Gå til innhold
rotehodet

Bislingen(Lunner kommune) rundt frarådes på det sterkeste

Det er 2569 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bislingen har lenge vært et sted jeg har hatt lyst til å ta turen til ettersom jeg har gått på ski, syklet, trasket og padlet med kano fra Mylla gjennom Nordmarka.

Siden denne turen ikke hadde så mye å by på gjør jeg den særdeles kort.

Jeg fulgte blåstien rett opp til Bislingen fjellstue. Denne etappen gikk tålig greit, stien var som forventet litt våt og leirete etter mye regn den siste perioden.

Vel oppe kunne jeg endelig ta en titt fjellstua. Det var et begredelig syn, alle vinduer var knust og gardinene blafret ut.

Etter og ha tatt to rosinboller på toppen tok var planen å følge blåstien videre. Allerede etter noen få hundre meter så begynte tullet. Noen smarte hoder har valgt å kombinere rød- og blåsti. Dette innebær selvfølgelig at traseene gikk over myr og fandens oldemor. Som om ikke det var nok så har en eller annen noldus kjørt med ATV i myra, helt sikkert for å lage gode spor ifm blåstien! Etter en liten halvtime valgte jeg derfor å ta en shortcut i håp om å komme meg ut av myra, det hjalp litt, okke som det var vått, vått og atter vått.

Etter hvert kom jeg meg inn på blåstien igjen, synet som møtte meg bare noen meter spankulering var enda mer begredelig enn fjellstua og myrstien til sammen. Her har en eller annen skogseier valgt å hogge alle trær han har kom over. Maskinene som har kuttet og hentet tømmeret har av en eller annen grunn valgt å bruke blåstien som vei oppover. Det betydde i korte trekk at blåstien, i tillegg til at den var våt og gjørmete som...! i tillegg var full av småkvister.

Å tråkke en liten times tid i dette føret gikk heller dårlig, jeg klarte mesterstykket å tråkke over et par ganger og pelsen ble spyddet av småkvistene som stakk opp over alt.

Med dette i minne anbefaler jeg på det sterkeste å finne en annen dagstur. Makan til hærværk av marka skal man lete lenge etter.

Vedlagt har du sporloggen fra turen.

post-5335-133474766301_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært en del der tidligere siden jeg har hytte i nærheten.

Men det begynner bli noen år siden sist. Var en fin sti fra fjellstua og ned til Åssjøen bl.a. Men etter hva du skriver har det jo skjedd mye rart siden det. Prøv den på ski en gang i stedet. Fint område.

Alternativ oppe i norddelen er at du kjøre via Jevnaker til Tverrsjøen. Der kan du nordover ta turen opp på Svarttjernhøgda, høyeste topp i Nordmarka. Får du utsikt nordover og mot Randsfjorden bl.a Sydover kan du ta stien over Pershusfjell og få utsikten øs og sydover i marka. Etter Pershusfjell tar du runden rundt Finntjern og opp langs Perhusvann, så litt mer i skogen via Holosetra og så ned mot Skarvann før du er tilbake på Tverrsjøen. Du har jo padlet vannene hvis du har dratt fra Mylla og gjennom Nordmarka. Liker spesielt området rundt Pershusvann, nesten litt fjellfeeling der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke Gran kommune men Lunner Kommune.

Avisen Hadeland om hærverket Skjult lenke - logg inn for å se den

I følge denne så har de blitt pålagt å rydde opp noe det allerede var intensjoner om. Skjult lenke - logg inn for å se den

Selv setter jeg spørsmålstegn ved hele saken. Eier er jo her tjent med at bygget forfaller noe som vil forenkle/forsvare en rivings/byggesøknad i forbindelse med det planlagte hotellet . Jeg behøver vel ikke si mer.

Forøvrig er det jo innmari begredelig at stiene blir ødelagt slik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Borgern

Pershushusfjellet(også kalt Nordmarkas Beseggen?) fra Tverrsjøstallen stod på agendaen i dag, men i dette været holder jeg meg heller hjemme i sofaen for å lade opp til Hodejegerne på kino i kveld :shock: Svarttjernhøgda og andre tilhørende steder anbefaler jeg også på det sterkeste. Og som du sier, spesielt Pershusvannet. Det eneste dumme med Pershusvannet er at èn kan kjøre helt til vannet. Ja takk til bilforbud etter Tverrsjøstallen :-/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bislingen har vært et trist syn en stund. Synd med ødelagte stier i tillegg. :(

Riktignok skal det være ganske knusktørt i marka før Bislingflaka tørker opp... :?

