk som har rasen - da utsettes du for massevis av allergener og finner fort ut om du kan leve med rasen eller ikke.

Apropos polare hunder, ser du har nevnt at du kan tenke deg både husky og malatmut: polare raser har sterkt, og fullstendig jaktinstinkt. Det vil si at hvis du får deg en polarhund, så vil den stortrives på jakt - men ikke regn med at du får beholde byttet for deg sjøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LuckySilver: "Bruk god tid på å møte flere hunderaser, og velg med både hjerte og hjerne, så kommer du å den fremtidige hunden din til å få mange flotte turer ilag" - Hehe, det er det jeg håper på. Nå må jeg bare få hjerte og hjerne til å samarbeide:)

Du som har en Huskey, hvordan tror du den kommer til å trives hos meg i bodø by? Når jeg er på jobb og skole? Tåler den litt "Inne og alenetid"?

Jeg bor for langt unna jobben til at jeg kan dra hjem å lufte i lunsjen, så min voffert har vært med meg siden jeg fikk han, derfor takler han maks et par timer hjemme alene på dagtid. Men med trening, så tåler de fleste hunder å være hjemme en normal arbeidsdag. Bare vær litt ekstra flink de første månedene, så han/hun ikke utvikler separasjonsangst. Huskyer er flokkdyr, og trives ikke så altfor godt alene. Men som med det mest annet, så er det store variasjoner også innenfor rase-typer. Velger du husky, så få tak i en fra gode trekklinjer. Da er risikoen mindre for å få en usosial sinnatagg.

Å bo i by, å ha en husky, ser jeg ikke på som noe negativt. De krever på ingen måte at du bor på landet med 3000 kvm gårdsplass og enorme vidder rett utenfor døra. De er akkurat som andre hunder, og har tvert imot godt av å få vandre litt blant andre mennesker, dyr og biler. Men de krever mye trening og aktivitet, så hvis man ikke har den enorme vidda å ty til, så er sykkel en kjekk ting å ha. Jeg har ikke sjangs i havet å slite han ut med å gå, så vi sykler en times tid hver eneste dag, i tillegg til et par kortere tisse-turer. I helgene er jeg stort sett på lengre turer, så da er det nok.

Uansett hva du velger, vær flink å sosialiser valpen, tren mye på innkalling, husregler osv, bruk MYE tid i starten, så får du en flott hund når han/hun blir stor :) Å ha hund er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lyst på hund, men er også allergisk. Ikke veldig, men skal jeg skaffe meg hund må jeg jo vite at jeg kan ta meg av den og ikke må omplassere den etter en tid. Jammen ikke mye å velge imellom da. :)

Men om jeg nå ikke var det, hva fins det av mellomstore turhunder? Jeg liker ikke disse lange beinrangelhundene, og ellers synes jeg det virker som alle raser er enten knøttsmå eller veldig store?

(Om noen kommer fram med en mellomstor, "solid" hun som attpåtil er allergivennlig, så lager jeg kanskje en diplom!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lyst på hund, men er også allergisk.

(Om noen kommer fram med en mellomstor, "solid" hun som attpåtil er allergivennlig, så lager jeg kanskje en diplom!)

Besøk en som driver oppdrett av f.eks. Lapphund eller Buhund. Tilbring noe tid med hundene så ser du hvordan det går.

Hvis ikke så finnes det jo det allergivennlige alternativet Mellompuddel. Pudler er tøffere enn sitt rykte.

Det varierer hvordan allergi slår ut på forskjellige hunderaser, jeg har en stedatter som er hyperallergisk mot katt og div. hunderaser, men hun tålte fint min hund som var en blanding av Dobermann og Rottweiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med finsk lapphund? Isåfall, bjeffer de mye av natur? Jeg bor i blokk og da er ikke mye bjeffing særlig populært. Man kan selvsagt lære hunder å ikke bjeffe, men hos noen raser er det jo mer naturlig enn hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med finsk lapphund? Isåfall, bjeffer de mye av natur? Jeg bor i blokk og da er ikke mye bjeffing særlig populært. Man kan selvsagt lære hunder å ikke bjeffe, men hos noen raser er det jo mer naturlig enn hos andre.

Spisshunder er generelt kjent for å bjeffe mye, den finske lapphunden definitivt ikke noe unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med finsk lapphund? Isåfall, bjeffer de mye av natur? Jeg bor i blokk og da er ikke mye bjeffing særlig populært. Man kan selvsagt lære hunder å ikke bjeffe, men hos noen raser er det jo mer naturlig enn hos andre.

Jeg har den nært beslektede Lapsk Vallhund. Hun bjeffer mye når hun er glad, sint, ivrig osv men ALDRI innendørs. Ikke engang når vi får besøk. Vet ikke om det er innstinktivt eller om det er innlært, men jeg har iallefall ikke brukt noe krefter på å lære henne det. Slike ting lærer hun uansett enormt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.