Gå til innhold
TorTur

Villmarksfilmer/dokumentarer

Anbefalte innlegg

Hei! Noen her inne som vet om noen filmer/dokumentarer om friluftsliv? Alt av interesse:) Trenger noe inspirasjon når jeg ikke har mulighet til selv å være ute på tur:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Richard Proenneke... Skjult lenke - logg inn for å se den

Du kan også lese om ham på wikipedia og andre steder og du kan zoome deg inn fra google earth eller google maps osv.

Filmen lå på nett lenge, så ble den fjernet pga opphavsrett og slikt, og da kjøpte jeg et par versjoner. Kostet meg over 500 og like etter lå de gratis på på nett igjen, men sånn er det...

Enjoy!

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Richard Proenneke... Skjult lenke - logg inn for å se den

Du kan også lese om ham på wikipedia og andre steder og du kan zoome deg inn fra google earth eller google maps osv.

Filmen lå på nett lenge, så ble den fjernet pga opphavsrett og slikt, og da kjøpte jeg et par versjoner. Kostet meg over 500 og like etter lå de gratis på på nett igjen, men sånn er det...

Enjoy!

;)

En vakker film!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Into the wild

Alle Iditarod filmene er altid god underholdning (2003 og 2005 selfølgelig gøyest da Robert Sørlie vinner)

Kjærlighetens kjøtere (drama om fangstmann tilværelsen på Svalbard)

Shackelton

Touching the void

----

mjæ, husker ikke fler i farta, skal komme tilbake med flere om jeg kommer på. Er stadig på jakt etter tips selv, så skal følge med herjavascript:emoticon(':D')

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å finne Børge Ousland sin ekspedisjon til Nordpolen på nrk.no, men finner bare lydklipp. Ligger det ikke ute hver episode vist på nrk, eller husker jeg feil at det ikke er lagd noen inspilling fra dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prøvde å finne Børge Ousland sin ekspedisjon til Nordpolen på nrk.no, men finner bare lydklipp. Ligger det ikke ute hver episode vist på nrk, eller husker jeg feil at det ikke er lagd noen inspilling fra dette?

Har forstått det sånn at NRK, i tilfeller der de ikke selv har stått for produksjonen, kjøper rettighetene til å legge serier ut i en periode på nett-tv. Så må de fjernes når perioden er over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

Jeg har noen villmarksfilmer på DVD dersom det skulle være av interesse. Har vøært på 3 turer i Canada og Alaska, og har produsert film fra alle tre turene.

svein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Richard proenneke har jeg lest om. Gleder meg til å se filmene. Nordkalotten har jeg sett. Meget bra det også:P

Takk for alle tipsene. Fortsett å kom med tips hvis dere kommer på flere.

Svein, er det noen plasser vi kan se filmene dine på nett, eller må vi kjøpe dem?

Nå skal jeg kose meg med kaffe, etter en fin tur ute i marka, og se Lars Monsens ferd i Canada. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filmen om Proenneke var vakker. Anbefaler også dokumentaren om Nøkling, "Snøhulemannen". Han har brukt de siste 40 år ute i naturen, i huler på Hardangervidda! Ganske fascinerende.. kan skaffes på snohulemannen.com

Ellers så er det jo de som er svake for padlefilmer, Jeg liker "This is the sea" serien som kan kjøpes i noen padlesjapper, f.eks eianfritid.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det an å anbefale nett-tv også? I så fall er serien Flo, Fjell og Fjære med Jostein Flo som programleder veldig bra. De er fjernet fra søking på nrk.no for lengst men google ga meg linkene:

Topptur til Storen: Skjult lenke - logg inn for å se den

Topptur på ski: Skjult lenke - logg inn for å se den

Bre og is: Skjult lenke - logg inn for å se den

Her kan dere lese mere om programmene:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen til:

Med Britt (og Børge Ousland) til Nordpolen: Skjult lenke - logg inn for å se den

Utenfor kartet: Skjult lenke - logg inn for å se den

Jenter til Kilimanjaro: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Noen av de vakreste bildene som er tatt fra luften:

Nydelig film også, med ett viktig budskap.

