Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisko


otern

Anbefalte innlegg

Jeg var en av flere her på forumet som benyttet meg av salget butikken "ute" har kjørt på Åsnes skiene. Jeg handlet meg Ingstad skiene :D Har fra før Rago skiene som jeg er meget godt fornøyd med.

Når det gjelder skisko har jeg nå solgt mine Alfa skarvet, ettersom jeg ikke fikk to par sokker i dem. Jeg lurer derfor på hvilke nye sko jeg burde kjøpe meg?

Har sett for meg at jeg burde ha to par skisko, et par til Rago og et til Ingstad. Det hadde unektlig vært mest gunstig om jeg kunne benytte samme sko til begge ski, ikke minst økonomisk. Ettersom Ingstad skiene kanskje trenger en stivere sko enn det Ragoskiene krever er jeg blitt veldig usikker på om jeg burde gå for to par skisko, eller om det er mulig å finne en god ”allrounder”, som fornuften tilsier.

Noen med tips til hvilke sko jeg burde kjøpe? Mitt bruksområde er i hovedsak østlandsfjell og skog med størst vekt på ”bortover”, men noe utforkjøringer blir det selvfølgelig, men ikke av den ekstreme sorten.

For ordens skyld er det BC-sko det er snakk om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Dersom du går for BC-løsning på begge parene med ski, så ville jeg anbefalt Crispi Stetind (forutsatt at disse passer til dine føtter).

Crispistøvelen er stivere enn Alfa'n.

En løsning kan være å starte med det denne sesongen for så å skifte til noe mer heavy duty på Ingstadene til neste år.

Jeg har selv kombinasjonen Stetind/Rago/BC manuell magnum. Bruket var bl.a. til fjellski-snørekjøring med hunden min samt pulkturer og det meste annet av skiaktiviteter i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at stetind støvlene er stivere enn feks skarvet, du har aldri opplevd dette som noe problem med tanke på "å gå" med skiene? Har en smal fot så regner med at stetind vil passe meg bra, men er redd den blir for stiv som "gå" sko, eventuelt bruke mye tid på å gå de inn.... Har imidlertidig også sett at det er mange soom sliter med gnagsår med skarvet...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk antydning til gnagsår på siden av hælen de første to turene, men dette fikset seg ved å erstatte de orginale innersålene med Sole-såler.

Stetindstøvlene fungere helt fint å gå med, de er lagd for det, det er bl.a. vridningsstivheten som er sterkere samt høyden som skiller de fra Alfa'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.