Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksfilmer/dokumentarer


TorTur

Anbefalte innlegg

A Year Alone in the Wilderness:

 

 

Lest det som står under den videoen? Vel, det stod kanskje ikke der når du postet!? Så denne i fjor, og da stod det ikke noe om at dette bare var fiksjon, en promo-søknad til et tv-show. Videoen uløst en storm av kommentarer når folk forstod at dette ikke var "the real thing". Side opp og side ned med kommentarer som nå er nå fjernet ser jeg - og kommentarfeltet er stengt. Men det ligger det en annen video der som vitner om fadesen "https://www.youtube.com/watch?v=7c7lnv1bHV8". Skjønner ikke hva mannen tenkte når han postet den videoen uten å forklare sammehengen med en gang. Han vet nok bedre til neste gang tenkerjeg (om det blir noen). Uff... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visions of the Wild (1986) - Full Length documentary on Wilderness Conservation

 

.... our commitment is to leave only footprints, and take away only memories ....

 

"Award-winning documentary on the U.S. wilderness conservation movement.
Examines the evolution of wilderness management by the U. S. Forest
Service and the intrinsic values of wilderness. [...]"

 

https://www.youtube.com/watch?v=G0UlcjhXZDc

(Miljøvern ja... 1.1.2014 endret Miljøverndepartementet navn til   Klima- og miljødepartementet. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Peter Persson har lagt ut den første delen av årets Alaska ekspedisjon på youtube :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ihw_Arrq7-Q&list=UUHYYsv6OTRaJI1EfASDkglw

 

Jeg har sett en god del av det du tipset om her nå, så først og fremst takk for din heads up! :)

Men jeg må ærlig inrømme....Monsen er virkelig en juvel i forhold. Jeg syns helt ærlig han mangler litt personlighet og formidlingsevne. Gremmes også når han klager på sult i Canada men du ser han kun fiske en gang (han får to fine fisker da !) Fine bilder er det uomtvistelig uansett!

Denne var i mine øyne bedre enn Canada og Alaska:

Her klarte de å formidle noe bedre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som en fin tur, men litt for mye catch and kill for min del. Må virkelig all troféfisk drepes? Blir nok på sikt et mye bedre fiske når en tar kilosfisken som matfisk og slipper ut de som er større. Det er disse som opprettholder en god stamme i konkurransen med gjedda. Har sett for mange steder opp i nord der gjedda har tatt helt over etter for stort uttak av storørret. Kan ikke skjønne at all fisk som blir drept i filmen har blitt spist av 2 stk ila en uke. Bare den største gjedda må vel ha gitt mat i 3 dager?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som en fin tur, men litt for mye catch and kill for min del. Må virkelig all troféfisk drepes? Blir nok på sikt et mye bedre fiske når en tar kilosfisken som matfisk og slipper ut de som er større. Det er disse som opprettholder en god stamme i konkurransen med gjedda. Har sett for mange steder opp i nord der gjedda har tatt helt over etter for stort uttak av storørret. Kan ikke skjønne at all fisk som blir drept i filmen har blitt spist av 2 stk ila en uke. Bare den største gjedda må vel ha gitt mat i 3 dager?

 

 

Vi tok ikke mer ørret enn vi spiste fortløpende iløpet av turen nei, gjedde spiser jeg ikke. Vi var faktisk så heldige at vi traff kanonbett på slutten av turen og fikk den storfangsten siste kvelden. Derfor kunne vi ta alle de fiskene med hjem til fryseboksen. Ingenting er så godt utover høsten og vinteren som å ha sjølfisket ørret til middag! Da slipper man blaut og smakløs oppdrettslaks.

 

Du har gode poenger med gjedda vs ørreten. Jeg er likevel ikke bekymret for ørretstammen i det aktuelle vatnet, der har det vært tatt mang en storfangst av ørret av bra størrelse opp igjennom årene og fisket i vatnet er like godt den dag i dag. For å balansere uttaket mellom ørret og gjedde så ofret vi alle gjeddene til jerven og reven. Når jeg får tak i ei gjedde så har den gjedda spist sin siste ørret for å si det sånn.... Det ble bra mange gjedder pr. ørret der inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Vet ikke om denne er omtalt allerede, men en av mine favoritt dokumentarer er "Snøhulemannen". En tankevekkende og fascinerende møte med Sverre J. Nøkling som i 30 år har levd og fortsatt lever på Hardangervidda under hellere og huler, snøhuler og i tunneller. En godt filmet dokumentar om mannen og livet ganske fjernt fra A4 livene nede i dalen, om overlevelse fysisk og mentalt ispedd litt filosofiske tanker og humor. Kan bestilles på www.snohulemannen.com

Endret av raster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

NRK, EKKO 29.08.2016, Friluftsambassadøren
radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/MDSP25017116/29-08-2016#t
"Rekordmange har gått i fjellet i sommer. Men fortsatt er det mange som ikke skjønner vitsen med å tråkke seg svette i skog og mark og oppover bratte fjell. Ikke minst eldre innvandrere. DET vil en av dem gjøre noe med: norsk-inderen Mahinder Naveen, reporter Kristin Moksnes"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dokumentar/film, bare et par youtube klipp jeg vil dele:

Du er ut å sykler på en sti, titter til siden og blir brått klar over  at du jages av en bjørn:

"Bear Attack, Man is trying to run away from attacking Bear": www.youtube.com/watch?v=eK0pO79Ykv

men selv med sykkel kan det gå litt for raskt...ned lia:

"Grizzly Bear Charge in Jasper": www.youtube.com/watch?v=SLMa5-n2OVc

Noe annet, om en bjørn som ikke gir opp så lett.

"Bears in the Modern World - Electric Deer": www.youtube.com/watch?v=pdM9YOYrcbs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Litt usikker på om denne er reel, men Alaskan Bush People som gikk på Discovery har noen elementer som er litt morsom. Mulig denne er regissert, men man lærer litt likevel :) Den ligger på YouTube også om noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.