Forøvrig er jeg enig i at Tverrsjøstallen er et yppelig utgangspunkt. Mitt absolutte favorittutgangspunkt i marka. Jeg reiser gladelig til Tverrsjøstallen for markaturer, sommer som vinter, til tross for tilhold (revir) i Oslo. Pershusfjellet, Spålen, Katnosa. Masse fine topper rundt omkring, bl.a Kollern, Aklangsbrenna, Lortholkollen, Lamannshaugen. Ikke minst Sandbekkmana på blåføre med snøtunge trær og dyp blå himmel, etter en fin lunch i sola på stokken ved nedbrente Spålsbu ;)

Joda, skal en til Nordmarkas fineste område, må man ta seg et godt stykke nordover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !

Jeg er oppvokst på Harestua, like ved Bislingen.

I mine yngre dager var jeg svært ofte på Bislingen, der jeg enten var aktiv i slalombakken eller på vei ned til Harestua på langrennski.

Her brukte jeg også mye kafeteriaen, et koselig sted å slappe av.

Det er trist å se hvordan Bislingen har blitt.

Jeg har kun sett bilder og hørt fra andre hvordan det ser ut der oppe.

Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Bislingen, men gruer meg faktisk litt.

Jeg blir sint og lei meg. Jeg synres det er dårlig gjort å gjøre hærverk på et så flott sted og ikke minst også naturen rundt og ned til Harestua.

Jeg håper at det vil forandres og at noen rydder opp :)

Og håper at vi en gang kan ønske alle hjertelig velkommen til nyåpning på Bislingen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg innbilte meg at det var god kotyme at ikke stier skulle brukes til trafikk for hogstmaskiner, muligens også regler for dette, men kan være jeg tar feil.

Har gått en del på ski direkte fra Vestbygda (Harestua) til Bislingen for å stå på ski i anlegget der. Var tidvis bra tungt å vase gjennom skogen på de gamle kombiskiene vi hadde på sent 80-tall/starten av 90-åra... Var god trening med et par timer i dyp snø for å stå på ski hele dagen og så retur i kveldninga :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2569 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Annajoh
      Hei!
      Mulig feil sted å spørre, men prøver meg uansett! Jeg er med og arrangerer et utdrikningslag som skal foregå i marka. Vi tenker å leie en hytte i oslomarka en plass, og arrangere morsomheter og/eller prøvelser som hele utdrikningslaget kan delta i. Noen som har noen spennende forslag til aktiviteter? En "voksen" vri på natursti eller noe liknende i marka? Dette skal skje tidlig i august, så vi satser på nogenlunde varmt vær!
      alle forslag mottas med takk!
    • Av peik
      Skjult lenke - logg inn for å se den

Interessant artikkel. Er det fornuftig å drive en så intensiv skogsdrift i nærmeste naturområde for over én million mennesker? Tviler på at verdien av trevirke som tas ut kan måle seg med den verdien området har som tur- og friluftslivområde.
    • Av 500fjell
      Skjult lenke - logg inn for å se den

Nok en dag med hyggelige markatopper!

Furuåsen

Kjørte først til kirken nord for Furuåsen i Oppegård. Parkerte her og fulgte lysløypa innover. Det viste seg på returen at det var mye bedre å følge stien med skilting mot "Oldtidsveien" fremfor lysløypa som var gjørmete med mye kratt. Det går faktisk sti helt til toppen av Furuåsen fra stiskillet som er tegnet på kartet like nord for toppen. Fra stiskillet tar man litt til venstre og går i luftlinje mot toppen sørover. Fant stien først under returen. På toppen var det ikke noe utsikt, kun et falleferdig branntårn. Jogget kjapt tilbake. 22 min.

Mjærskaukollen

Var et stykke å kjøre videre til neste topp som var Mjærskaukollen i Follomarka. Parkerte ved et infoskilt langs veien like sør for avkjørselen til Mjærskau gård (den veien er privat). Møtte ei fortvila dame som hadde kjørt seg vill og lurte på om jeg visste veien til Oslo. Prøvde å forklare henne at hun da måtte kjøre opp til Ytre Enebakk og svinge til venstre der, håper hun fant fram. Jogga opp mot gården og tok til venstre på en traktorvei. Tok til høyre i første veiskille etter noen hundre meter. Deretter skal man ta til venstre ut på en sti når man kommer til et åpent hogstfelt, men det skjønte ikke jeg så jeg forvilla meg uti hogstfeltet og måtte bushe meg tilbake på rett kjøl. Hadde som mål å jogge hele veien opp, og det gjorde jeg med unntak av noen kikk på kartet. Stien videre kommer etterhvert innpå en blåmerka sti som går helt til toppen. Her stod det et branntårn, men uten stige opp. Antakelig fordi det var så skrøpelig.. Like øst for tårnet var det litt utsikt og her satt en familie og grillet pølser på bål. Jogget kjapt ned igjen samme veien. 30 min.

