Gå til innhold
  • Bli medlem

Veien inn Helgedalen (ved Turtagrø/Fannaråki)


Kim

Anbefalte innlegg

Det går en vei innover Helgedalen, men da jeg tittet inn dalen forrige helg så jeg at veien gikk lenger oppover lia enn det kartet viser. Hvor langt går denne veien, opp til kneika ovenfor Helgedalsbotn?

Det kan være kjekt med en sykkel, iallfall ned igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegen er kun til privat bruk for nokre Fortunsdøler og går opp i skråninga ved foten av Fanaråken. Det løner seg absolutt å ha sykkel. For vegen nedover Helgedalen er dødskjedeleg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en vei innover Helgedalen, men da jeg tittet inn dalen forrige helg så jeg at veien gikk lenger oppover lia enn det kartet viser. Hvor langt går denne veien, opp til kneika ovenfor Helgedalsbotn?

Det kan være kjekt med en sykkel, iallfall ned igjen...

Veien går nesten helt opp til Styggedalsbreen, der det er et oppdemmet lite vann, et slamdepot for å rense vannet før det farer ned i kraftanlegget. Jeg har syklet opp dit en gang, med en femåring bakpå, det er bratt, men veien er god nok. Trist med vei i et så fint område, men når den først er der, så kan man jo prøve sykkelen.

Styggedalsbreen er jo morsom å leke i (med tau!), så denne sykkelturen anbefales.

Veien er før øvrig markert på det nye Hurrungane-kartet 1:25.000 som kommer på markedet i dag. Utgiver av kartet er Turtagrøs Venner. Se www.turtagro.no under Turtagrøs Venner, Medlemstilbud. Meld deg inn i Turtagrøs Venner, så kan du få kartet i posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vegen høyrer egentleg ikkje heime der.

Det vart mykje om og men før at grunneigarane fekk lov til å grave der. Viste ikkje at han var komme heilt opp ved Styggebreen, var under graving når eg var der sist. Men sykkel er praktisk, og du kan parkere ved sela i Helgedalen. Tek ca 5 minutt å sykle til du begynnar på bratta. Fin søndagstur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at folk er misunnelige? Fjellet ligger der, det er bare å ta seg en tur, eller er det ikke...? :lol: Okei, sikkert mange forpliktelser, best å holde seg unna en stund til :D

Forpliktelser, ja.

Har du hørt om barn? Veldig hyggelig å ha med på tur, og begge mine (7 og 10) har vært i Styggedalsbreen. Men å dra dem videre opp der vil jeg vente litt med.

Værforbehold? Nei, Hurrungane må oppleves i all slags vær, og hvor mange godværsdager har jeg ikke hatt i Vest-Jotunheimen til tross for dårlig værmelding. Bare reis dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en overreaksjon, men den Lusterguten i det nevnte forumet mangler også litt perspektiv. Riktignok koster redningsaksjoner en del, og jeg kan være med på at den enkelte burde betale en del eller hele kostnaden når man forårsaker redningsaksjoner. Men hva med bilismen, hvor mye koster ikke den samfunnet? Og kom ikke her med at det er nødvendig. Ja noe er det, men mye bilkjøring er bare på sköj. Enten det er ferie (på samme måte som fjellturisme) eller det er "råning"..

Livskvalitet, sier det noe?

Hvis man hadde forsøkt å kvantifisere den samlede livskvaliteten som oppnås gjennom naturbaserte aktiviteter, så er det ENORMT!

I tillegg, du kan ikke uten videre anta at alle som er ute og mosjonerer i naturen, enten de klatrer eller går, ville tatt det igjen på SATS dersom de holdt seg unna, altså må man anta at det er en stor helsemessig gevinst ved fotturisme og naturbaserte aktiviteter, som trolig langt overskrider de rednings og letekostnadene som oppstår ved fjell og friluftsliv her i landet.

Når det gjelder veien inn til Styggedalen: Den skulle aldri vært der. Men det er nå en gang forankret i mitt syn på uberørt natur. Jeg skjønner godt at enkelte lokalt tilhørige med spesielle priveliger, eller folk med et annet syn på inngrep i fjellnatur har andre meninger :)

.... Generelt får jeg med meg en god del av det som er av leteaksjoner og ulykker, bl.a. fordi det interesserer meg, og jeg må si - så veldig mye er det ikke tross alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.