Gå til innhold
  • Bli medlem

Video: Packrafting i Gautefall


passerinum

Anbefalte innlegg

I slutten av juli reiste vi på en seks dager lang tur med packraft i Gautefall. Det ble til tre mil med padling og overbæringer, mens vi fulgte en perlerekke av sjøer og tjern, bunnet sammen av en liten elv. Den brutale tragedien 22. juli, med bomben i regjeringskvartalet og massakren på Utøya, lå som en skygge over oss de første dagene, men etterhvert ga vi os hen til magiske Gautefall. Det var godt å være på tur sammen, med masser av tid til ettertanke – og til bare å være.

Bli med til Gautefall – til en liten villmark, der skogsbilveiene ennå ikke har spist seg inn i det særpregede landskapet – med åpen skog, store områder med sva og blanke tjern og små elvestubber, perfekte til lett elvepadling.

VIDEO:

 

1.jpg

3.jpg

2.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig fin video! Noterer meg stedet i liste over potensielle turmål for de neste åra, riktignok med ally-kano og ikke alpacka raft. Du skriver at turen var ca tre mil? Noe bæring ble det vel, men kanskje ikke så veldig tunge?

Hva slags kamera filmer du med forresten? Jeg har lagt merke til at filmene dine holder høy kvalitet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Tusen takk for alle de fine og hyggelige tilbakemeldingene – det setter jeg veldig stor pris på! (... og motiverer meg til å lage nye filmer) ;-)

steingrd skrev

Noterer meg stedet i liste over potensielle turmål for de neste åra, riktignok med ally-kano og ikke alpacka raft. Du skriver at turen var ca tre mil? Noe bæring ble det vel, men kanskje ikke så veldig tunge

Jeg tror en Ally kan fungere fint, selv om det er lettere å bære packrafter og det kan bli litt mindre padling. Vi startet i Mjåvatnet fire km vest for Gautefall hotell. Derfra er det padling på fine vann med korte overbæringer på 50-100m, før bæringen på omlag 700-800m til Hanetarmane. Her kan det gå greit å padle elva på høy vannstand, men normalt vil jeg tro at det bare går å padle de langstrakte tjernene (det er ikke verst det heller). Deretter følger Stolsvatnet, Hellersvatnet og Holmevatnet med overbæringer på omlag 700m hver i stort sett lettgått terreng. Her dukker det grusvei opp igjen. Vi valgte å padle store deler av Søvasselva, men stod selvsagt over strykpartiene. En god del av elva kan nok padles i kano, men strykene vil trenge mye vann.

Svar på det tekniske:

Jeg har hatt lyst til å filme i mange år, men har ikke ønsket å legge titusener av kroner i kamerautstyr for å få den ønskede kvaliteten på filmene. I dag er vi heldige og kan få forholdsvis rimelig utstyr med svært høy kvalitet på bildene. Jeg gikk for et Nikon D7000, som jeg siden har blitt svært glad i. Det finnes selvsagt bedre kameraer der ute til filmbruk, men den hendige størrelsen på det robuste lille kameraet gjør at det egner seg veldig godt til prosjekter der vekt er en faktor. Jeg brukte et Nikon 35mm f1,8 DX objektiv til all filmingen. Igjen får man utrolig mye for pengene, selv om det selvsagt har sine mindre heldige sider. For å få litt film fra padling har vi også brukt et GoPro Hero HD hjelmkamera.

Redigeringen ble gjort i Sony Vegas Platinum 11, et program som gir utrolig mye funksjonalitet og justeringsmuligheter for en rimelig penge (ca 500 NOK). Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

De tåler egentlig ufattelig mye. Jeg har padlet rundt 150 mil elv, og bare 2 ganger har jeg opplevd å få hull i bunnen, aldri i luftkammeret. Første gang padlet jeg ned ei laksetrapp der trinnene faktisk var delvis tørre, slik at båten hang fast i hvert trinn til den bikket over. Det opptod et hull på mindre enn 1x1 cm under setet, sansynligvis mest fordi jeg hadde lagt en ryggsekk der det lå et brilletui i under setet, slik at stoffet kom i klem mellom sementen i laksetrappa og metalletuiet (etuiet ble kraftig bulket). Andre gang padlet jeg ned i bratt og stri elv med mye stein med en ryggsekk på 25 kg+ på baugen. Jeg grunnstøtte stadig vekk og brukte rå kraft med staking for å komme meg løs. Fikk da en liten rift i bunnen. Begge gangene oppdaget jeg skaden først etter flere timer fordi båten tok inn litt mere vann enn vanlig.