Takk for tipset! Film som bør sees!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vimeo finnes det en egen gruppe med sykkelturfilmer:

Jeg har blogget litt om den og plukket ut noen av filmene jeg liker best:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Is klatring, Toppturer og en del nedfart fra forskjellige fjell

Denne er noe av det bedre jeg har sett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filmen der Ousland går fra nordpolen til Frans josefsland ligger nå ute i nrk nett-tv en periode, siden den ble vist i julen. anbefales!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått en ganske sterk "urge" etter å se filmer fra 1800 tidlig 1900 som utspiller seg i og rundt villmarka i nord amerika.

Tematikk er ikke så viktig, bare det er drøssevis med natur med :wink: Gullrushet kan være en høidare.

Jeg kan tipse tilbake om Grey Owl (ikke la deg lure, pierce brosnan gjør en god rolle) som omhandler forhistorien til fredningen av beverene i nord amerika, hvor Grey Owl spilte en viktig rolle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen dokumentar selv om den er basert på virkelige hendelser. Men kjempespennende

North Face

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne var fin mens influensaen herjer i kroppen: Skjult lenke - logg inn for å se den

Et litt såpeaktig dokudrama med masse flott natur, mye hundekjøring og litt kanopadling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har fått en ganske sterk "urge" etter å se filmer fra 1800 tidlig 1900 som utspiller seg i og rundt villmarka i nord amerika.

Tematikk er ikke så viktig, bare det er drøssevis med natur med :D

Då kan eg anbefale "Palos Brudefærd", riktignok frå Øst-Grønland og 1933.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forstått det sånn at NRK, i tilfeller der de ikke selv har stått for produksjonen, kjøper rettighetene til å legge serier ut i en periode på nett-tv. Så må de fjernes når perioden er over.

Kan føye til at disse sendingene som oftes blir liggende kun ute tilgjengelig i et år fra sendedato.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jan Petter Madsen
      Hei 
      Jeg er ute etter noen tv-serier/dokumentarer/filmer fra villmarken som kunne vært verdt å se, både norske og utenlandske.
      Alt fra Lars Monsen på nrk-tv har jeg sett, samt noen andre serier. 
      Kom med tips og skriv gjerne hvor det er mulig å finne det på nettet  
    • Av Martin HJ
      Hvorfor gjør folk dette? Trodde alle folk som oppsøker disse dyrene var opplyste om hvordan Moskus oppfører seg.

• Av Lar5
      Lager denne tråden i et forsøk på og samle alt i en tråd?
      Hvem følger du med på YouTube som lager friluftslivs basert innhold? Selv følger alt for mange på youtube og bruker snart ikke canal digital boksen

Backpacking adventures. 

Joe Robinet, var med på alone. Alt fra dagsturer til 10 dagers turer. 

• Av Vestlendingen
      Sesong 2 av overlevelsesprogrammet Alone har begynt.
      Det er en konkurranse hvor 10 deltagere kjemper om å overleve alene lengst mulig. Når nest siste person gir seg, blir den siste kåret som vinner og hentet. Vinneren får 500 000 dollar. Fjorårets vinner klarte seg i ca 64 dager alene før han vant. 
      Deltagerne har kun mulighet til å ta med seg 10 gjenstander + klær, førstehjelpsutstyr og kamerautstyr.
      Anbefales sterkt, da det viser gode sider av å overleve i naturen.
      Her ligger episode 1-4 sesong 2 på youtube. 
      Og her er episode 5 sesong 2

• Av Fjellfilmeren
      Jeg kan tipse dere om en fem filmer laget av Terry Abrahams i England. De har fokus på å fortelle lokale historier gjennom lokale mennesker, og har et sakte og behagelig tempo. Fotografen har fanget veldig vakker natur, og det er behagelig å se på. Svært få fiksfakserier, bare skjønn natur og rolige kamerabevegelser.

Dette er den desidert vakreste av disse filmene, spør du meg. Her får vi se Lake District på sitt vakreste.
      Life of a Mountain følger englands høyeste fjelltopp i ett år, med forskjellige mennesker og aktiviteter på og rundt fjellet.
      Chris Townsend er en gammel ringrev av en langdistanse vandrer. Her deler han av sin visdom og tar seeren med på tur i sin lokale natur i Lake District.
      Her tar Chris seeren med på tur i vinterfjellene.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.