Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvekslet med rype?


raster

Anbefalte innlegg

Annonse

Det ville jeg ikke bekymret meg særlig om, men for å være på den sikre siden så er det kanskje greit å ha et plagg eller en caps med en farge som skiller seg litt ut. Fullkammo og sniking i busker og kratt er ikke å anbefale. Når det er sagt så er det jeger som har det hele og fulle ansvaret for sikker jaktutøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det som er sagt om at dette ikke er noe å bekymre seg for. Ser du en reinsflokk kan det være god skikk å holde seg på avstand og passe vindretningen. Ikke så mye på grunn av faren for å bli skutt som å vise hensyn til jegere som stiller innpå flokken. Men det skal være plass nok for både jegere og turgåere i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere negative opplevelser med rypejegere. En av dem var i fjor da jeg kjørte innover en vanlig fjellveg. Der jakta to rypejegere med to bikkjer og to uknekte hagler. Bikkja som var fem meter fra veien , hadde de ikke kontroll på så plutselig sto den foran min bil. Jeg bråbremsa og klarte akkuratt å stoppe før bikkja. Da begynte den he.....tes bymannen å dundre laus på bilen min. Bydama holdt hagla med løpet mot meg. Utrolig at det ikke ble skutt...

Vi er vant med at byføkji bruka våre hyttetomter som jaktfelt. Bikkjene har jegerene ofte ikke kontroll over. Det hadde vært hyggelig om de kunne vise såpass hensyn at de ikke jakta fra andres verandaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på fjellet så ville jeg ikke være redd for å bli skutt på. Det nermeste jeg har vert slik skyting var en gang det ble skutt etter fugl fra en høyde et stykke bortenfor oss og hagl drysset ned i vannet bak oss. Sansynligvis helt ufarlig siden skuddholdet var mange ganger det som er normalt skuddhold for hagle, men å snike seg rundt i buskene under elgjakta ville jeg nok være litt mer forsiktig med.

"Og så var det bonden som kom kjørende over jordet med traktoren sin en tidlig morgen i elgjakta, og et jaktlag hadde satt seg på post i skogkanten like ved. Plutselig smalt det fra skogbrynet og traktoren fikk en fulltreffer. Bonden ble livredd, hoppet av traktoren og løp det beste han kunne. Da hørte han en kraftig stemme fra skogbrynet.

"Fulltreffer Oskar, skyt kalven og". :?

Ja ja, jeg har jo hørt historier om folk som skal ha blitt skutt på av reinsdyrjegere og at kula har stoppet i steikepanna bak i ryggsekken.

Jeg har også lest i tegneserier og sett på film at kuler har stoppet i en blank medaljong som helten har hengende rundt halsen uten at historiene blir noe sannere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det bonden som kom kjørende over jordet med traktoren sin en tidlig morgen i elgjakta, og et jaktlag hadde satt seg på post i skogkanten like ved. Plutselig smalt det fra skogbrynet og traktoren fikk en fulltreffer. Bonden ble livredd, hoppet av traktoren og løp det beste han kunne. Da hørte han en kraftig stemme fra skogbrynet. "Fulltreffer Oskar, skyt kalven og". :lol:

:)

Spøk tilside, jeg ville ikke ha betenkeligheter med å oppholde meg i noen som helst områder med jakt uansett type. Rent bortsett fra hensynet til jakten deres da. Når det er sagt hadde jeg en episode for rundt 25 år siden hvor et bytte fløy opp mellom meg og en jeger jeg hadde sett. Han hadde ikke sett meg og løftet geværet til anlegg rett mot meg før han senket det sakte og ropte: "Det var betterdø nære på det"... Det verste er at jeg tror han hadde litt lyst til å skyte, men besinnet seg.

Men alt i alt er jeg ikke det minste bekymret for jegere. Og jeg tror ikke det skyldes at jeg jakter selv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.