Puttåsen

Siste topp for dagen ble Puttåsen i Østmarka. Hadde håpet at det gikk an å kjøre veien inn til Lut, men det gikk visst ikke. Dessuten var det ikke flere ledige parkeringsplasser igjen ved bommen. Dermed endret jeg planen og kjørte til parkeringsplassen i nærheten av lysløypa ved Lindebergåsen. Bommet litt på stivalget fram som gikk langs skiløypa mellom Fagerholt og Grønlia. Etter litt knoting kom jeg innpå den blåmerka stien fra Lut til Grønlia. Fra Grønlia var det fin sti helt opp til Puttåsen. Dette er heller ingen utsiktstopp. Stien går så og si over toppunktet som ikke er helt lett å finne (mange jevnhøye tuer). Saumfarte området en liten stund før jeg jogget ned til Grønlia og stien herfra direkte ned til lysløypa og bilen. 48 min.
    • Av 500fjell
      Rapport med bilder og kart: Skjult lenke - logg inn for å se den

Kom meg litt sent av gårde fra Asker og begynte ikke på turen fra Mylla i Nordmarka før klokka 14.15. Planen var å delvis sykle og jogge oppom Ballangrudkollen, Helgehaugen, Grasdalskollen og Svaraberget. Frigg var med som følgesvenn. Etter en våt sommer var det ganske så gjørmete i marka, og dette kombinert med kraftige regnbyger og en sliten bikkje fikk meg til å redusere planen ned til kun to topper. Første var Ballangrudkollen. Syklet først på god grusvei fra bilen og deretter inn på en traktorvei som også gikk an å sykle. I enden av traktorveien spaserte jeg de resterende 200 meterne med sykkelskoa. Gikk en sti som var skiltet opp til toppen. Ingen stor utsikt herfra, kun en stygg mast og nedhogde trær. Deretter syklet vi videre til like vest for Olumsætra. Undervegs måtte vi over en ferist som var elektrisk, Frigg skvatt til da jeg var litt uoppmerksom og fikk henne til å gå bort til ferista. Bedre å gå gjennom grinda. Deretter på en sti gjennom et sauejorde og på grusvei til der det går en traktorvei nordvest for Helgehaugen. Det kom en kraftig regnskur etter at jeg hadde passert sauejordet, så jeg og Frigg søkte ly under et tre for 10 minutter. Parkerte sykkelen og skiftet til joggesko. Jogget hele veien opp til Helgehaugen med unntak av et par bringebær-stopp. Traktorveien var utrolig gjørmete og det var der og da jeg bestemte meg for å ta Grasdalskollen og Svaraberget en annen gang. Traktorveien går ikke helt til toppen så jeg måtte gå litt ut i terrenget det siste stykket, kjekt med GPS. På toppen var det en varde og et skilt. Fin utsikt mot sørøst. Tilbake til sykkelen omtrent samme vei, men litt mer mot venstre. Det var hipp som happ hvor du gikk i grunn. Returen på sykkel gikk fint, men Frigg begynte å bli litt sliten allerede, ikke i sitt livs form nei. Hyggelig med et gjensyn med Nordmarka!
    • Av ods
      Turglade folk som bor i Oslo-området, burde ta seg en tur på Gyrihaugen når høstfargene er på sitt flotteste. Før hadde vi en årfast tur dit på denne tiden. Etter et opphold på tre-fire år, var lysten blitt for stor til å la være å dra på en av disse nydelige høstdagene vi har hatt i det siste. Oppstigningen bør foretas gjennom Mørkgonga, Oslomarkas mest spekatulære sted ifølge H. O. Christoffersen som tradisjonelt var Oslomarkas største kjenner. Tilbaketuren kan en ta via Skaret, hvor den eldgamle ferdselsvei mellom Kristiania og Ringerike stiger ned ved et brudd i stupene.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.