Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro - en tur uten guide?


Anbefalte innlegg

Hei,

har veldig lyst til å komme på toppen av afrikas høyeste fjell.

Jeg har noen spørsmål som jeg håpte å få svar på:

1. Hvordan er forskjellen mellom 4500 meter og 5800 meter?

2. Hvor "billig" kan jeg få en kilimanjaro tur med/uten guide? (har utstyr fra før)

3. Noen som har vært på fjellet før, og har gode tips å dele? Hvilken rute gikk du/dere?

Takk for svar :arrow:

Mvh

Lars Inge Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

1. Forskjellen er vel bare at du trenger mer tid for å akklimatisere deg for 5800 enn 4500 moh. Høyden er tøff og du må være innstilt på å kjempe for å nå toppen den siste dagen opp. Kle deg godt på kroppen og bena og ha nok drikke!

2. Har hørt litt forskjellig og vet ikke helt hva som er fakta. Guiden vår sa at nasjonalparken hadde pålagt at man måtte ha en godkjent guide for å gå til toppen, men har hørt andre som sier at man kan gå uten... En guidet tur med bærere, kokk og guide inkl. park fee (drøyt 600 USD) kommer vanligvis på 1200-1400 USD for 5-7 dager. Det synes jeg ikke er dyrt.

3. Jeg gikk Machame route på fem dager, men da var jeg litt akklimatisert fra før iom. at jeg hadde vært på Mont Blanc en uke i forvegen. Les rapporten her: http://peakbook.org/tour/18188/The+roof+of+Africa.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: 1300 meter

2: Du sparer mye ved å reise ned på egen hånd og bestille et opplegg der nede. Avgifter etc har steget mye der nede, er usikker på prisnivået. IKKE spar på dager på fjellet. Machame-ruten der man går opp om natten etter 5 dager i fjellet funker for de fleste, bør ikke bruke mindre tid i fjellet.

3: Gikk machame-ruten selv, ca 3/4 av forsamlingen nådde toppen. Det er bare å gå unaturlig sakte og drikke unaturlig mye, samt å unngå å bruke krefter på unødvendig aktivitet i dagene før toppstøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Inge

Jeg heter Fredrik Huth Jensen, og bor i Tanzania hvor jeg driver eget safari selskap som arrangere safarier og ekspedisjoner til Kilimanjaro.

Ang guide, det er pålagt med egen guide, men annet crew som kokk og bærere er ikke lovpålagt. Men det anbefales på det sterkeste å bruke et helt crew, ettersom dette øker sjangsene dine betraktelig.

Det er 2 ting som er viktigere enn noen annet når du ska bestige Kilimanjaro.

1 - Vann, hold hele tiden munn våt, drikke mye. mer enn du egentlig orker å drikke.

2 - gå rolig. Det er en utrolig mye større sjangs for å nå toppen om du går i et sakte tempo. Skal aldri stresse og pushe deg selv og om du føler at du går alt for sent så går du i riktig tempo. Ofte blir guidene (spesielt i billige selskaper) veldig utålmodige og pusher klientene (ettersom de har gått opp utrolig mange ganger selv og ikke har noe problem), men da er det viktigt å ikke la seg stresse, fortelle dem at du heller vil gå sent så øker sjangsene dine betraktelig.

Jeg har en hjemmeside som du er hjertelig velkommen til å sjekke ut. www.tapacsafaris.com

Om du vil ha mer info så er du mer en velkommen til å maile meg, [email protected]

Ha en videre fin dag så håper jeg dette hjalp deg.

Mvh

Fredrik Huth Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du må ha en guide pluss bærere, det er regelen i Kilimanjaro nasjonalpark. Regn med USD 800-1200 for komplett pakke. Høydesyken starter rundt 3.500 moh og blir mer plagsom jo høyere og raskere du går. Drikk 4-5 liter vann pr dag og gå sakte, så sakte at du føler du nesten står stille, så går det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.