Gå til innhold
  • Bli medlem

fly til nepal


rasto

Anbefalte innlegg

Annonse

Er den del forskjellig ruter dit men mange innebærer to flybytter fra Oslo til Katmandu.

Der du slipper med ett bytte er Qatar Airways via Doha og Thai Airways via Bangkok.

Andre brukte ruter er med Gulfair via et sted i Europa og Dubai.

Fra Katmandu er det lokale selskap opp til Lukla evt. Det er en litt spesiell flyplass :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nå alltid enten Qatar, Etihad eller Emirates når jeg skal østover. Alle disse er 6-stjerners flyselskap, og det finnes alltid kampanjepriser fra London (4-5000 kr t/r) med ett eller flere av disse selskapene. Dessuten er disse flyselskapene ikke så firkantet når det gjelder overvekt. Med Qatar og Etihad har jeg også kunne forandret hjemreise dato til 0 kr i gebyr!!!

Thai Airways var tidligere det eneste brukbare alternativet, men det er lenge siden jeg flydde Thai sist gang. Prisene deres er altfor høye (spesielt på ruta mellom Bangkok og KTM) og Bangkok er dessuten en betraktelig omvei.

Hvis India hadde kuttet ut tullet med transit-visum, ville jeg vurdert via New Delhi (klart korteste vei). Men inntil videre styrer jeg unna indiske flyselskap p.g.a problematikken rundt transitvisum....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle.

Lyngve, det ser ut at du har en del erfaring med Nepal. Vil derfor plage deg med flere spørsmål :)

Hvordan er det med telting ? Kan man slå opp teltet hvor som helst,eller bare på bestemte steder, eller bare nær teahouses ?

ha en god kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen reiselivet så jeg oversikt over de fleste flyruter. Dog er ikke vi noen eksperter på reiser dit.

men et tips kan være å ta kontakt med Hvitserk-Eventyrreiser. De har en del egne turer men de har jo og en del informasjon på slike steder. Vi tok ut mange billetter for de tidligere bla. via India og opp til Katmandu.

Du finner kontaktinfo på www.eventyrreiser.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

November er den beste måneden for trekking, litt kaldere, men mye færre turister :)

Det er uvanlig å telte på teahouse trek, ettersom rom på et teahouse bare koster 10-20 kr per natt. De som likevel telter, bruker vanligvis hagen utenfor et teahouse. Men telt kan likevel være fint å ha med hvis man tar sideveier oppe i høyden!

I motsetning til Borgern, ser jeg ikke noe poeng i å bruke vestlige reise operatører. Men noen foretrekker likevel organiserte turer. Jeg gjør det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på "budget" og ikke de store krav til punktlighet etc, kan jeg absolutt anbefale Bangladesh Airways, men fra Bankok til Katmandu. Disse har jeg brukt 2 ganger fra Bankok, de er halve prisen, men greie nok. Men du må stort sett overnatte en natt i Dakha, men det er superintessant.

Disse får du kjøpt på mange av disse små "reisebyråene" langs vegkanten i Bankok. Også en interessant opplevelse.

Skal dit nå snart og planlegger samme opplegget.

November er litt sent, september er den beste på denne siden av sommeren.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på "budget" og ikke de store krav til punktlighet etc, kan jeg absolutt anbefale Bangladesh Airways. Disse har jeg brukt 2 ganger fra Bankok, de er halve prisen, men greie nok. Men du må stort sett overnatte en natt i Dakha, men det er superintessant.

Disse får du kjøpt på mange av disse små "reisebyråene" langs vegkanten i Bankok. Også en interessant opplevelse.

Skal dit nå snart og planlegger samme opplegget.

November er litt sent, september er den beste på denne siden av sommeren.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jøss, bra bilder, bra opplevelse! Jeg er enig selvfølgelig; Dakha er vel en av de mer eksotiske opplevelser..... I all sin elendighet er de så veldig forskjellig, Nepal er rene rikdommen i sammenlikning.

Forresten, velkommen tilbake fra Sør-Amerika igjen, Lyngve. Har fulgte med, fantastiske eventyr.

...igjen

...og igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nå flyr også Turkish Airline fra Istanbul til Katmandu.

Ellers trenger man heller ikke transittvisum for transfer i Delhi. Men det er ikke one stop. Men om man splitter turen med split i Delhi kan det bli veldig billig.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg var i Nepal i fjor med Jet Airways. Veldig bra opplevelse. Dette er et nyere indisk flyselskap og går via Dehli. Nye fly, kongeplass i stolene, flott service. Jeg er 193 cm og sliter med lange flyreiser. Dette er det eneste hvor jeg har sovet begge veier nesten hele turen på economy class! litt lang ventetid på tilbaketuren.

 

Internt i Nepal er det litt mer olala... Dersom du skal videre til Lukla (mot Everest) er det viktig at du reiser med en operatør som har booket deg inn på bølge 1 eller 2. De er normalt på våren 3 eller fire fly bølger, dvs. at flyene tar av med 5 min mellomrom. Så er det 60-90 min til neste bølge osv.

Den siste flighten blir det som regel ikke noe av pga. vind og tåke og du sitter sur på en "ræva" flyplass hele dagen. Den første flighten på alle flyselskap er ok, men SITA er nok "best" og dyrest. 

 

ps. legg igjen teltet hjemme. Sats heller på en dyktig guide som snakker bra engelsk som blir turkamerat og "loser" deg til sine hytter. De kjenner alltid den "beste" og med rette innstillingen blir det koselig uansett. Det med prisen er en sannhet med modifikasjoner, for en seng koster ikke mye, men det forutsetter at du spiser middag. Det med vann er desidert det dyreste du finner oppover mot Everest. Vi kjøpte 1 liter flaskevann i Kathmandu for 30 rupi. Oppe på 5000 meter koster den samme flasken 300 rupi. Du drikker sikkert 4-5 liter hver dag.

Maten er den sikre veien til magetrøbbel og 10 % vil alltid få problemer. Når vi var oppe fikk de fleste problemer allerede etter første natten og i bakkene opp mot Namche var det mange som var ute i skogen :-(  

Jeg hadde med et lager på 20 stk. snack barer - ville hatt med det neste gang også.

 

Swiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.