Gå til innhold
  • Bli medlem

Blått tiltrekker seg fluer!


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Har hørt at blått skal være den fargen fluer liker aller minst, men begynner å tvile på gammel viten.

Nå er det riktignok ikke snakk om bondeblått i disse tilfellene, men allikevel svært betenkelig.

Bilde 1: Liggeunderlagene er brukt i samme telt, samme natt, pakket og lagt utfor samtidlig morgenen etter.

Over 10 fluer på det blå (bergans) og bare noen få på det gule (ajungilak), begge selvoppblåsbare.

Bilde 2: Drikkeflaskene er etterfylt med samme vann ( m.a.o ikke original vann i BARE flaska), lik temperatur

og 1 dag gammelt. Fluene svermet så mye rundt den blå flaska at det ikke var fred å få.

Dette gjaldt også de rene kjelene mine som lå i en blå pakkpose av nylon, men tok ikke bilde.

Noen som har vært borti noe lignende/vet grunnen til dette merkelige "fenomenet" jeg har vært utsatt for?

post-9524-133474767851_thumb.jpg

post-9524-133474767859_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tabbe å kjøpe blå jakke da innser jeg! :)

har opplevd det samme med mygg på hardangervidden i år.

jeg har en blå jakke og den samles det mygg på fort. stod jeg på samme plass men tok av meg jakken så var det færre mygg på meg og en hel gjeng på jakken.

om det er en sammenheng vil jeg tro det har noe med bølgelengden lys som reflekteres av blåfargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er en sammenheng vil jeg tro det har noe med bølgelengden lys som reflekteres av blåfargene.

Dette er korrekt.

"Insekter er mest sensitive for blått og ultrafiolett lys, og den ideelle lyskilden avgir hvitt lys med en del UV-stråling."

(Kilde: http://www.entomologi.no/hobby/hobby.html)

Jeg har selv opplevd at blå pakkposer i leir tiltrekker seg flere insekter enn f.eks. grønne pakkposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men tør vedde på at de flest innsekter er fargeblinde og heller tiltrekkes gasser som butan, lukt av sukkerarter, generelt forråtnelsesgasser, Co2 fra dyr, varme eller lys osv.

Vet ihvertfall at myggen tiltrekkes av CO2, derfor storvokste eller tungtpustende mennesker er mere utsatt. Blåser du også på en veps eller bie lang fra kuben, så vil den nermest automatisk prøve å komme seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at blått skal være den fargen fluer liker aller minst, men begynner å tvile på gammel viten.

Du har blitt lurt!

Blått tiltrekker seg mygg som LA3QMA og martin.m skriver. Sandfarge fungererer bra, men jeg husker ikke om det var den "beste" fargen.

E du full, kåt og klædd i blått, blir du populer hos mygga, men hær oppe e ho jo så stor at d e gått når ho sug :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.