Gå til innhold
  • Bli medlem

Aneto i Pyreneene


Anbefalte innlegg

Heisann! Har noen vært på Aneto, høyeste topp i Pyreneene. Har lest en del beskrivelser om den på internett og det spriker og varierer noe enormt. Alt fra at den er knallenkel til andre som sammenligner den med Matterhorn og Mt. Rainier.

Er det noen som har vært der som kan komme med en litt mer nøktern vurdering, og evt. konkretisere utfordringene.

Er det noen som har et brukt kart å selge / låne bort til forhåndsplanlegging, så er også det supert.

Taknemmelig for alle svar.

PS! Planlagt bestigning er først i september

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous
Heisann! Har noen vært på Aneto, høyeste topp i Pyreneene. Har lest en del beskrivelser om den på internett og det spriker og varierer noe enormt. Alt fra at den er knallenkel til andre som sammenligner den med Matterhorn og Mt. Rainier.

Er det noen som har vært der som kan komme med en litt mer nøktern vurdering, og evt. konkretisere utfordringene.

Er det noen som har et brukt kart å selge / låne bort til forhåndsplanlegging, så er også det supert.

Taknemmelig for alle svar.

PS! Planlagt bestigning er først i september

Hej,

Jeg var på Aneto I starten af Juli for 3 år siden. Det er en suveræn top at bestige da den indeholder meget varierende elementer.

Praktisk: Der er to ruter. En fra nord siden og en fra sydsiden. Jeg benyttede nordsiden (mest almindelig).

Fra Barcelona med bus til Benasque (1100 m.o.h) via Barbastro. Derfra tager man en bus helt ind i bunden af Benasque-dalen hvor endestationen er en parkeringsplads (med en lille kiosk) i ca. 1900m.o.h. Herfra går der en nem lille sti op til Refugio Renclusa i 2300m.o.h. hvor man overnatter. Man kan sikkert bestige toppen direkte fra parkeringspladsen men det er ikke tilrådeligt da bussen først ankommer ved 10-tiden og man derved får problemer med at nå at komme tilbage før solnedgang. Jeg selv sov i telt ca 100 meter højere oppe ved en lille smuk sø lige ved trægrænsen. Officielt må man ikke "wildcampe" i spanske nationalparker, men det alment accepteret hvis man kun har teltet slået op når det er mørkt, er diskret og rydder op efter sig!

Fra Renclusa næste morgen (helst meget tidligt - her kan blive særdeles varmt når solen kommer frem) går det direkte opad (class 1, YDS) sydpå imellem/på kæmpe boulders op til ca. 3100 m.o.h hvor man drejer til venstre og følger en lille ryg nordpå (Portilion Inferior). Herfra kan man for første gang se Aneto! Når man bevæger sig nordpå langs ryggen og desværre lidt nedad finder man en lille couloir på højre side (vest) som fører stejlt ned (class 2, YDS) til den nederste del af Aneto gletcheren i ca. 2900 m.o.h.

Herfra går ruten ca. 2km på den øvre del af Aneto gletcheren hen til passet mellem selve Aneto og Maladeta toppen i ca. 3200 m.o.h. Hidtil har stigningen været minimal, men nu går det ca. 25-30 grader opad Corona gletcheren direkte mod Aneto. Man kan godt i praksis gennemføre hele denne gletcher passage uden reb da ruten går over det spaltede område (de fleste går uden reb - jeg gjorde heller ikke) - men man kan altid diskutere principper her. Men isøkse (og ofte crampons) er et must da ruten ofte er iset - specielt sidst på sommeren hvor størstedelen er ren blåis (måske sikrest da man så kan se enhver spalte der måtte være!). Hvis man laver en udglidning man ikke kan stoppe med sin isøkse ender man direkte i det spaltede område længere nede! Først på sommeren kan man ofte (som jeg gjorde) gå hele vejen i blød sne uden brug af isøkse eller crampons. Når Corona Gletcheren slutter er man ved Paso de Mahoma i ca. 3380 m.o.h. Dette er Anetos svar på "Hillary Step" og er en class 3, YDS passage over en 50-100cm small og 10 meter lang ryg der fører hen til toppen. Der er 300-400 meters frit fald lodret ned på begge sider. Temmelig udsat og luftigt! Mange vender om her! Men hvis man lader være med at kigge ned er det faktisk meget nemt da der er rigeligt med steder at holde fast og sætte føderne. Reb er nødvendtigt hvis man er med en organiseret tur, er meget uerfaren eller hvis føret/vejret er dårligt (iset).

Fra ca. 3000m.o.h begynder den tynde luft at kunne mærkes.

Herefter er man ved top-korset. Udsigten er selvfølgelig fantastisk med enorm udsigt over både Spanien og Frankrig!

mail mig på thue "underscore" pontoppidan "at" hotmail dot com for yderlige spørgsmål.

/Thue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar!

Denne siste eggen, er den flat, med stigning eller kupert med små hakk og skar? Hvis den er 50-100 cm bred med gode tak og rett helning så går det vel bra. Er det 50-100 cm og så rett ned eller er det små hyller / avsatser på sidene slik at man stedvis kan gå litt ut mot veggen og så holde seg fast i eggen.

Er det mulig å passere møtende trafikk på eggen.

Du har ikke et topokart du kunne scannet og mailet? Hadde vært gøy.

Vi satser på en bestigning i månedsskifte august / september. Tar med isøks og stegjern i alle fall, men jeg tror vi lar tauet bli igjen hjemme... Vi gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takk for fyldig svar!

