Gå til innhold
500fjell

Stora Blåfjell og Bandåsen 6. september 2011

Anbefalte innlegg

Bilder og kart her: http://peakbook.org/tour/20350/Stora+Bl%C3%A5fjell+og+Band%C3%A5sen.html

Stora Blåfjell i Hjelmeland – med bygene i hælene 6. september 2011

Så var det klart for siste krampetrekning på mitt 5 mnd fjell-friår før jobbstart 12. september – et skikkelig kommunetoppraid i Rogaland! Værmeldingene var ikke særlig gode og siden pappa hadde fått problemer med ryggen igjen var ikke han å regne med som turfølge. Dermed var det jeg og Frigg som kjørte sørvestover på kvelden 5. september, men med et håp om at jeg ville få tak i en turpartner på en og annen tur. Blir fort kjedelig å gå alene i lengden... Med et par sovestopp undervegs var jeg til slutt framme ved utgangspunktet for raidets første topp – Stora Blåfjell i Hjelmeland. Kjørte opp den godt asfalterte anleggsveien til Blåsjø. Bommen videre til Førrevassdammen var åpen, så jeg kunne kjøre helt bort dit der det var nok en bom, som var låst.

Frigg og jeg gjorde oss klare og startet med å sykle videre sørover, over demningen og grusvei mot Stora Gilavatnet. Ifølge værmeldingen skulle det begynne å regne kraftig fra og med kl. 13, så målet var å være tilbake innen den tid. Parkerte sykkelen litt før Stora Gilavatnet der det stod et skilt mot Blåfjellhytta. Fulgte vardene mot denne helt til jeg hadde passert hengebrua øst for Stora Gilavatnet. Spennende terreng dette her, men kupert som f... Var hele tiden obs på å finne så god rute som mulig, man bruker enormt med tid om man roter seg bort i skrenter og søkk. Videre mot Stora Blåfjell fant jeg en ganske gunstig rute (se kart) på fine svaberg. Var fortsatt en del sau ute og beitet, Frigg var veldig interessert! Brukte en drøy time til toppen av Stora Blåfjell der det var en varde og et slags rustent trig punkt.

Det blåste nokså kraftig, noe som tydet på at en regnbyge var i anmarsj. Tilbake valgte jeg en annen rute for variasjonens skyld. Den gikk vestover på en rygg sør for vann 1123. Var vardet bortover her og gjennom det lille skaret sør for demningen i vestenden av Stora Gilavatnet. Så ut som fine muligheter for klippeklatring på stupene vest for pkt 1236! Vel borte ved demningen fulgte jeg en veien tilbake til sykkelen (ikke tegnet inn vei her på kartet). Rakk tilbake til bilen akkurat før det begynte å regne! Brukte like lang tid tilbake som på vei fram. Kjørte videre til Nesvik og tok ferga over til Ombo for å ta Bandåsen.

2t 14min
570 hm
13 km

Bandåsen i Finnøy – det finnes ikke dårlig vær! 6. september 2011

Tok ferga fra Nesvik til Ombo og kjørte på dårlige og svingete veier rundt øya til gården Seltveit. Parkerte like før gården for å ikke være til bry. Det pøset ned, men ifølge værradaren på yr.no skulle det gi seg i 19-tida. For å rekke en tidligere ferge tilbake til Hjelmeland fant jeg det like greit å hive på meg «offshore-regntøyet» til fattern samt gummistøvler og labbe i vei opp til Bandåsen. Ikke lange turen. For å slippe ei klissvåt bikkje fikk Frigg ligge igjen i bilen. GPSen slet med å finne satellitter, men det var ikke vanskelig å finne veien opp. Det går en fin sti hele veien til topps. Den skrår først litt mot venstre, så til høyre. Kom meg opp til varden der det blåste friskt med horisontalt regn, skrev meg inn i boka og gikk ned igjen.

45 min
295 hm
4 km

Vis rapporten i Turkartet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stora Blåfjell i Hjelmeland – med bygene i hælene 6. september 2011

Spennende terreng dette her, men kupert som f... Var hele tiden obs på å finne så god rute som mulig, man bruker enormt med tid om man roter seg bort i skrenter og søkk. Videre mot Stora Blåfjell fant jeg en ganske gunstig rute (se kart) på fine svaberg.

Ikke langt fra Blåfjell, ligger Lusaheia, som gir helt andre orienteringsutfordringer. Lusaheia er flat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Autumn is well on its way in the county and this time I opted for a hike on a mountain area I have never been at before, parking at Gilja and then heading north. A very calm and quiet Sunday afternoon today with neither rain nor wind,  something we do not get too often this time of year around here. Much appreciated :-)   The website UT.no and trail info there suggested this to be a five hour route (without breaks) in very varied terrain and the odd lost path. I therefore decided to download the GPX file to use as guide should I miss those areas that there was no visible trail (as mentioned in the trail info). I highly suggest you do the same.   Suffice to say I was not disappointed hiking along the wonderful small scenic lakes, autumn painting its colors on the trees and underbrush, finally ending up with panorama views of the majestic fjords of Høgsfjord and Frafjord.   I´ll let the pictures do the rest of the talking....   Erik     Beautiful start

Troll (ish)

Looking over at the Frafjordhatten peak

This must be heaven during summer also

Høgsfjord

Lunch tarp setup
    • Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Link til turen for dag en på UT.no. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Fin start ved Stavtjørn  
      Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  

Vakre Hommadalen  
      Hommi  
      Hovlandsstølen til venstre   STF hytta på Støle  
      Kjentfolk på besøk   Søra Kvitladalen  

Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

STF hytta på Kvitlen  

Opp Nordre Kvitladalen  

Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Siste innspurt
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Vebjørn Holmslet Astad

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Litt frå jaktåret 2017
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen
    • Av Bjarne H.S.
      Fredag 22. - lørdag 23. september 2017 blir det smekkfullt på Løkjelsvatnhytta. 38 ungdommer drar opp fredag ettermiddag fra Skarstøl i Etne og overnatter til lørdag. Det blir trangt!!!
      Har du turplaner i Etnefjellene denne helga så anbefales det å velge andre turisthytter hvis du vil unngå å ligge anføttes med en niendeklassing, i vedskjulet eller på stuegolvet.
      Her finner du info om andre hytter i Etnefjellene.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.