Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvigtinden - vinteren har kommet


pb

Anbefalte innlegg

Hei,

Endelig kom jeg meg til Børgefjell!
La ivei (alene) klokken 0600 i øsende regnvær, lørdag den 10. september.
Det hadde regnet jevnt i flere dager og alle bekker var flomstore.
Ankom toppen med 15 cm nysnø etter 5:45, det hadde sluttet å regne!
Tilbake til bilen klokka 1700, så 11 timers tur. Dettte er en flott villmark
og september er en fin tid. Ingen andre mennesker.
Rapport og flere bilder på:
http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/kvigtinden.html

Jeg legger ved noen bilder her..

Hilsen Petter

post-237-133474767275_thumb.jpg

post-237-133474767285_thumb.jpg

post-237-133474767296_thumb.jpg

post-237-133474767307_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott rapport Petter! En voksen tur det der - og mye myr.

Det er elva i fra Måsskardvatnan som er bøygen på denne turen ja! jeg bruker å krysse elva nede i skardet, og har også krysset oppe mellom Austre og Vestre Måsskardvatn.

Det er også bru over både Rørskardelva og Bisseggelva - men det var du kanskje ikke klar over? Kan gå stien opp Simskardet på motsatt side med bruer hele veien.

Bl.a..

DSC_3692.JPG

DSC_3696_small.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjiver,

Takk for opplysninger! Jeg ante ikke at man kunne komme over

disse elvene på bru. Betyr det at det også er bedre sti opp dalen

på den andre siden av elven? Min "sti" var stort sett myr/bekk i lange

strekk. Det hadde regnet utrolig mye og bekkene var skikkelig store.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde gått 100 meter tilbake langs veien fra der du parkerte bilen, kunne du krysset Simskardelva på 2 bruer.

Men stien på den siden er ikke noe særlig bedre enn den du gikk, men mye mindre bekker der - men mer myr! Den stien du gikk opp til Golverskardelva og Statsskogshytten er jo delvis preparert med disse geniale gummimattene. Men om elva fra Måsskardvatna er så stor at den ikke kan krysses er det absolutt et alternativ å starte turen på den siden.

Alternativt kan man gå den vanlige ruten og etter Golverskardelva (den nye broa ved Statsskog sin hytte) dreie mot den broen som ligger ved høydekote ca 520 meter og gå vestsiden av Biseggskardet og unngå vadingen der oppi skardet.

Jeg skriver dette detaljert siden det nok er mange som har dette som et turmål og som kanskje kan finne disse elvepasseringene utfordrende. Statsskog har jo en åpen og flott hytte der ved Golverskardet-Simskardet og den er også veldig fin som utgangspunkt for Kvigtindturer. Ligger 2-300 meter overfor broa der ved Golverskardet.

Jeg har selv en hytte der inne i området - og har vært der i mer enn 8 uker siden mai i år. Vi var ikke så langt unna nå du var der inne. Vi skulle egentlig også i den retningen da, men måtte snu grunnet veiarbeide. Jeg tok samme turen (sammen med en du sikkert kjenner) for 3 år siden - http://kjiver.no/Kvigtindenl.htm

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en vintertur av dette.

Kvigtind er en obligatorisk topp.

I fare for å kuppe pb sin tråd om Kvigtind, men allikevel...

Siden du nevnte vintertur og ski - så syns jeg den artikkelen om årets vintertur som "kjærringene" tok til Kvigtind er høyst leserverdig :roll:

http://kortreist.t-a.no/turer/trondelag/nord-trondelag/1739_royrvik/article5590.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.