Motvind: Ved frisk bris begynner det å gå sakte/bli tungt med tanke på langvarig padling.

Medvind/sidevind: Har vært ute i sterk kuling, og det gikk fint. Her ligger begrensningen mest i motet til padleren.

Kjøpes: Eneste mulighet for at det skal bli vesentlig billigere enn gjennom norsk importør er hvis du unngår mva. ved at du ved likevel skal til USA og kjøper der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har en venn som er over dammen jevnlig, så det er en mulighet ja. Finnes det noen pakkeløsning på detta? Båt, spruttrekk og åre?

Frister såpass mye detta, så blir nok garantert en slik en.

Du bør kjøpe båt og spruttrekk samlet, siden festet til trekket skal sveises på. Nytt for i år er et spruttrekk som minner mer om det vi finner på elvekajakker. Det kan hende det er litt mer vrient å komme ned i båten med det nye trekket, men til gjengjeld blir den mer tørr.

https://www.alpackaraft.com/index.cfm?fuseaction=store.catalog&CategoryID=63&ProductID=177

Det gamle trekket fungerer forøvrig utmerket til det meste, bortsett fra mer ekstrem elvepadling (ikke at vi har erfaring med det :D ), og kan fortsatt kjøpes.

Båtene stamper forøvrig en del i motbølger, men bortsett fra det oppleves de som ganske raske til å være gummibåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og frems utrolig fin film :D fikk lyst til og prøve det her selv.

Hvordan er størelsen på det her pakka sammen? får du plass i sekken til den her? er den lett og pakke sammen?

Ser får meg att jeg og sønnene på 3år til sommeren kunne brukt det her sammen med og gå litt i skogen.

har du noen abefalinger da? bør vel være litt størelse på?

jeg ser får meg det blir i stille åpne vann i første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og frems utrolig fin film 8) fikk lyst til og prøve det her selv.

Hvordan er størelsen på det her pakka sammen? får du plass i sekken til den her? er den lett og pakke sammen?

Ser får meg att jeg og sønnene på 3år til sommeren kunne brukt det her sammen med og gå litt i skogen.

har du noen abefalinger da? bør vel være litt størelse på?

jeg ser får meg det blir i stille åpne vann i første omgang :D

Det var hyggelig at du likte filmen, Svingen. Størrelse og vekt sammenpakket er nærmest som et forholdsvis lite to-personers telt med en vekt på 2,5 kg. De er lette å pakke sammen og går raskt å pumpe opp med den medfølgende pumpen. Jeg tror dere med fordel kan gå for modellen Denali Llama, hvis dere skal være flere i båten. Et annet alternativ er Alpackaraft Double Duck:

https://www.alpackaraft.com/index.cfm?fuseaction=store.catalog&categoryID=53&ProductID=116

God tur,

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
8 minutter siden, Kikut skrev:

Veldig spent på å se denne filmen, men linken fungerer ikke. Har trådstarter fortsatt en fungerende link?

Ser ikke ut som den opprinnelige lenken peker noe lurt sted lenger, sånn går det når man lenker til bloggen og fem år senere har lagt ned eller endret på bloggen :) 

Men litt googling hjalp, jeg fant den på Vimeo:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kikut skrev:

Hei!

Veldig spent på å se denne filmen, men linken fungerer ikke. Har trådstarter fortsatt en fungerende link?

Ja - steingrd var før meg. Bloggen ligger her http://villglede.no/?p=671

Jeg endret førsteinnlegget - det domenet var overtatt av noen andre ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.