Denne siste eggen, er den flat, med stigning eller kupert med små hakk og skar? Hvis den er 50-100 cm bred med gode tak og rett helning så går det vel bra. Er det 50-100 cm og så rett ned eller er det små hyller / avsatser på sidene slik at man stedvis kan gå litt ut mot veggen og så holde seg fast i eggen.

Er det mulig å passere møtende trafikk på eggen.

Du har ikke et topokart du kunne scannet og mailet? Hadde vært gøy.

Vi satser på en bestigning i månedsskifte august / september. Tar med isøks og stegjern i alle fall, men jeg tror vi lar tauet bli igjen hjemme... Vi gleder oss!

Hej,

Den sidste ryg er flad, rent højdemæssigt, men meget ujævn så man kan ikke bare balancere over. Nogen steder kravler man på oppe på selve ryggen, andre steder lidt på siden af ryggen på små hylder af 10-20 cm bredde, ind i mindre hakker i ryggen osv. Der er flere variationer alt efter hvad man føler sig mest tryg ved. Visse steder kan man godt have modgående trafik andre steder ikke. Men dette er ikke et problem i praksis. Selve passagen tager kun et par minutter.

Husk iøvrigt at vejret stort set altid bliver dårligt hen af eftermiddagen - skyer, blæst og ind imellem torden. Så start tidligt. Jeg startede kl. 7 fra teltet ved den lille sø i 2400 m.o.h, Var på toppen kl. 14 og nede på parkerings pladsen i 1900m.o.h kl 18:30. Bussen til Benasque kørte kl 19 og 21.

I Benasque sælger stort set alle forretninger et topokort i 1:25000 (Editorial Alpina). Jeg kar selv sådan et, men desværre ingen skanner. Det spanske militær har en god kortserie på 1:50000 (Inkl. UTM grid!). Jeg har købt et par af disse over nettet fra en engelsk boghandel. Jeg skal se om jeg kan finde adressen (2-3 dages levering, ca. 6 engelske pund stykket).

Overvej også Posets som er Pyrenærernes næsthøjeste top - kun 30 meter lavere end Aneto. Jeg nåede det desværre ikke selv da jeg var i Pyrenærerne, men udgangspunktet er også Benasque med en overnatning i et Refugie undervejs.

/Thue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej,

Den sidste ryg er flad, rent højdemæssigt, men meget ujævn så man kan ikke bare balancere over. Nogen steder kravler man på oppe på selve ryggen, andre steder lidt på siden af ryggen på små hylder af 10-20 cm bredde, ind i mindre hakker i ryggen osv. Der er flere variationer alt efter hvad man føler sig mest tryg ved. Visse steder kan man godt have modgående trafik andre steder ikke. Men dette er ikke et problem i praksis. Selve passagen tager kun et par minutter.

Husk iøvrigt at vejret stort set altid bliver dårligt hen af eftermiddagen - skyer, blæst og ind imellem torden. Så start tidligt. Jeg startede kl. 7 fra teltet ved den lille sø i 2400 m.o.h, Var på toppen kl. 14 og nede på parkerings pladsen i 1900m.o.h kl 18:30. Bussen til Benasque kørte kl 19 og 21.

I Benasque sælger stort set alle forretninger et topokort i 1:25000 (Editorial Alpina). Jeg kar selv sådan et, men desværre ingen skanner. Det spanske militær har en god kortserie på 1:50000 (Inkl. UTM grid!). Jeg har købt et par af disse over nettet fra en engelsk boghandel. Jeg skal se om jeg kan finde adressen (2-3 dages levering, ca. 6 engelske pund stykket).

Overvej også Posets som er Pyrenærernes næsthøjeste top - kun 30 meter lavere end Aneto. Jeg nåede det desværre ikke selv da jeg var i Pyrenærerne, men udgangspunktet er også Benasque med en overnatning i et Refugie undervejs.

/Thue

Hej,

Jeg lovede at finde adressen på et sted hvor man kan købe topologiske kort over området.

Adressen er http://www.stanfords.co.uk

Udvalget er helt utroligt. Man bestiller og betaler over nettet med et VISA kort eller lignende. Jeg modtog mine kort efter 3 dage!

Det kort jeg har som dækker Aneto hedder "Maladeta - Aneto". Den direkte URL er:

http://www.stanfords.co.uk/mapdetails/mapdetails?item_code=9796

Overvej også det kort der hedder Posets-Maladeta da det dækker hele ruten fra Benasque til Aneto og - naturligvis - Posets som er det næsthøjeste i Pyrenæerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann! Nå har vi vært der.... Bare et par informasjoner - Renclusa refugio var 2150 moh, Portillion Superior var ca. 2850 moh, ikke 3100 moh...

Toppeggen var smal, men fin og gå, ingen vertikale stup på noen av sidene, men temmelig bratt (i praksis så er vel effekten den samme som vertikalt dersom man faller, men følelesen blir ikke den samme som ved et vertikalt stup)...

Takker i alle fall for informasjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jeg beklager min manglende nøjagtighed - mit svar var skrevet efter hukommelsen - men det er sjovt som højder har det med at vokse og afgrunde har det med at blive stejlere og dybere i ens hukommelse - måske når Aneto over 4000m når jeg bliver gammel og skal berette om turen 8)

Man skal iøvrigt ikke stole for meget på spanske kort. Specielt deres indtegning af stier og småveje er tvivlsomme (sikkert indtegnet efter hukommelse). Hvis man er rigtigt pedantisk og checker efter med en GPS (5-10m afvigelse) oplever man afvigelser på op til 500 m! De norske kort har indtil nu klaret denne test meget bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.