Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme skisko - størrelser og alternativer


espenleknes

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Nå er vinteren her og etter forrige vinters tær som ikke var helt med før langt ut i juni må jeg ta noen grep. Det vil si jeg trenger ny sko, og ser for meg at de skal passe til de gamle skiene, dvs NNN BC.

Jeg har sett på Alfa North pole, som ser ut til å slå to fluer en smekk - varme sko, og slipper separat gamasj.

Jeg var innom og prøvde de på sportsnett, og dette så lovende ut. Jeg stusset litt over hvor mye jeg måtte opp i størrelse - for å få plass til både ullkartanker og polsokk på utsiden. Kort sagt tror jeg at jeg må opp tre størrelser for å få plass til begge deler. Dette må jo bli litt klønete å gå med..

Så - jeg lurer på hvilke andre erfaringer og anbefalinger folk har for varme skistøvler, og spesifikt om noen har erfaring med disse.

Bruksområdet er vintertur på fjellet. Som småbarnspappa er familietur i påsken ikke helt in, dvs at det er mulig å få til telttur på vidda vinterstid. Grønland skal jeg nok ikke over, men greit om det fungerer bra ned til -25-30.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og samtidig får du med en diger Alfa logo! Jeg er sikker på at de hadde fått solgt flere hadde de redusert størrelsen på logoen.

Har sportsnett 25% på de nå? Ser ikke noe om det på weben.

Logoen kunne jeg greid meg uten ja. Gjør ikke så mye at de står ut som røde, men litt heftig logo.

Står ikke noe på nett, men var i butikken på lørdagen. Fikk inntrykk at de gir 20 el. 25% på alt vinterstuff før vinteren kommer. I deres verden kommer vinteren ganske så fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar Varg Skavl som er ein storleik større enn det eg brukar i fjellsko. I desse har eg ein tynn innersokk av ull og tova ulluddar. På utsida har eg Yeti-gamasjar, noko som fungerer flott i kaldt vér.

Men Varg Skavl er vel ikke NNN BC? Det er NNN BC trådstarter er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg stusset litt over hvor mye jeg måtte opp i størrelse - for å få plass til både ullkartanker og polsokk på utsiden. Kort sagt tror jeg at jeg må opp tre størrelser for å få plass til begge deler. Dette må jo bli litt klønete å gå med..

...

Har ikke test denne Alfastøvlen, men gått mye med Alfa Skarvet m/Berghaus Yeti gamasjer, som er utgangspunktet for denne støvlen. Støvlen min er et nr for stor for å få plass til ekstra såler og tykke sokker.

Det er veldig forskjellig hvor mye folk svetter og fryser på beina. Likevel, hvis du ikke er veldig kald på beina, vil jeg advare deg mot kartank og polsokk under "normale" turer på -25-30 grader.

På turer av den typen bruker jeg ekstra ullfiltsåle og et par halvtykke sokker, f.eks. http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2384. Det er mer enn varmt nok når jeg går. Det viktigste er å unngå å bli for svett. Alternativt har jeg brukt en tynn ullsokk, dampsperre og en tykkere ullsokk.

I temperaturer under -10 går jeg normalt med noen tynne ullsokker, vanligvis: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2378&cid=568. Da får jeg akkurat strammet støvlen slik at den ikke blir for ustødig.

Jeg har noen ekstremt varme Dachstein sokker. På første turen i ca -10 så ble jeg så varm at jeg måtte stanse og kjøle ned beina. Da jeg kom hjem så jeg brune svimerker på sokkene. De har ikke forsvunnet.

Kjøper du noen støvler som er tre nr for store, vil du sannsynligvis ikke gå særlig behagelig i dem i temperaturer som er høyere enn -10 Støvlen vil bli for store.

Min anbefaling er heller å kjøpe Alfastøvlene i mindre størrelser, eller Alfa Skarvet med Yeti. Er det påskeføre tar jeg av Yetiene, og får inn mer luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.